MSFC professional/Ideal Suzannah:hebben die een smalle zit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amikaa

MSFC professional/Ideal Suzannah:hebben die een smalle zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:46

Vanwege een heupprobleem zoek ik een dressuurzadel met een smalle zit (twist) voor de ruiter.
Iemand die weet of bovengenoemde zadels smal (spits) of breed (rond) zitten?

Of hebben jullie misschien nog andere tips voor geschikte zadels?
Moet wel een zadel zijn met veel schoudervrijheid en geschikt voor paard met hele korte rug, wijde boommaat.

Alvast bedankt voor de reacties!

belle_boef

Re: MSFC professional/Ideal Suzannah:hebben die een smalle zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:53

Ik vind mij mfsc met mw boom absoluut niet smal zitten. Sterker nog na het zadel nu meerdere weken te hebben kan ik er nog niet optimaal lekker mee rijden. Of het door het zadel komt of door de bredere boommaat tov mijn oude zadel weet ik niet. Maar het vraagt van mijn lichaam een grote aanpassing.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 23:05

belle_boef schreef:
Ik vind mij mfsc met mw boom absoluut niet smal zitten. Sterker nog na het zadel nu meerdere weken te hebben kan ik er nog niet optimaal lekker mee rijden. Of het door het zadel komt of door de bredere boommaat tov mijn oude zadel weet ik niet. Maar het vraagt van mijn lichaam een grote aanpassing.

Dat klinkt niet heel erg bemoedigend. . Het is heel erg moeilijk om een zadel met bredere boommaat te vinden die toch niet al te rond zit.
Hoop dat je toch nog aan je nieuwe msfc kunt wennen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:09

Ik heb een brede fries en zit ook graag smal. Heb nu een custom icon flight. Zit heel fijn smal, heb ook op een mfsc gezeten en die zat een heeeeel stuk breder idd!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:17

Mijn msfc heeft juist een hele brede twist. Voor sommige niet op te zitten!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:23

Ik heb geen idee of de zit breed of smal was, maar ik heb ook op een msfc professional gereden en kon er nooit echt lekker in zitten. Nou was het ook een paard met hele moeilijke gangen dus ik weet niet of het aan het zadel lag. Als ik het zo lees zal het niet meegeholpen hebben in ieder geval...

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:29

Ik had ook een msfc professional,

Ben erg gevoelig in bekken en rug.. Nee helaas dit zadel hielp me daar niet mee.

Heb nu een zadel, een kn en kan zo fijn rijden weer ! Wil niet zeggen dat m'n rugpijn weg is, maar kan in ieder geval wel afstappen en met de msfc (en de voorgaande, zoals passier en kentaur en bates) kon ik mijn been niet meer goed bewegen en over het zadel krijgen.

Met dit zadel gaat dat echt wel, en zit ook mooi smal / aangesloten op het paard en heeft toch de schoudervrijheid. Paard beweegt erg ruim, dus heeft ze nodig.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:33

Ik heb nu een kingsley en vergeleken met mijn vorige zadel (anatomica) zit deze erg smal

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:14

Ik had een MSFC Xtreem die juist erg breed zat. Nu weet ik niet of er verschil is met de Professional, maar ik wilde het toch even melden.
Het zadel waar ik wel heel fijn in zat was de Massimo trail. Deze voelde niet breed, is erg geschikt voor korte ruggen, geeft schoudervrijheid en zijn er in brede maten. Ze hebben ook een dressuurmodel.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:15

Amikaa schreef:
Vanwege een heupprobleem zoek ik een dressuurzadel met een smalle zit (twist) voor de ruiter.
Iemand die weet of bovengenoemde zadels smal (spits) of breed (rond) zitten?

Of hebben jullie misschien nog andere tips voor geschikte zadels?
Moet wel een zadel zijn met veel schoudervrijheid en geschikt voor paard met hele korte rug, wijde boommaat.

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik ben geslaagd! het is een Albion SLK met narrow seat voor de ruiter geworden. :j
Paard loopt er heel ontspannen en ruim in de schouder mee, een enorm verschil met mijn oude Euroriding diamant.
Aangezien mijn paard boommaat Wide nodig heeft zit de Albion voor mij toch wel een behoorlijk stuk breder dan mijn oude zadel maar dat is logisch. Een smallere twist dan dit zadel is er denk ik ook niet. Ik ga daarom heel langzaam opbouwen, iedere dag 5 minuutjes erbij en ik heb goede hoop dat ik dan geen last krijg van mijn heup.
Bedankt nog voor jullie reacties!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:19

Misschien dan een tip, ik kon namelijk ook eerst niet zitten op mijn MSFC zadel. Maar door oefeningen te doen, is dat helemaal opgelost ! --> op de grond gaan zitten met benen in kleermakerszit en dan je knie naar de grond te duwen. Niet teveel kracht zetten, het moet geen zeer doen. En gewoon dagelijks
oefenen.

Nog een edit trouwens die nu niet echt van belang is, maar misschien ooit voor andere bokkers. De MSFC prof en Ideal Suzannah lijken precies op elkaar, maar hebben elk wel een andere boom !!!!

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 00:19

Maris schreef:
Misschien dan een tip, ik kon namelijk ook eerst niet zitten op mijn MSFC zadel. Maar door oefeningen te doen, is dat helemaal opgelost ! --> op de grond gaan zitten met benen in kleermakerszit en dan je knie naar de grond te duwen. Niet teveel kracht zetten, het moet geen zeer doen.

bedankt voor de tip maris! , dat is idd een hele goede oefening maar helaas precies wat niet lukt.
linkerbeen wel maar rechts kom ik niet verder dan 30 cm naar de zijkant vanwege aangeboren heupafwijking, de rechterheupkop is niet geheel mooi rond. Ik ga het het rijden gewoon proberen en als het echt niet gaat kan de orthopeed me gelukkig wel opereren. En dat zal ik dan zeker doen, , Ik kan me geen leven zonder paarden en rijden voorstellen!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:48

De Ideal Roella zit redelijk smal, de Suzannah (zoals de msfc professional) breed. Ik heb de Ideal Roella in een extra wijde boommaat en op dat zadel kan ik nog comfortabel rijden. Andere zadels worden in die boommaat echt te breed voor mij.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:31

Kijk ook eens naar de Sommer Remos Dolce. Die kan zelfs op modelletje trekpaard aangepast worden maar heeft echt een smalle twist. Prijstechnisch ook nog best aantrekkelijk, destijds (3 jaar terug denk ik) kostte hij nieuw 1250,- dus dat valt nog best mee. Ik vond hem te smal.

Edit: zie net dat je al geslaagd bent :')