[WN] wat is een goed westernzadel voor een draver?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lisa31

wat is een goed westernzadel voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 07:21

hoi allemaal

Ik ben op zoek naar een goed westernzadel voor mijn draver met vrij hoge schoft, nu merk ik dat dit best lastig is ik kom veel zadels tegen maar niet voor een hoge schoft. Mijn budget ligt nu rond de 300 euro voor een tweedehands westernzadel maar ik spaar liever door voor een goed zadel dan dat ik nu een zadel koop omdat ik er 1 nodig heb.

Wie kan mij een zadel aanraden en welke merken zijn goed? Mijn instructrice kijk ook mee zeker ook naar de pasvorm maar weet zelf nu ook geen goed zadel te koop

Alvast bedankt

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:34

Ik zou doorsparen en een westernzadel passer laten komen. Die hebben vaak ook tweedehands zadels. Eurohorse komt binnenkort bij mij.
Maar voor 300 Euro vind je bij een zadelpasser wss geen zadel...

Laatst een tweedehands kunnen passen op een mijn Fjord. Daar had ik iemand bij gevraagd met verstand. Dat zadel kostte 500 Euro en was erg prijsgunstig. Helaas paste dat niet optimaal. Voor minder dan 500 zie ik er weinig op de tweedehands markt.
Het voordeel bij een zadelpasser is dat die meerdere zadels meeneemt (dus meer kans op iets passends) en als het goed is ook de rug van je paard opmeet.

lisa31

Re: wat is een goed westernzadel voor een draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 07:54

dat is zeker ook een optie dan spaar ik gewoon even door ik vindt een goed passend zadel heel belangrijk dank je voor de tip ik ga er eens achteraan. weet jij de gemiddelde prijzen van de zadels die de zadelmaker te koop heeft?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:01

Er zijn er die voor 500 te koop staan. Maar wil je wat meer keuze hebben zul je al snel rond de 800-1000 moeten zitten. En dan heb ik het wel over tweedehands.
Waar overigens helemaal niks mis mee is :D
Wel altijd een zadelpasser laten komen. Het passen van een westernzadel luistert veel nauwer dan een Engels zadel.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:04

Bij Eurohorse beginnen de prijzen voor tweedehandse bij 800-900 Euro. Ten minste ; van wat er op de website staat.
Ik heb ook gekeken bij Westernspul op de website. Die komen ook aan huis. Daar stonden iets goedkopere tussen. Maar moet maar net passen natuurlijk!
En dan heb je nog Arthurs. Daar weet ik de prijzen niet zo van.
Als je met paard naar de passer toe kunt en wilt, is Countrymill in Nijkerk ook een hele goede. Prijzen weet ik echter niet.

Ik heb gekozen voor Eurohorse omdat ik daar verreweg de meeste goede ervaringen over las voor passen aan huis en omdat ik niet met mijn pony naar Nijkerk kan gaan. Ik heb ook gespaard om evt een nieuw zadel te kunnen kopen mits tweedehands niet past.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:16

Ik heb op mijn draver kruising een burgemeijer liggen. Ik had het gelukk dat ik deze heel gunstig kon kopen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:36

speedfiets_2 schreef:
Ik heb op mijn draver kruising een burgemeijer liggen. Ik had het gelukk dat ik deze heel gunstig kon kopen.

Niet elke draver is hetzelfde. Het zou goed kunnen dat die van de TS veel smaller of juist breder is en een ander merk daardoor meer geschikt is. En je moet maar net het geluk hebben dat een tweedehands dat je particulier koopt (dus van Marktplaats of bvb Facebook), past. Want het moet precies goed passen.

Waar ik met particulier kopen ook tegenaan liep, is dat veel verkopers aan de andere kant van het land wonen en passen dus eigenlijk geen optie is. Vaak staat er: 'Verzonden is verkocht'.
Zelfs al wonen ze dichter bij, sommige verkopers willen niet dat er gepast wordt, want dan zullen ze het zadel weer terug moeten nemen als het niet past (als er al betaald is), of ze moeten mee gaan om te kijken bij het passen, om het zadel dan mee terug te nemen wanneer het niet past (wanneer er nog niet betaald is). Daar kan ik ook in komen als ik me in de verkoper verplaats.
Ik had met dat ene zadel wat ik gepast heb, het geluk de verkoopster vlakbij woonde en een kennis van een kennis bleek te zijn. Ze kon zelfs met het zadel langs komen op stal bij mij (en ik had iemand met verstand van zaken erbij gevraagd). Ik mocht er zelfs een stukje mee rijden. Het ware hele aardige mensen! Helaas bleek het niet goed genoeg te passen. Daar was ik ook erg teleurgesteld over, maar het is niet anders...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:08

Waar woon je ts?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:38

WN-AM --> WN-TR

lisa31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:38

zeeland, ja dat probleem heb ik ook alles wat goed lijkt is super ver weg ik kan ook niet met mijn paard gaan passen en het zo kopen vindt ik een te grote gok het gaat om veel geld en het moet wel goed passen

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:51

Heb je dan al navraag gedaan bij lonestarstore want die zitten in Zeeland, geen idee of ze goed zijn overigens, ik heb er zelf geen ervaring mee weer alleen dat ze misschien bij je in de buurt zitten.