Ervaringen met onder andere N2 zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleVos

Ervaringen met onder andere N2 zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 00:30

Hi allemaal! :wave:

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn grote (1,76) KWPN-ruin.
Ik rijd momenteel met een Passier, maar de osteopaat vertelde mij dat het zadel eigenlijk voor de breedte van zijn ruggengraat te krap is. Bij mij op stal wordt N2 momenteel een wat bekender begrip en zijn de mensen die ik heb gesproken tot nu toe zeer tevreden, maar ik zou graag mensen willen horen die al wat langer met een N2 zadel rijden.

Omdat ik me niet alleen wil blindstaren op N2 zadels, hoor ik graag ook nog wat meningen over andere mogelijk goede zadels.

Wat ik in het zadel zoek:
- wijde(re) ruimte tussen zadelkussens
- een diepere zit dan het Passierzadel, mag ook wat meer wrong
- bij zadel moet mijns inziens vooral door zadelpasser gelet worden op het passend zijn voor paard en niet alleen op het comfort van de ruiter

Andere zadelmaker die me wel aanspreekt is Ninon Schutte van het zadelatelier.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes! :Y)

mavantos

Re: Ervaringen met onder andere N2 zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:48

Ik vind Albion echt fantastisch, zit heerlijk en ligt op ieder paard fijn. Door de teruggesneden bladen hebben ze meer schoudervrijheid, waardoor ik merk dat ze echt makkelijker lopen dan bij mijn andere zadel (passier)

Jan van Rijs van VanRijs vind ik super. Wel lange wachttijd!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 03:49

Mijn paard is 1,77. Ook met brede ruggewervels. Na heel wat geprobeerd te hebben heeft hij gekozen voor de Ideal Suzannah. En hij is echt degene die gekozen heeft. Hij ging ineens enorm lekker lopen, dus dat was voor mij duidelijk. Ook fijne schoudervrijheid, aangezien meneer daar ook niet tegen kan als dat niet genoeg is. Moet zeggen dat ik het ook heerlijk vind zitten, dus wij zijn blij. Ik heb hem aangeschaft bij Ferdinand van dezadelmaker.nl. Fijne man, geen gedoe. Neemt echt de tijd om het beste te vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 06:39

Ik heb na veel zadel drama nu een Vivary zadel .
En zowel paard als ik zijn er erg blij mee .
Groot voordeel het is niet zo,n badkuip als veel zadels tegenwoordig zijn .
Zit stevig maar kan toch zelf zitten , onafhankelijk
N2 zadel ken ik niet !
Schutte wel . Mijn ervaring is niet fijn ermee .
En ken meer niet fijne ervaringen maar hoor ook goede ervaringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:46

Ik heb een ninon schutte zadel en ben zeer tevreden, veel wrong, lekkere zit maar niet helemaal opgesloten. Riggengraat ligt helemaal vrij. Je bent vrij om een x te komen proberen.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 09:12

Thanks! Ik wil inderdaad zorgen dat ik de juiste keuze maak, maar heb echt het gevoel dat ik er in verdrink.. Er zijn zo veel zadels waarvan zowel goede als slechte ervaringen naar boven komen.. Daarnaast zie ik het ook niet zitten voor elk mogelijk zadel consulten aan te vragen om te proberen..! Ik wil dus eigenlijk twee zadelmakers/passers kiezen en die beide laten komen en tegelijkertijd mijn osteopaat mee laten kijken!

Wat weten jullie van Atomica zadels? Las op hun site dat de kussens wijder uit elkaar lagen dan normaal, waardoor er meer wervelvrijheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:18

Anatomica zit lekker maar moet maar net op je paard zijn rug liggen. Mijne heeft een rondere ruf waardoor anatomica niet goed aansloot onder de kussens maar loopt je paard zijn rug wat af zal dit geen probleem vormen.

Verder oppassen met de boom, die zijn vaak scheef.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:26

Paard van mijn vriendin (waar ik zelf ook met enige regelmaat op zit) had een anatomica. Normaal gesproken had ze een hele goede uitgestrekte draf, met dat zadel was dat na een paar dagen nergens meer de bekennen. Bij haar lagen de schouders compleet vast dus liep ze heel kort en krabbelig.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:10

@ Nikki: dat is zeker geen goed teken. Ik vind het wel heel lastig, ik hoor bij zoveel verschillende merken zowel positieve als negatieve dingen. Ik denk toch wel dat je dat houdt. Ik heb een afspraak voor een consult (fitting) met N2, en heb hierbij mijn osteopaten gevraagd mee te kijken. Zo hoop ik een zo goed mogelijk beeld te krijgen of het zadel werkelijk geschikt is en niet meegevoerd te worden in mogelijke verkooppraatjes.

Dit is niet het enige consult wat ik wil aanvragen, hiernaast wil ik ook bij Ninon een zadelconsult aanvragen om het verschil te kunnen bepalen tussen de twee merken waar mijn oog nu op valt. Ik ben allen bang dat ik wat mis, maar goed, ik heb ook geen goed beeld van alle mogelijkheden.

Karoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:34

Beste Danielle,

Ik las dat je een N2 zadelpas consult heb gehad. Ik hoor graag jouw ervaring met N2 zadels.

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in deze zadels. Ik heb nu een Wow-zadel, maar deze is niet goed passend te krijgen.

Groetjes,
Karoena

DanielleVos schreef:
@ Nikki: dat is zeker geen goed teken. Ik vind het wel heel lastig, ik hoor bij zoveel verschillende merken zowel positieve als negatieve dingen. Ik denk toch wel dat je dat houdt. Ik heb een afspraak voor een consult (fitting) met N2, en heb hierbij mijn osteopaten gevraagd mee te kijken. Zo hoop ik een zo goed mogelijk beeld te krijgen of het zadel werkelijk geschikt is en niet meegevoerd te worden in mogelijke verkooppraatjes.

Dit is niet het enige consult wat ik wil aanvragen, hiernaast wil ik ook bij Ninon een zadelconsult aanvragen om het verschil te kunnen bepalen tussen de twee merken waar mijn oog nu op valt. Ik ben allen bang dat ik wat mis, maar goed, ik heb ook geen goed beeld van alle mogelijkheden.

Sandrazutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:29

Hoi Danielle,

Op aanraden van een vriendin, zij heeft ook een N2 zadel, en is zeer tevreden met name de service is uitstekend, hebben wij ook een consult aangevraagd en gaan ervoor :)

Veel succes.
Groetjes Sandra

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:37

Een N2 zadel ? Ik zal eens googlen, werkelijk nog nooit van gehoord.

- Ideal en ook MSFC ( zelfde fabriek dacht ik ) zadels hebben inderdaad, zoals hierboven werd gezegd een bredere ruggegraadvrijheid.
- Ninon hoor ik ook vaak goede berichten over.
- Wow zadels zijn ook te krijgen met brede ruggegraadvrijheid. Ligt er maar net aan welke kussens je eronder kiest/ hebt. Kan je zien aan D- DWG- DXWG

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:32

Diep met brede kussens en ruggegraatvrijheid, dan Fryso.
Normale zit en brede kussens, dan Kent en Masters.

Sus2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:12

Ik ben ook benieuwd naar de N2 zadel ervaringen. Vorig jaar een nieuw vivary zadel aangeschaft. Lag redelijk op de paarden maar heb zelf mn heup erop geblesseerd gereden.heb jezelf dus een smaller bekken is dit dus niet aan te raden.ik heb het niet terug kunnen doen helaas maar het gelukkig kunnen verkopen. Heeft na 4 maand gebruik nog maar de helft vd nieuwwaarde opgebracht. Nu rijd ik met een custom icon flight. Een heel fijn zadel en mijn paarden doen het ook beter onder dit zadel.de service is goed. Ik hoor dat N2 op custom lijkt maar dat er hier en daar wat anders aan is. Ben daar benieuwd naar.
Macrider heb ik ook geprobeerd maar zie bij anderen dat het na verloop van tijd problemen geeft die moeilijk tot niet op te lossen zijn.ze zien er erg mooi uit t.o.v andere merken maar daar heb je op langere termijn niets aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:18

N2 nog nooit van gehoord.

Ik was altijd super tevreden met mijn schutte zadel. Had een mw boom, voor mijn paard niet veel keuze aan bomen en dus voor mn paard een goed zadel gekocht maar voor mezelf minder goed. Daar heb ik 3 jaar lang van gebaald. Ninon is geweest en heeft helaas voor mij geen andere zadels die en mn paard en mij goed passen.
Als ik het topic over Ninon lees, lees ik zeker het afgelopen jaar helaas meer verhalen met Ninon die er helaas niet samen uitkomen.

Ik ben inmiddels aan het wachten op een Sella zadel. Nog geen negatief woord over gelezen. Vond het consult top en zit heeel fijn in het leenzadel. Alles is op elk model zadel mogelijk. Type wrong, lengte zweetbladen, type kussens en de boom (kopijzer) kan er ten alle tijde worden uitgehaald en breder of smaller worden gemaakt. Ik hoop er echt een zadel voor het leven aan over te houden.

[HAR] Ervaringen Sella zadels

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:26

N2 vind ik erg op custom lijken. Maar verder geen ervaring mee. Schleese vind ik een fijn breed kussenkanaal hebben! Wow kan je inderdaad ook breed krijgen.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:35

van N2 had ik toevallig gisteren een stand gezien op het CHIO, ze vertelde me over hun service en die sprak me erg aan; eerst kijken ze welk model het beste ligt voor ruiter en paard, daarna maken ze dat model perfect passend en met de opties naar wens, dan komen ze het natuurlijk afleveren en vervolgens komen ze een maand later om te checken of er nog iets veranderd moet worden. de zadels zelf waren ook erg mooi en zagen er lekker zittend uit.

ik ga nu (lang :') ) sparen voor een N2 zadel maar zou er ook graag meer ervaringen over horen.

DanielleVos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:44

hannelover schreef:
van N2 had ik toevallig gisteren een stand gezien op het CHIO, ze vertelde me over hun service en die sprak me erg aan; eerst kijken ze welk model het beste ligt voor ruiter en paard, daarna maken ze dat model perfect passend en met de opties naar wens, dan komen ze het natuurlijk afleveren en vervolgens komen ze een maand later om te checken of er nog iets veranderd moet worden. de zadels zelf waren ook erg mooi en zagen er lekker zittend uit.

ik ga nu (lang :') ) sparen voor een N2 zadel maar zou er ook graag meer ervaringen over horen.

De service is echt top! Ik heb mijn zadel (helemaal op maat gemaakt *\o/* ) nu binnen vanuit de fabriek in Amerika! Ik ben er echt heeeeeel erg blij mee! :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:25

sowhee, heel mooi <3!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:05

Oeps, mijn smaak is het niet :o wat is dat voor leer? Lijkt wel geschubt? :D

abu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:19

Waar kan ik die N2 zadels bekijken en wie verkoopt ze? Lijkt me een interessant zadel

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:43

Ik vond hem nogal op de custom lijken? Wat is het verschil, weet je dat ook? Ik ben gewoon simpelweg 'kritish' nieuwsgierig hoor. Breed kussenkanaal is een europese richtlijn sinds 2003. Dus als het goed is voldoen ze daarin allemaal. Dat is voor mij geen reden om een specifiek merk te kiezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 20:49

Bij ieder beter merk kun je de kussens uit elkaar laten plaatsen, waarschijnlijk ook gewoon Passier.

Ik heb een paard met een standaard rug maar met hele zware schoftbespiering.
Bijna alles drukt daar op.
Ik heb dus mijn Albion daar op besteld met een achter-midden-voor maat tussen de kussens. Bij bijna alles van de Europese markt kun je dat tegen kleine meerprijs laten doen.
Waarschijnlijk kun je zelfs je zadel gewoon terugsturen en er een nieuw panel bij laten maken.

Waar je wel heel erg op moet letten is dat de kussens niet buiten de boom mogen liggen anders kun je wachten op drukkingen en ellende.
Bij de smalle oude Duitse boompjes kan dat dus niet.