Het onderhoud van je tuig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Het onderhoud van je tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:44

Beste allen,

Misschien een domme vraag en misschien al 100 keer gepost, maar hoe onderhouden jullie je tuig? Ik heb nu sinds ongeveer een half jaar mijn paard, in februari een (zo goed als nieuw) heerlijk leren zadel gekocht en heb een leren hoofdstel, waarvan mijn mooi wit onderlegde neusriem langzaam bruin word. Nu wil ik beiden een keer goed schoonmaken. Ik heb een beetje gegoogled en kom veel tegen dat je het zadel het beste met zadelzeep kan wassen en vervolgens kan invetten met ledervet. Dit laatste heb ik al een potje van (http://www.ej.nl/paard/zadels-toebehore ... _1627.html), dus ik denk dat ik met zadelzeep erbij wel klaar ben en mijn hoofdstel als zadel eens goed kan poetsen en invetten.

Nu ben ik heel benieuwd naar jullie tuig onderhoud. Hoe vaak wassen en poetsen jullie zadels en / of hoofdstel? Wat voor producten gebruiken jullie, en hoe bevallen die? Maken jullie schoon met sponzen, doeken of wie weet oude t-shirts? En waarmee vetten jullie in?

Alvast bedankt voor de antwoorden, mocht deze vraag al 100x gesteld zijn graag sluiten.

Iris02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:58

Je hoort wel eens mensen die elke week hun tuig met alle mogelijke middeltjes onderhouden.
Maar bij mijn oude verzorgpaard smeerde we gewoon(ook de eigenaar) 1x in de maand alles in met zo'n soort potje als op de foto :+ .
Hij had dan wel een kunstof zadel maar beugelriemen, hoofdstel, singelstoten, ect werden dus gewoon alleen met een pot lederbalsem onderhouden.

Gladijs

Re: Het onderhoud van je tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:01

Ik ook elke week, ik gebruik de lederreiniger van effol, dat is echt wonderspul voor je tuig *\o/* verzorging en schoonmaken in 1

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:09

Heel slecht, maar eigenlijk doe ik dat amper.
Ik heb voor mijn thorrowgood speciaal spul, waar ik heeeel zelden het zadel eens mee behandel en invetten van mijn hoofdstel/kaptoom/overig leer, doe ik ook nauwelijks.

Ik haal wel regelmatig overal even een doekje bij langs, dus van opgedroogd zweet ed is geen sprake.

_Charlot

Re: Het onderhoud van je tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:15

Ik doe het inderdaad ook amper.

Bitten maak ik wel schoon en vaak maak ik hoofdstellen na het rijden gewoon schoon met een natte handdoek.
Vooral het witte onderlegd.

Invetten etc doe ik eigenlijk nooit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:19

Ik probeer elk seizoen wel tuig echt zorgvuldig te poetsen dus eerst lederzeep en daarna invetten en oppoetsen. Poetsen gewoon met ouwe t-shirts. Na het rijden wel altijd even zand eraf halen met zachte borstel of een handdoek en ook zorgen dat als het nat van de regen is dat ik het toch droog weg hang.
Ik zou het wel vaker willen doen maar vind het altijd best wel een klus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:10

Hoe vaak ik leren harnachement onderhoud verschilt heel erg van ding tot ding. Zo heb ik een hoofdstel van een hele mooie kwaliteit leer, dat maak ik misschien 1 of 2 keer per jaar schoon. Mijn beugelriemen hoeven ook niet zo vaak. Singelstoten, leren halster en een ander hoofdstel dan weer wel. En ik heb ook teugels die zeer regelmatig een vetje nodig hebben. Mijn huidige zadel is grotendeels van kunststof en dat is wel heel handig.

Voordat je leer invet moet je het eerst schoonmaken. Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er ook een zadel en hoofdstel bij. Allebei jarenlang wel ingevet maar nooit eerst schoongemaakt. Wat een plakzooi. Het hoofdstel heb ik zelfs met biotex moeten mishandelen om de lagen oud, ranzig vet er af te krijgen. Het is ook nooit meer zo geworden als het hoofdstel wat ik toen zelf al had, hoewel het het zelfde merk is en de zelfde soort kwaliteit. Juist omdat het leer zo goed was heeft het hoofdstel wat ik kreeg het overleefd. Ik gebruik nu het grootste deel van de neusriem er nog van.

Eerst doe ik makkelijk vuil (stof enzo) met een vochtige spons. Daarna als het leer droog is nog een keer met een sponsje met zadelzeep om het huidvet enzo er af te halen. Eventueel nog een tweede keer, tot de spons schoon blijft. Ik heb na een wedstrijd op modderig terrein mijn leren singel zo eens een paar keer moeten schrobben en in het voorjaar zit er ook meer huidvet op je spullen. Dus het is maar net hoe vies het is hoe vaak ik met zadelzeep doe. En daarna leervet of neatsfoot oil er op. Bij dat ene hoofdstel en bij mijn beugelriemen is 1 x invetten per schoonmaakbeurt vaak voldoende, andere artikelen (van mindere kwaliteit leer) vet ik vaak 2 en soms wel 3 keer in. Singel is wel van aardig goed leer maar vet ik meestal wel 2 keer omdat hij het meeste te verduren heeft. Mijn paard zweet het meeste onder die singel, er komen randjes vet en rans langs de zijkanten en die singel wordt ook het vuilst omdat hij nog geen 80 centimeter boven de grond is wanneer ik rijd. Lekker door het bos stommelen en het ding is zo vuil.

En biothane en andere kunststof is natuurlijk helemaal makkelijk. Hop even een vochtig doekje eroverheen of eventueel een sopje en je bent weer klaar. Bitten schrob ik alleen (met warm water) als ik een hoofdstel grondig schoonmaak. Mijn bitten worden niet zo heel smerig, paard mag bij voorbeeld niet eten onderweg. Er zit dus hooguit wat speeksel en wat hooimoleculen op.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:47

Ik maak mijn tuig schoon bijna elke keer voor ik op wedstrijd ga. Zo verschijn je netjes in de ring, en hou je toch een beetje regelmaat in het schoonmaken van je tuig. Misschien niet zo goed maar stof etc haal ik er eerst altijd af met een vochtige doek, dan vet ik alles in met de lederbalsem van epplejeck net zoals op de foto, en tot slot, nadat de balsem is ingetrokken ga ik overal nog overheen met een glanssponsje. et voila! schoon tuig! :j