Zoektocht naar dressuurzadel met dwingende zit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Zoektocht naar dressuurzadel met dwingende zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:11

Hoi iedereen :)

Ik ben op zoek naar een nieuw dressuurzadel.
Omdat het aanbod hier in België nogal pover is op dit vlak, ben ik deze week naar Nederland geweest. Ik heb daar een 2dehandse anatomica octant gekocht met als voorwaarde dat ik deze kon uitproberen en kon terug brengen wanneer deze niet goed was.
Ik reed zelf graag met het zadel, maar op de zitting leek wel een fout te zitten waardoor er een "stuk/deel" uitstak -O- Gelukkig zonder problemen het zadel kunnen terug brengen en ze gingen het inderdaad terug naar de fabriek sturen.

Maar ondertussen ben ik dus weer zadelloos, en ik heb nu een beetje schrik gekregen om te kiezen voor een Anatomica want dit zadel was nog maar 1 jaar oud, ik wil dit probleem ook niet hebben moest ik beslissen om het nieuw aan te kopen.

Dus ik zoek een zadel met dikke kniewrongen en een diepe zit, vergelijkbaar met de anatomica octant. Budget liefst max 1500 euro (maar 2dehands mag ook of echt max max 2000 euro voor een nieuw)
En maatzadels hoeven ook niet aangezien ik verschillende paarden rij..

ik heb al kentaur afrodite, prestige roman geprobeerd die qua wrong goed waren maar de zit was oppervlakkig (vergeleken met de anatomica) euroriding diamant vond ik veel te plat aan mijn been, ... :+

Narcissa

Re: Zoektocht naar dressuurzadel met dwingende zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:24

Een Isabell Werth? Zit ook erg dwingend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:56

Euroriding Titan 2 :)?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:39

Sella zadel of Custom?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:52

Kn ouverture? Zadel met diepe zit, en veel wrong. Ik denk 2e hands nog wel aan te komen. Nieuw best aan de prijs :o

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:54

Euroriding Diamant, heb m zelf ook. Heb ook eerst een Anatomica Orion gehad en een Octant geprobeerd, zelf nooit problemen mee gehad

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:58

Waarom wil je een dwingende zit hebben in je zadel?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:04

Misschien dat je een 2e hans Tribal op de kop kan tikken? Nieuw zijn ze 2300,- net buiten je buget dus. Maar zeker helemaal aan te passrn naar jou wensen. De zit kan zo diep als je wil en de wrongen zo groot als tot 10 cm, wat echt belachelijk groot is.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:05

Ainsley al geprobeerd?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:07

Macrider Olympic heeft grote wrongen en een dwingende zit.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:09

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:17

Ik heb euroriding diamant, een albion en anky zadel gehad. De anky zat het meest dwingend wel heel heel fijn. Euroriding diamant vond ik heel fijn maar niet dwingend. Albion is een super fijn zadel. Wel duur. En iets vaster dan de diamant, maar losser dan de anky

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:21

Fleur_a schreef:
Euroriding Diamant, heb m zelf ook. Heb ook eerst een Anatomica Orion gehad en een Octant geprobeerd, zelf nooit problemen mee gehad

De diamant heeft niet echt een dwingende zit hoor, vind ik tenminste.
Zelf heb ik een anatomica Orion en Octant, ik vind het super fijne zadels! :D

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:28

xAntoinettex schreef:
Fleur_a schreef:

De diamant heeft niet echt een dwingende zit hoor, vind ik tenminste.

hm, dat is wel waar ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:31

Beloven schreef:
Euroriding Titan 2 :)?

Deze :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:34

Hulsebos of Arno Brandt hebben zadels met een diepe gedwongen zit.
Die zijn 2de hands goed verkrijgbaar.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:55

Ik heb sinds kort een KM Custom. Erg fijn zadel met een diepe zit en veel wrong. Nieuwprijs wel iets boven je budget. KM heeft nog wat meer type zadels die geloof ik wel iets goedkoper zijn.

hiervoor een passier compact gehad, echt een wereld van verschil.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:21

FriesWytske schreef:
Waarom wil je een dwingende zit hebben in je zadel?

Mijn zit is soms een ramp vind ik, zeker naarmate het einde als ik wat moe wordt.
Ik durf mijn been optrekken bij doorzitten en galop, en te pompen met mijn bovenlichaam. Bij de anatomica werd ik dor de wrongen continu eraan herinnert waar mijn been hoort te liggen en voelde ik beter in mijn bekken dat ik de beweging volgde. Zoals in de galop zat ik hierdoor stiller :j Op een "gewoon" zadel moet ik continue hieraan denken en meer moeite doen dan op een "dwingend" zadel, dan gaat het gewoon wat vlotter :D

De euroriding diamant vond ik veel te los :P

Zijn sela en costum geen maatwerk? Ik wil een beetje een algemeen zadel omdat ik dus ook meerdere paarden rij

De andere merken ga ik allemaal opschrijven zodat ik deze kan uitproberen wanneer ik nog eens naar Nederland ga :D Ik denk dat Countrymill een goede zaak is met veel keuze? Wel 20 km enkele rit -O-

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:25

Tja, dan zou ik het niet op gaan lossen met een dwingend zadel. Lost je probleem namelijk niet op. Maar dan voor dat geld een aantal zitlessen bij een goede instructie nemen. En nee, ik zit ook niet perfect. Maar ga daar geen dwingend zadel voor aanschaffen. Ga dat geld dan liever spenderen aan een goede lesgever.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:30

Ik rijd met veel plezier op een Mac Rider lexington. In belgie zit Patrick Man in't Veld als dealer.
Voor een tweedehands zadel van een jaar of 2 oud betaal je ongeveer 1100 euro.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:50

FriesWytske schreef:
Tja, dan zou ik het niet op gaan lossen met een dwingend zadel. Lost je probleem namelijk niet op. Maar dan voor dat geld een aantal zitlessen bij een goede instructie nemen. En nee, ik zit ook niet perfect. Maar ga daar geen dwingend zadel voor aanschaffen. Ga dat geld dan liever spenderen aan een goede lesgever.

Ik heb gelukkig al een goede instructeur en mijn zit is ook al beter sindsdien :j maar ik vind een dwingend zadel gewoon veel fijner dat ik wat steun heb en ik wordt juist meer aan mijn houding herinnert. Ik loop al bijna een jaar bij een kinesist voor mijn rug/nek/houding, dus enkele zitlessen gaan dit niet oplossen helaas :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:57

Ik heb mijn MSFC Heritage weggedaan omdat ik de zit te gedwongen vond. Dus misschien precies wat jij zoekt. Diepe zit, flinke kniewrongen.

CleoFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:08

Ik heb sinds kort een Thorowgood T8, met de kniewrongen op het zadelblad, dit zorgt voor een gedwongen zit. Het zadel heeft een verwisselbare boom. En rijd gewoon heel fijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:14

County Competitor.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:20

Een thorowgood met surfaceblok is idd een fijn zadel, maar ik vond het geen dwingende zit. In de macrider ga je zitten en dan kun je niet anders zitten dan waar het zadel je automatisch plaatst. De dijbeenwrongen zorgen ervoor dat je je benen niet kunt optrekken. Je zit automatisch met een mooie lijn van schouder, heup, hak. En je zit ook rechtop. Voorover of achterover gaan zitten lukt alleen als je moeite doet.

Voor je paard biedt het zadel veel schouder-en ruggengraat vrijheid. Ze lopen er duidelijk fijner onder dan onder veel andere zadels.