Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:35

Finaly!!!
Heel blij mee.
Wil ooit. Binnen vijf jaar. Zo'n zadel

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:55

Helaas, net te laat voor ons. Ben ook op zoek geweest naar een Baloun zadel maar dat was inderdaad lange tijd hier niet te krijgen. Inmiddels een Hulsebos gekocht, waar we nu heel erg blij mee zijn.
In welke prijsklasse vallen de Baloun zadels nu zo'n beetje? Kan het kopijzer worden aangepast? Kortom, kan het zadel meegroeien met een paard in ontwikkeling?

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:19

Dank je Pmarena :)

mellamoshan -> Helaas bestaat alleen de mogelijkheid de zadels te proberen tijdens een passervice van ong. 2,5 uur (ik neem uitgebreid de tijd en geef elke klant de mogelijkheid om bij twijfel voorkeurs zadels nogmaals te proberen) Proefperiodes kan ik helaas niet aanbieden vanwege de risico's die het met zich meebrengt. :o

maralyn -> leuk +:)+ wie weet tot snel!

Babootje -> Inderdaad jammer dat de vorige dealer stopte, daar liep ik zelf ook tegenaan.
Hulsebos heb ik zelf ook jaren veel plezier van gehad, helaas op betreffende asymmetrische pony geen succes. Het kopijzer is volledig aanpasbaar en door zijn flexibiliteit groeit het zeker mee in ontwikkeling. Prijzen variëren, je kunt het zadel basis houden of volledig stylen naar eigen smaak.

www.baloun.nl
De website is momenteel nog in ontwikkeling
Je kunt ons ook volgens op Facebook en instagram -> Baloun flexisaddles Nederland.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:11

Kun je me vertellen Forcalquier hoe de service is op het moment dat er echt iets kapot gaat?
Ben jij zelf zadelmaker of alleen zadelpasser. Hoe lang is het zadel bv weg, indien er toch iets aan moet worden vermaakt. Bv een kopijzer moet worden verwisseld? V.w.b. de vulling: er zijn zadels met een dergelijke foam vulling maar daarvan hoor je toch dat die na een x aantal jaar moet worden vervangen. Hoe zit dat bij Baloun zadels? En bv, waarom is de vorige dealer er eigenlijk mee gestopt?

Anoniem

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:51

Waar ik wel benieuwd naar ben is dat in het filmpje gezegd wordt dat je als ruiter 7-10cm dichter op de rug zit dan normaal. Als ik naar de foto's kijk van een zadel op de rug zonder ruiter, dan lijkt de zitting net zo hoog boven het paard te zweven als bij normale boom(loze) dressuurzadels. Bedoelen ze dan dat je nog 7-10cm dieper zakt als je erop gaat zitten? Wordt de druk van de zitbeenknobbels dan nog wel goed verdeeld als je als ruiter zo dicht op de paardenrug zakt?

Ik vind het trouwens erg mooi om te zien hoe het zadel volledig aan blijft sluiten op de rug, ook bij het lichtrijden. Vaak zie je bij boom(loze) zadels dat bij het sta- moment de achterkant van het zadel meer of minder van de rug wipt en bij de Baloun blijft hij keurig stabiel liggen. Het enige waar ik niet enthousiast over ben is net als Pmarena dat de beugelriemen echt bijna het schoftstuk hangen waardoor ik me ernstig afvraag hoeveel druk er wel niet op de voorkant van het zadel en ook op dat harde voorijzer komt te liggen. Zijn er al drukmetingen van bekend?
Mijn paard heeft sowieso al een hekel aan kopijzers, maar als de beugelophanging daar ook zo dicht tegenaan zou zitten zou hij het vermoed ik nog veel vervelender vinden. Daarom hebben we nu een (net zo onbekend :+ ) Italiaans boomloos dressuurzadel dat ook geen kopijzer meer heeft en de beugelriemen veel verder naar achteren heeft hangen, maar als we dat niet hadden gevonden dan was de Baloun denk ik ook wel een optie geweest om te testen.

Wat het testen betreft, het boomloze dressuurzadel wat ik heb besteld (Prince Orion) is trouwens net zo onbekend in Nederland en net zo duur ( € 1700), maar daar kun je wel twee weken een zadel van testen, je moet alleen een borg overmaken van € 1200, die je daarna gewoon weer terugkrijgt minus de huur van het zadel (uit mijn hoofd iets van 40 euro voor die twee weken?). Zo'n constructie zou je ook voor de Baloun kunnen bedenken, want zeker bij zo'n anders dan anders zadel wil je het toch eigenlijk een paar dagen achter elkaar kunnen proberen om te kijken wat je paard er na de eerste verrassing van vindt.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:03

xyzutu2 schreef:
Wat het testen betreft, het boomloze dressuurzadel wat ik heb besteld (Prince Orion) is trouwens net zo onbekend in Nederland en net zo duur ( € 1700), maar daar kun je wel twee weken een zadel van testen, je moet alleen een borg overmaken van € 1200, die je daarna gewoon weer terugkrijgt minus de huur van het zadel (uit mijn hoofd iets van 40 euro voor die twee weken?). Zo'n constructie zou je ook voor de Baloun kunnen bedenken, want zeker bij zo'n anders dan anders zadel wil je het toch eigenlijk een paar dagen achter elkaar kunnen proberen om te kijken wat je paard er na de eerste verrassing van vindt.


Precies, en alles valt te verzekeren, want je mooi uit de huurpremie zou kunnen betalen. Dus zo'n constructie moet wel te vinden zijn.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:39

Dit dus. Ik heb echt een zeikerd van een paard. Je komt niet als eerste bij een wow terecht, laten we wel wezen.
De eerste keer loopt hij meestal prima onder een neiuw zadel, maar na een paar keer gaat hij steeds meer zeuren als er bij wijze van "een haartje verkeerd ligt"

Voor mij zou het dus ook essentieel zijn om iets langer te mogen proberen. :)

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:59

Ik zou ook zeker overwegen om aan te bieden dat mensen een dermate hoge borg betalen dat je uit de kosten bent zeg maar, Barefoot is vooral zo succesvol geworden door van het begin af aan testzadels aan te bieden :)

Ik weet inmiddels eigenlijk niet goed meer hoe de beugelriemhaken zaten, maar blijkbaar heb ik ergens gezegd dat ik ze erg ver naar voren vond zitten...?

Wat ik wel nog weet is dat het Baloun zadel dat ik had, echt een hele goede indruk op me heeft gemaakt :) Ik vond het echt een super mooi zadel qua uiterlijk (die ene die ik had dan, andere modellen destijds spraken me niet zo aan) en het was echt van héle nette kwaliteit leer en afwerking +:)+ Een heel mooi slank en super lichtgewicht zadel was het. Die ik had was voor het mooie wat te smal voor zowel Rena als de Fjord, maar we konden het toch niet laten om er even op te gaan zitten :o

En beide paardjes vonden hem eigenlijk wel prima. Terwijl Rena van mij toch menig zadel dat op het oog prima lag, duidelijk afkeurde.

Ik vond het erg jammer dat het aanpassen van het kopijzer zo'n gedoe was. Maar eerlijk waar, als ik op dit moment voor mezelf een dressuurzadel zou zoeken dan zou ik eerst kijken of dat model (C1 was het geloof ik...?) er nog is want ik vond het echt een uitmuntend zadeltje, helemaal mijn smaak qua vormgeving +:)+

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:54

Ik heb er wel een aantal weken mee gereden.
En t paard liep er heerlijk onder .
Helaas liet budget het niet toe toen om ook werkelijk te gaan kopen .
Ben naar een gebruikte wow terug gegaan.

Anoniem

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vorm en vooral de lengte van de kopijzers, zijn er ook plaatjes van hoe die in het zadel liggen? Mijn paard heeft een hekel aan kopijzers, en hoe langer ze naar beneden doorlopen hoe vervelender hij ze vindt.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:33

Babootje schreef:
Kun je me vertellen Forcalquier hoe de service is op het moment dat er echt iets kapot gaat?
Ben jij zelf zadelmaker of alleen zadelpasser. Hoe lang is het zadel bv weg, indien er toch iets aan moet worden vermaakt. Bv een kopijzer moet worden verwisseld? V.w.b. de vulling: er zijn zadels met een dergelijke foam vulling maar daarvan hoor je toch dat die na een x aantal jaar moet worden vervangen. Hoe zit dat bij Baloun zadels? En bv, waarom is de vorige dealer er eigenlijk mee gestopt?


Excuses voor de late reactie Babootje :o
Wat ik begreep van mr.Baloun is de vorige dealer gestopt i.v.m het niet kunnen combineren met haar eigen dressuurstal, om heel eerlijk te zijn vond ik het niet gepast daar over door te vragen.
Ikzelf ben zadelpasser, mocht er iets gerepareerd moeten worden dan gaat het zadel terug naar de fabrikant, afhankelijk van de reparatie duurt dat ongeveer 2 weken. Kopijzers verwisselen kan ik overigens zelf.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:40

Als een zadel langere tijd weg is als het bv gerepareerd moet worden zou ik zeker denken aan het beschikbaar hebben van een leenzadel. 2 weken vind ik al veel om je zadel te moeten missen. Zeker als je een paard in de sport hebt lopen zit je daar niet op te wachten natuurlijk.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:06

pmarena schreef:
Ik zou ook zeker overwegen om aan te bieden dat mensen een dermate hoge borg betalen dat je uit de kosten bent zeg maar, Barefoot is vooral zo succesvol geworden door van het begin af aan testzadels aan te bieden :)

Ik weet inmiddels eigenlijk niet goed meer hoe de beugelriemhaken zaten, maar blijkbaar heb ik ergens gezegd dat ik ze erg ver naar voren vond zitten...?

Wat ik wel nog weet is dat het Baloun zadel dat ik had, echt een hele goede indruk op me heeft gemaakt :) Ik vond het echt een super mooi zadel qua uiterlijk (die ene die ik had dan, andere modellen destijds spraken me niet zo aan) en het was echt van héle nette kwaliteit leer en afwerking +:)+ Een heel mooi slank en super lichtgewicht zadel was het. Die ik had was voor het mooie wat te smal voor zowel Rena als de Fjord, maar we konden het toch niet laten om er even op te gaan zitten :o

En beide paardjes vonden hem eigenlijk wel prima. Terwijl Rena van mij toch menig zadel dat op het oog prima lag, duidelijk afkeurde.

Ik vond het erg jammer dat het aanpassen van het kopijzer zo'n gedoe was. Maar eerlijk waar, als ik op dit moment voor mezelf een dressuurzadel zou zoeken dan zou ik eerst kijken of dat model (C1 was het geloof ik...?) er nog is want ik vond het echt een uitmuntend zadeltje, helemaal mijn smaak qua vormgeving +:)+


Wij staan zeker open voor goede ideeën.Om heel eerlijk te zijn hebben we de mogelijkheid van testzadels nog niet besproken maar dat zet ik nu zeker op mijn lijstje :)
Leuk om te lezen dat je zo tevreden was over de C1, inmiddels is dat de M lijn geworden. De zadels zijn inderdaad lichtgewicht, slechts 3,5 kilo.
De kopijzers verwisselen is ter plaatsen mogelijk,duurt max 10 minuten,het netjes en correct dicht hechten duurt iets langer....misschien was dat in het verleden wel lastiger.

Ik ben in ieder geval blij met alle kritische vragen en opmerkingen, altijd fijn om goed voorbereid van start te gaan :)

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:14

Babootje schreef:
Als een zadel langere tijd weg is als het bv gerepareerd moet worden zou ik zeker denken aan het beschikbaar hebben van een leenzadel. 2 weken vind ik al veel om je zadel te moeten missen. Zeker als je een paard in de sport hebt lopen zit je daar niet op te wachten natuurlijk.


Leenzadels zijn beschikbaar :o
Ik begrijp dat 2 weken lang is, zeker in de sport....al ben ik mijn (voorgaande) zadel totaal 5 weken kwijt geweest enkel voor een kleine reparatie,opvullen,controle en nogmaals aanpassen en dit was in NL.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:11

5 weken?? Absurd zeg.

Ixxinnia
Berichten: 5
Geregistreerd: 29-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:29

Forcalquier schreef:
Babootje schreef:
Als een zadel langere tijd weg is als het bv gerepareerd moet worden zou ik zeker denken aan het beschikbaar hebben van een leenzadel. 2 weken vind ik al veel om je zadel te moeten missen. Zeker als je een paard in de sport hebt lopen zit je daar niet op te wachten natuurlijk.


Leenzadels zijn beschikbaar :o
Ik begrijp dat 2 weken lang is, zeker in de sport....al ben ik mijn (voorgaande) zadel totaal 5 weken kwijt geweest enkel voor een kleine reparatie,opvullen,controle en nogmaals aanpassen en dit was in NL.



Hoi sta je ermee op de Equiday a.s 13-04-2019? ben heel benieuwd namelijk

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:20

Je zou een Baloun zadelmaker in NL moeten hebben. Die reparaties kan uitvoeren. 5 weken een zadel kwijt wil ik echt niet. Paard moet ik dan 5 weken uit de sport halen en daarna weer opbouwen. Loopt Z nu en Z2 niveau training. Dan kan je je paard er niet 5 weken even tussenuit. Voor mij een reden om het zadel niet aan te schaffen, hoewel ik er wel benieuwd naar ben.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:24

Het repareren duurt meestal 2 weken, die 5 weken was een voorbeeld van een ander zadelmerk ;)

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:00

Hoi sta je ermee op de Equiday a.s 13-04-2019? ben heel benieuwd namelijk[/quote]

Ik weet dat Happy Horse Advies (Helen), er met deze zadels een stand heeft in hal B

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:05

Zijn er ook springruiters met zo'n zadel? En dan bedoel ik echte springruiters, dus die M en hoger springen. Want het lijkt me wat instabiel. Krijgt het paard in de landing geen beuk in z'n rug?

En waar zitten de beugelriemhaken en hoe zin ze er uit? En krijg je geen stoelzit van zo'n zadel?

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:08

Ik heb een aantal weken een baloun gereden
Super fijn zadel
Helaas budget toen niet toereikend.

blokfluit
Berichten: 86
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:14

Germie, van het boomloze merk Prince zijn wel echte springzadels te koop. Sterker nog, aanvankelijk werden van dit merk alleen springzadels gemaakt, omdat er boomloos qua springen eigenlijk niets is.
Daarna zijn op verzoek ook Prince dressuurzadels ontwikkeld.

Anoniem

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:46

Ik was/ben een megagroot fan van de Prince Orion dressuurzadels, maar nadat ik 11 maanden lang geprobeerd heb om het zadel te krijgen dat ik besteld had kan ze helaas niemand meer aanraden. Ik was van plan om dat alleen per pb's te berichten omdat ik het niet zwart wil maken, maar dat wordt zo wel erg veel werk en eigenlijk moeten mensen gewoon in bescherming genomen worden. Of in elk geval weten wat ze zich mogelijk op de hals halen als ze dit zadel bestellen. Het zadel zelf is 100.000% top, helaas is de kans dat je van de fabriek ook daadwerkelijk het zadel krijgt dat je bestelt ongeveer 5%. :(

Heel in het kort het verhaal van mijn zadel: 11 maanden geleden besteld, de levertijd werd helaas steeds langer. Na zes maanden kwam het bericht dat de fabriek geen garantie kon geven op de leerkwaliteit en dat de verf van de zitting en kniewrongen af kon brokkelen na een paar maanden gebruik (mogelijk in combinatie met anti-slip rijbroeken), en dat de koper dus met dat risico akkoord moest gaan. Ik besloot de koop toch door te laten gaan, want ik had geen anti-slip rijbroeken en wilde dat risico wel nemen. Drie maanden later was het zadel eindelijk in Nederland, maar helaas zat een van de kussens scheef. Terug naar Italie. Twee maanden later was het zadel weer terug, alleen nu was het wervelkanaal te smal gemaakt. Reactie van de fabriek: dit kunnen we nu niet meer herstellen op dit zadel en we gaan ook geen nieuw zadel meer voor je maken, dit is jouw zadel en je bent verplicht om dat af te nemen en te betalen. Gelukkig zat de Nederlandse importeur ertussen en heb ik na een week steggelen over consumentenrecht mijn aanbetaling teruggekregen. Los daarvan was nog het probleem met de D-ringen die eerst verkeerd waren bevestigd en uiteindelijk maar helemaal weggelaten zijn.
Ik weet van drie anderen dat zij ook een Prince Orion gekocht hebben: een zadel was ook met een scheef kussen geleverd, twee zadels hadden problemen met het leer (verf brokkelde af/leer nam überhaupt geen verzorgingsproducten op dus nu weet niemand meer hoe lang dat dan nog meegaat), bij in elk geval drie zadels was er een probleem met de D-ringen en een van de zadels was zo stijf dat hij als advies meekreeg om het een paar maanden in te laten rijden door iemand met overgewicht om het te breken.
Ik schat dat er in totaal zo'n 10 Prince Orions in Nederland zijn, dus dan is vier problematische leveringen heel erg veel, zeker bij een zadel dat zo'n grote investering vraagt qua geld (€ 1700) en tijd (wachttijd 6-11 maanden, waarbij je dus niet weet of je het zadel krijgt wat je besteld hebt).
Van de Prince Orion bezitters die ik ken raadt niemand het zadel meer aan aan anderen. Als je krijgt wat je besteld hebt dan heb je een mega-geweldig zadel (leerkwaliteit blijft even afwachten), maar het risico dat je niet krijgt wat je bestelde is gewoon te groot.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Iemand ervaring met een Baloun Flexisaddle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:51

Wat super zonde, het is inderdaad een mooi concept dat zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:28

Ja, ik kan alleen maar hopen dat die Italiaanse fabriek overgenomen wordt door een oerdegelijk Duits bedrijf, want de zadels zijn fenomenaal om in te rijden. Ik vond ze zo geweldig dat ik de bestelling zelfs heb laten staan toen ik hoorde over de leerproblemen en zelfs ook toen mijn paard overleed, want met dat zadel zou ik bij elk paard aan kunnen komen. En zelfs nu zou ik mijn zadel nog steeds doodgraag willen, alleen wil de fabriek die niet voor mij maken omdat ze vinden dat ik genoegen moet nemen met het zadel met het te smalle wervelkanaal. En tegelijkertijd; zelfs al zouden ze toch alsnog het zadel willen maken dat ik 11 maanden geleden besteld heb, hoe groot is de kans dat ik dan over 11 maanden alsnog een zadel krijg dat wél helemaal is zoals ik het besteld had?

Voor mij viel de schade nog mee omdat mijn paard in de zes maanden dat we samen wachtten sowieso niet echt rijdbaar was, dus het zonder zadel zitten was voor ons geen probleem. En ik heb het zadel na enige ellende kunnen annuleren. Anderen hebben het wel aangenomen en zitten nu met een hoop vraagtekens en een fabrikant die in feite op elk probleem reageert met 'zolang je er nog op kunt rijden is er dus geen probleem en hoeven wij ook niets op te lossen'.
Als er nou een tweedehands (dus al ingereden en in dat op zicht veilig!) Prince Orion voorbij kwam voor een tweedehands prijs dan zou ik het risico misschien nog wel durven te nemen. Ik had het er al met iemand over om ze dan misschien gewoon met een zalea/zadelbontovertrek te rijden om de verflaag te beschermen, alleen weet niemand of die verflaag misschien niet nog harder kapot gaat als er gelooid schapenhuid over wrijft. Je weet gewoon niets omdat de fabrikant ook nog heel erg experimenteert met betere soorten leer voor de zitting en zweetbladen, en dat maakt het echt tot een financieel risico als je een nieuwe of tweedehands Prince Orion koopt.

Maar goed, ik vind het dus 100% prima als mensen dat risico wél besluiten te nemen, want als je erop rijdt dan zit je echt in/op de zevende hemel, maar mensen moeten wel weten welk risico ze aangaan.
En wie weet staat er over een jaar een ander aan het hoofd van de fabriek, doen ze ineens wel aan consumentenrecht en wettelijke garantie en produceren ze precies wat van ze verwacht wordt en dan ben ik de eerste die een zadel bestelt. Alleen zijn ze daar nu echt nog niet.