paard snapt graasmasker niet... tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

paard snapt graasmasker niet... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 19:03

WIe heeft er tips om een paard te leren dat hij met graasmasker gewoon kan eten?
Mijn paard moet dringend afvallen. Ik had daarom een graasmasker gekocht. deze omgedaan en gras door het gat gegeven. dit at hij.
van de week mee in de wei gezet om te kijken wat hij ermee doet maar dat was geen succes. hij heeft heel veel rond gerend (oke, valt hij ook vanaf :P ) en heel veel langs het hek en hoeven lopen schrapen om het ding af te krijgen. de volgende dag opnieuw geprobeerd en toen heeft hij een uur heel zielig doodstil in de wei gestaan. questie van doorzetten en dat hij het vanzelf een keer door krijgt?

hij MOET met masker om. geen mogelijkheid om hem ergens apart op de paddock te zetten of een afgezet/kort stukje.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:04

ehh .... kwestie van wennen?
heb zelf geen ervaring!

Ibbel

Re: paard snapt graasmasker niet... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:07

Gewoon doorzetten :j Sommige maskers (die bloempotten) hebben wel een vrij klein gat, dus dat zou je iets groter kunnen snijden, dat helpt wel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:08

Strooi een paar biksjes in het gras, moet je eens kijken hoe snel hij het door heeft ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 19:08

Ik heb de eerste keer Stef geholpen :)

Ze moeten door hebben dat ze hun mond/neus harder tegen de grond moeten duwen om wat gras te pakken te krijgen. Dus als ie z'n hoofd naar t gras beweegt even wat verder laten doorduwen zodat het door het masker heen komt (doorduwen klinkt wat gemeen, maar hopelijk begrijp je me).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:48

Die van mij werd er ook erg boos van. Rennen inderdaad. En daarna kwam het beteuterd in de wei staan. Maar hij heeft het wel geleerd. Hij ondergaat het nu lijdzaam. Hij vindt het nog steeds verschrikkelijk, maar ja, tis niet anders. Toch even doorbijten dus denk ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:58

Ja inderdaad doorzetten. Ze leren het vanzelf. Ie moet wel even kijken of het gat wel goed onder z'n mond zit. Bij mijne moest ik het gat ietsje bijknippen omdat het gat op zn onderlip zat

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:04

Mijn paard heeft sinds een week ook verplicht een graasmasker. Eerste keer dat ik hem omdeed ging ze met haar been langs dr neus schrapen, schudden met dr hoofd en heel zielig kijken. Ik heb het graasmasker gewoon omgelaten en nu na een week is ze er al best handig mee! Ze staat er zelfs rustig mee te grazen. Krijgt niet veel binnen, maar voor haar gevoel is ze bezig met eten. :P :+

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:25

Weet je heel zeker dat hij het niet snapt? Die van mij stond elke keer als een zielig, hongerig vogeltje in het land. Dus dan haalde ik 'm er weer even af. Tot een stalgenootje zei dat ze haar gewoon normaal had zien eten met dat ding. Nu heeft ze altijd verdomd goed in de gaten wanneer ik op het erf rondloopt. Die ogen prikken zo ongeveer in m'n rug. :=

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:17

Aan de ene kant kwestie van wennen, maar niet ieder paard gaat het begrijpen/accepteren.
Mijn vorige pony moest ook afvallen dus ook graasmasker op gedaan. Ze ging panisch rondrennen en at/dronk niet. Mij werd aangeraden haar toch een nacht te laten staan, uiteindelijk zou ze wel gaan eten en drinken, dus tegen mijn gevoel in gedaan. Volgende ochtend erheen, stond ze in een hoekje, buik opgetrokken, en ze moest niks van me weten terwijl het normaal echt een knuffel was!

Masker afgedaan, ze wist niet hoe snel ze bij de waterbak moest komen, en durfde het eerste half uur niet te eten, steeds voorzichtig naar het gras en zodra haar neus het gras raakte panisch omhoog en wegrennen. Ze was echt helemaal van slag. Ik had een goed masker, wat duurder en luxer model met groot gat, dus daar lag het niet aan.

Je zou het nog wat langer kunnen proberen, paar uur of halve dag met dat ding om, misschien gaat hij het vanzelf begrijpen dan, maar uiteindelijk accepteert helaas niet ieder paard het -O-

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:24

anne_bento schreef:
Aan de ene kant kwestie van wennen, maar niet ieder paard gaat het begrijpen/accepteren.
Mijn vorige pony moest ook afvallen dus ook graasmasker op gedaan. Ze ging panisch rondrennen en at/dronk niet. Mij werd aangeraden haar toch een nacht te laten staan, uiteindelijk zou ze wel gaan eten en drinken, dus tegen mijn gevoel in gedaan. Volgende ochtend erheen, stond ze in een hoekje, buik opgetrokken, en ze moest niks van me weten terwijl het normaal echt een knuffel was!

Masker afgedaan, ze wist niet hoe snel ze bij de waterbak moest komen, en durfde het eerste half uur niet te eten, steeds voorzichtig naar het gras en zodra haar neus het gras raakte panisch omhoog en wegrennen. Ze was echt helemaal van slag. Ik had een goed masker, wat duurder en luxer model met groot gat, dus daar lag het niet aan.

Je zou het nog wat langer kunnen proberen, paar uur of halve dag met dat ding om, misschien gaat hij het vanzelf begrijpen dan, maar uiteindelijk accepteert helaas niet ieder paard het -O-

Ik had een soort gelijk probleem met die van mij. Zodra ze probeerde te eten, en haar tast haren het masker raakte dan kwam ze weer omhoog. Ze dronk en at niet, en stond de hele dag met haar hoofd in lucht. Zodra er iemand in de wei kwam rende ze erop af, hopende dat die haar zou redden.

Probleem is wel dat ze nu eindelijk op gewicht is, en het weide seizoen er weer aankomt. Ik wil wel een graasmasker, en dan de greenguard (het 'zeepbakje") maar wil die toch echt eerst testen voordat ik daar geld aan ga uitgeven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:49

Ik heb een greenguard en daar heb ik wel goede ervaringen mee. Er zitten meer gaatjes in de onderkant wat eten en drinken makkelijker maakt dan een masker met maar 1 gat in de onderkant.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:53

Die bloempot was ook drama met mijn paard.
Hij moet ook wel ruim genoeg zitten om zijn mond open te kunnen doen :D
Helaas werkte zij hem continu af (ook kreeg zij rauwe plekken onder haar kaak ervan).

Heb nu een greenguard en die is echt super prettig.
Zweet niet, kan gewoon aan het halster vast gezet worden en het eten ermee geeft ook minder stress.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:58

Van de Greenguard hoor je dan weer veel dat de tanden ervan slijten, of dat ze erlangs leren te eten. Ervaren jullie dat niet Brainless en Marieke?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:01

De greenguard heb ik nu ook voor mijn pony. de eerste 10 min probeert hij hem wer nog wel af te krijgen maar staat daarna heerlijk te eten.

Ik heb wel de testweek gedaan via paardendrogist.nl

en ik heb het speciale halter aangeschaft dan zit hij toch beter.

ik denk dat mijn pony z'n bloempot ook niet leuk zou vinden. veels te benauwd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:04

Bij deze (minder diepe) kunnen ze sneller omheen eten:
Afbeelding

Ik heb deze (is dieper) en dat gaat veel beter.
Afbeelding

Tanden zullen vast wel iets slijten, maar heb dat zelf nog niet gemerkt.
Waar tanden wel ontzettend van slijten zijn de ijzeren roosters die men gebruikt voor hun slowfeeder (bak).

Het voordeel met de greenguard is wel, dat het veel minder warm zit en ze ook wat langer gras en hooi/kuil mee kunnen eten.
Met de bloempot is langer gras veel moeilijker eten (en juist in dat gras zit het miste fructaan).
Afbeelding
Dit is veel meer omsloten, dus minder lucht en veel minder kaakvrijheid.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:10

Ik knipte altijd gaten bij de neusgaten voor meer lucht. Dat ging ook prima. Maar die diepere greenguard ziet er ook wel goed uit. Krijgen ze bij jou geen schuurplekjes van dat kunststof aan kin of lippen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:18

Authentic schreef:
Weet je heel zeker dat hij het niet snapt? Die van mij stond elke keer als een zielig, hongerig vogeltje in het land. Dus dan haalde ik 'm er weer even af. Tot een stalgenootje zei dat ze haar gewoon normaal had zien eten met dat ding. Nu heeft ze altijd verdomd goed in de gaten wanneer ik op het erf rondloopt. Die ogen prikken zo ongeveer in m'n rug. :=

Yep, dat is ook hier wel eens gebeurd, ze weten heus wel hoe ze ons in moeten pakken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:26

Die van mij hebben allebei zo'n bloempot, en ik heb het gaatje met de 7-gaten boor iets groter gemaakt. Ze hadden het toen allebei vrij snel door gelukkig!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:33

Bij mijn pony is het ook niet gelukt, die at en dronk er echt niet mee (had zo'n greengard) maar ging uitdrogen en koliek krijgen. Dus toch maar plekje gezocht met minder rijk gras.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:41

Hier niet gelukt, hij vloog in paniek door het draad heen en sloopte het geheel dezelfde dag. Strookbegrazing is het geworden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:47

Mijn merrie heeft een week lopen rommelen met haar greenguard. Er langs eten, zo met de neusriem schuren dat hij over neus ging in haar mond en er op die manier overheen eten enzo. Nu ook een strotouwtje van neusriem naar kopstuk en nu is het goed. Gewoon kop aan de grond en eten. Ze moest altijd eerder van het land af, maar nu kan ze gewoon met de rest blijven staan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 16:15

Brainless schreef:
Dit is veel meer omsloten, dus minder lucht en veel minder kaakvrijheid.

Ik heb deze:
http://www.cheepoo.nl/graasmasker.htm

al iets meer vrijheid en neus ligt vrij. ik ga het van de week een paar uur proberen. toch even doorzetten en anders maar die greenguard.. :(

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:20

@Tieme: Waar zit dat zacht onderlegde dan precies? Want ik zie het niet op de foto's.

Omdat mijn paard altijd wat plekjes kreeg, maar het verder wel goed deed met het bloempotmodel, zat ik aan deze te denken:

http://www.divoza.com/nl/shires-deluxe-grasmuikorf

Ik heb op een gegeven moment een singelbontje verknipt en in de graaskorf genaaid. Dat ging ook goed, maar was wel elke keer een pokkewerk :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:46

Ik leer het ze aan met waspeentjes (kleine worteltjes)
Kap op en wortels voeren door het gat en dan kap weer af. Dagelijks herhalen. Na 2 dagen staan ze te wachten om de kap aan te doen.
Daarna worteltjes op de grond dn ze het zelf laten uitproberen, dan hetzelfde met gras. Plukjes gras door het gat, en dN vanaf de grond.
En dan snappen ze het en gaat de kap op als ze op de wei gaan