FRA Pardoes Bitloos hoofdstel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

FRA Pardoes Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 12:52

Hoi,

Vorige week was ik op stal mijn hoofdstel vergeten, en bij gebrek aan beters had ik men paardje maar opgezadeld en een poging gedaan om maar te gaan rijden met het halster, ik moest niet echt trainen, maar gewoon een beetje loswerken. Ik had dit nog nooit met men paard gedaan, en eigenlijk daarvoor ook niet met andere paarden, dus wist niet echt wat ik er van moest verwachten. Men paardje liep eigenlijk wel heel ontspannen en kwam soms zelfs netjes onderin. Dit vond ik eigenlijk wel heel fijn, en ik wil het eigenlijk graag meer doen. Maar, ik heb niet echt ervaring met die dingen, en ik had een beetje rond gekeken, en op divoza zag ik dus het FRA Pardoes Bitloos hoofdstel. Is dit een goed hoofdstel om te beginnen? Sinds het qua systeem toch een beetje bij mijn halster lijkt aan te sluiten, of iemand ervaringen?

Bedankt!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:03

Ik rijd er ook mee. Vind het op zich een prima hoofdstel, maar heb er wel het een en ander aan moeten veranderen om er fijn mee te kunnen rijden. In plaats van een keelriem, heb ik nu een riempje net onder de wang zitten. Zonder dat extra riempje schuift hij bij mijn paard teveel en komen de bakstukken te dicht bij de ogen. Verder heb ik ook een bontje onder de neusriem zitten, gewoon om hem nog net wat vriendelijker te maken.

Zoals hij nu zit (zie voor foto's het topic in mijn onderschrift, heb alleen de neusriem inmiddels nog net wat hoger zitten), ben ik er heel tevreden mee en lijkt mijn paard dat ook te zijn. Met wat kleine aanpassingen is er dus zeker een fijn hoofdstel van te maken. :j

The_Cat

Re: FRA Pardoes Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:09

Ik zie op je foto's wat je bedoelt! Is dat dan een neusriempje dat je gekocht hebt om daar te hangen?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:31

Ik vind de FRA Flandy ook een fijn hoofdstel, is ook een sidepull. Zit heel stabiel en mijn paard loopt er ook erg fijn op :)

Afbeelding

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:36

Hey, er zijn verschillende soorten hoofdstellen.
Sidepull, kin gekruist, kaak gekruist.
De enige manier dat je gaat ontdekken wat het fijnste rijdt is door het uit te proberen.
Als ze al op een halster fijn rijd dan komt de sidepull daar het dichts bij.
Er zijn gigantisch veel keuzes en soorten, ik zou ze persoonlijk even googlen want de prijzen verschillen ook gigantisch ;) FRA is over het algemeen best prijzig, maar wel goede kwaliteit!

Als je graag wat sites wil laat maar weten, ik weet er genoeg ;)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:46

Ja testen gaat enkel niet zo handig, ik ken niemand in men omgeving, en op men stal ook niet die bitloos rijden. En gewoon omdat het zo fijn ging op het halster, dacht ik gewoon waarom niet. Ik dacht ook voor mezelf dat sidepull het 'makkelijkste' kon zijn, daar ik en men paard dat systeem zowat kennen (het leunt toch aan bij hoe een bit werkt) en ik heb al wat materiaal van FRA (voor grondwerk) dus ik dacht laat ik daar maar even op voort kijken :)

Edit: de fra flandy lijkt eigenlijk een beetje op de pardoes maar dan al met dat extra riempje, goed om dat te weten :)

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:41

Dan is de sidepull inderdaad de veilige keuze! :)
Als je echt alleen wil uittesten kun je ook alleen en neusriem aanschaffen. Deze zijn ook los te koop, en vast te maken aan een standaard hoofdstel. Zowel in stof als in leer.
Succes er iig mee! :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:16

The_Cat schreef:
Ik zie op je foto's wat je bedoelt! Is dat dan een neusriempje dat je gekocht hebt om daar te hangen?

Ik gebruik daar gewoon een sperriempje voor. Tenminste, ik geloof dat het een sperriem was. Kan ook best een losse keelriem zijn die ik nog had liggen. := Het is in ieder geval niet een aparte neusriem.

Dat andere hoofdstel ziet er inderdaad stabieler uit, omdat dat extra riempje er al zit. Die heeft tenminste meerwaarde, de keelriem in mijn ogen niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 08:06

Appelflapje schreef:
The_Cat schreef:

Ik gebruik daar gewoon een sperriempje voor. Tenminste, ik geloof dat het een sperriem was. Kan ook best een losse keelriem zijn die ik nog had liggen. := Het is in ieder geval niet een aparte neusriem.

Dat andere hoofdstel ziet er inderdaad stabieler uit, omdat dat extra riempje er al zit. Die heeft tenminste meerwaarde, de keelriem in mijn ogen niet.

Ja, maar enkel in bruin te verkrijgen blijkbaar in de winkel hier in de buurt :') zal even afspeuren worden op het internet, anders doe ik ook wel de aanpassing die jij gedaan hebt

Bedankt iedereen voor de hulp!

elsyie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:20

Je kan ook het hoofdstel van Rambo, model 'Micklem' proberen. Hier heb je eigenlijk 4 hoofdstellen voor de prijs van 1. Je kan het hoofdstel als sidepull gebruiken maar er wordt extra materiaal bijgeleverd zodat je het hoofdstel kunt aanpassen naar kin of kaakgekruist bitloos. Er zit zelfs materiaal bij dat je er een hoofstel met bit van kan maken!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 08:44

elsyie schreef:
Je kan ook het hoofdstel van Rambo, model 'Micklem' proberen. Hier heb je eigenlijk 4 hoofdstellen voor de prijs van 1. Je kan het hoofdstel als sidepull gebruiken maar er wordt extra materiaal bijgeleverd zodat je het hoofdstel kunt aanpassen naar kin of kaakgekruist bitloos. Er zit zelfs materiaal bij dat je er een hoofstel met bit van kan maken!

Dat wist ik niet! Ik zal dat ook eens bekijken! Bedankt voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:03

Die Rambo is erg mooi maar bij het gekruiste systeem is de release niet zo goed vond ik zelf, en dat is echt jammer! Alle riempjes zijn ook vrij dun, dan is een hoofdstel met wat bredere riemen (neusriem etc) wat zachter, en prettiger voor het paard. Ik zou dan eerder toch kijken naar een FRA of Barefoot hoofdstel! Sidepull omdat jouw paard op halster goed reageerde.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 09:14

Ja ik had er wat informatie over gezocht, en voor de prijs van de rambo lijk ik wel veel negatieve recensies te vinden over het materiaal. Dat is me toch wat te gek dan. Ja, ik ben enkel nog aan het kijken tussen de flandy en de pardoes. Het is nu niet om moeilijk te doen, maar ik wil een zwart kopstuk, en de flandy is enkel te verkrijgen in cognac zie ik :p

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:48

Op de manege waar ik met mijn eigen paardje sta worden lessen gegeven met FRA tuig (ik assisteer hier veel bij). De flandy is de nieuwste sidepull van FRA en zeker geen overbodige luxe als je vaker bitloos zou willen rijden. Ik en onze Fra instructrice zijn het meest te spreken over de Lami maar die is kingekruist. Alle overige hoofdstellen zijn ook gewoon van prima kwaliteit!
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 14-04-16 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:56

Een sidepull is een prima hoofdstel!

Persoonlijk ben ik dan weer niet echt kapot van de fra pardoes (pasvorm vind ik vaak niet heel erg mooi en de maten vallen veelal klein, en ik vind het leer niet supermooi) - maar het hoofdstel an sich is echt prima. Ik ben geen fan van het model, maar er is dus niks mis mee. :)

Goed dat je dit doet!

madeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:51

Ik gebruik de FRA Pardoes ook. Ik gebruik hem op meerdere paarden en het bevalt prima. Hij staat mooi en ik als ruiter voel geen verschil of ik nou met bit rij of dat ik met de Pardoes rijd.