Tong zichtbaar, ander bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pallatin

Tong zichtbaar, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 19:51

Het paard wat ik rijd is ingereden met een dikke dubbel gebroken d trens. Hij loopt nu al jaren op dat bit, maar zodra het bit ingedaan wordt zie je aan de zijkant van z'n mond het roze van z'n tong, net alsof het bit te dik is en hij z'n mond niet goed kan sluiten. Bij het rijden zie je soms aan het puntje van z'n tong uit z'n mond piepen, omdat hij wel een flinke schuimmond heeft valt het niet heel erg op, maar ik weet dat hij het soms doet. Ik wil kijken of een ander bit prettiger voor hem is, maar zoek wel iets wat zacht inwerkt. Zover ik kan zien heeft hij een brede en dikke tong. Zou een myler bit wat zijn? Of een dunner dubbelgebroken bit? Qua aanleuning heeft hij rechtsom iets meer moeite met een goede lengte buiging.

Casarell

Re: Tong zichtbaar, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:00

Ik heb een paard gehad die precies hetzelfde deed.. en hij deed dat ook met een dun bitje (12mm).
Een dun bitje zal wel meer ruimte geven, maar het probleem waarschijnlijk niet oplossen.. :n
Zeker niet als je ook zegt dat hij rechtsom meer moeite heeft met lengtebuiging.. dat moet je rijtechnisch oplossen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:02

Hoe dik is je bitje nu? Een flinke schuimmond en een zichbare tong klinkt als een (veel) te dik bit ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:22

Ik had exact hetzelfde. Myler MB04 gekocht, met tongboog, en dat was de trick. Daardoor had tong opeens ruimte om netjes onder het bit te blijven liggen, lippen bleven gesloten en paard liep als een tierelier. Heb er daarna nog twee andere paarden mee gereden (zonder dat probleem) en ook die deden het er goed op.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:59

Mariett schreef:
Hoe dik is je bitje nu? Een flinke schuimmond en een zichbare tong klinkt als een (veel) te dik bit ;)

Dat zal ik even nameten voor je, doe je dat met een schuifmaat?
@ casarell de lengte buiging is ook een rijtechnisch probleem, ben ik met je eens. Er zijn periodes dater geen verschil is tussen linksom en rechtsom, maar nu net wel...het zien van de tong is op allebei de kanten... ;) Ik verwacht ook geen wonderen van een ander bit, maar het is te proberen lijkt me. Eigenaar heeft het al over lepelbitten en vastsnoeren en weet ik niet wat al, en dat wil ik echt voorkomen. Instructrice vond een ander bit het ook proberen waard.

@ rije, zou een level 1 of 2 ook genoeg kunnen zijn? Begreep dat 3 toch echt meer voor profs is.. :') dat ben ik zeker niet

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:11

MB04 is een level twee. Das voor een redelijk ervaren paard prima te doen hoor :j Het gaat juist om de tongboog, die geeft ruimte aan de tong.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:45

is een Myler type 2 dan een dubbelgebroken bit? Kan het niet zo goed zien.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:04

Ja bijvoorbeeld de comfort level 2 is een dubbelgebroken bit. Voordeel van de Myler is dat de kanten onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, in tegenstelling tot een gewone dubbelgebroken trens.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:07

Mette schreef:
Ja bijvoorbeeld de comfort level 2 is een dubbelgebroken bit. Voordeel van de Myler is dat de kanten onafhankelijk van elkaar kunnen draaien, in tegenstelling tot een gewone dubbelgebroken trens.

Ik heb een paard dat zeer veel knabbelt op het bit en ook zijn tong zichtbaar maakt. Dit lijkt me wel aangenaam voor hem. Alleen lijkt de tongboog bij level 2 vrij beperkt. Die bij level 3is dan weer zeer groot

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:46

Een aantal sites laten je de bitten proberen! Ik zou dat doen of evt een bitfitter laten komen. Ik rij mijn haf nu op een level 1, maar onlangs de level 2 van stalgenoot getesten dat voelde nog zoveel beter!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:51

vaak gooien paarden een bit direct naar 1 kant in de mond en dan zit inderdaad hun tong wat scheef en soms zie je dat. Een ongebroken bit of een myler achtig iets met tongboog kan dan helpen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:15

Goed dat je kijkt naar een ander bit, maar als dat het probleem niet oplost, kijk dan ook elders. Blokkades in de nek kunnen dit ook veroorzaken bijvoorbeeld.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:53

Amaris schreef:
vaak gooien paarden een bit direct naar 1 kant in de mond en dan zit inderdaad hun tong wat scheef en soms zie je dat. Een ongebroken bit of een myler achtig iets met tongboog kan dan helpen.

Wat stom zo heb ik er nooit naar gekeken, maar dit is t precies, hij gooit z'n tong naar links, het spleetje tussen z'n lippen zit altijd aan die kant... :o
Ik ga denk ik op zoek naar een myler 2... Zijn al die myler bitten dubbel gebroken, dat kan ik op de site niet zo zien?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:05

magda_90 schreef:
Goed dat je kijkt naar een ander bit, maar als dat het probleem niet oplost, kijk dan ook elders. Blokkades in de nek kunnen dit ook veroorzaken bijvoorbeeld.

De osteopaat is pas nog geweest, zij heeft niks over z'n hals of nek gezegd dacht ik, maar zal het bij de volgende keer eens aan haar voorleggen. Kan wat mij betreft ook niet anders dat het probleem daarin zit....Op dit moment krijgt hij rechtsom iets meer teugel en been, dan buigt hij goed om het been, maar mist wel iets verzameling....