De bitten met rolletjes zeggen de makers (en verkopers) van dat de rolletjes ervoor zorgen dat je paard het bit niet kan vastpakken. Ten eerste is dat kul; een vroegere bijrijpony van mij kon ook het bit met rolletjes nog prima vastpakken En ten tweede moet je leren het rijtechnisch op te lossen als je paard het bit vastpakt; niet door dan steeds maar van bit te wisselen. Been erbij en hand los. Rolletjes zijn voor mij dus totaal niet van toegevoegde waarde. En voor je paard ook niet
Uiteindelijk moet je een bit vinden waar je paard prettig op loopt. Dat kan een D-trens zijn, maar ook het mondstuk is erg belangrijk dat dat past bij de mond van je paard. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Ik heb met rolletjes omdat mijn pony daar lekkerder op knabbelt
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie
Geplaatst: 11-04-16 21:10
pluisenmagic schreef:
Dankje voor je reactie ik heb ook gelezen dat het koper een reactie heeft op speeksel van je paard waardoor hij ontspand ofzo
Een paard ontspant niet door rolletjes aan een bit, maar omdat de ruiter hem naar de ontspanning toe kan rijden. Zoals ik al zei: geen toegevoegde waarde.
magriet
Geplaatst: 12-04-16 09:59
pluisenmagic schreef:
daarom vraag ik het toch duhh
duhh het leek voor mij dat je dit wilde gebruiken maar niet wist waar het voor was
Zelf heb ik een ook een D-trens met rolletjes. Ja je paard kan nog steeds het bit vastpakken dus dat is onzin. De rede dat ik voor de rolletjes koos is omdat er koper bij zit. Dit stimuleert de spekelswerking van het paard. Het voordeel is dat mijn paard hierdoor het bit wat meer aanneemt doordat ze wat meer knabbelt. (vind het lastig uit te leggen). Ze loopt er gewoon fijner op laten we zeggen. Dit werkt voor mijn paard, maar een vriendin heeft het bit geleed en haar paard liep er weer niet op. Het is gewoon een kwestie van uitproberen welk bit voor jou paard werkt. Ik heb niet voor de rolletjes gekozen, maar meer voor d-trens met koper stukjes