Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amikaa

Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 13:21

Zoals de titel al zegt: paard houdt kaken strak en schuimt totaal niet op een aurigan bit. Zou het nog zinvol zijn om een sensogan bit te proberen of komt dat qua materiaal vrijwel op hetzelfde neer?
Met rvs helemaal geen probleem, mooi schuimlaagje.
Neem dan een RVS zou je zeggen.. probleem hierbij is dat ik op advies van de paardentandarts op zoek ben naar een anatomisch gevormde dubbelgebroken bustrens, 14 tot 16 mm dik. En die heb ik nog niet kunnen vinden in rvs.. alleen gold brass, aurigan en sensogan gevonden maar die hebben allemaal een hoog kopergehalte.
Iemand nog een goede tip? :)

rien10

Re: Paard schuimt niet op aurigan bit, sensogan proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:34

Maar, als dit bit niet werkt en je oude bit wel, waarom dan gewisseld?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:37

de Harry's horse gold brass is er ook als gewone dubelgebroken bustrens. vorm is hetzelfde.
anders myler?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:57

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:00

Zou je niet beter eerst naar de reden van kaken vasthouden kunnen kijken? Misschien heeft ie pijn of zit ie ergens vast, waardoor hij niet eens kán ontspannen en schuimen?

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:01

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:03

Rindin schreef:
Zou je niet beter eerst naar de reden van kaken vasthouden kunnen kijken? Misschien heeft ie pijn of zit ie ergens vast, waardoor hij niet eens kán ontspannen en schuimen?

Maar met een RVS bit schuimt hij wel zegt TS, dus lijkt me niet dat hij dan niet kan schuimen omdat hij vast zit?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:19

HH Hultrens concept
Ding is anatomisch gevormd, 14mm dik, klein tussenstukje(olijfje) en voor €24 een koopje(vind ik dan, heb er dus omdat het zo goed bevalt er direct nog 1 bijgekocht) ;)

Heb er 1 die niet tegen koper kan en zijn myler begon uiteindelijk toch ook te irriteren.

Let bij onderstaande ff niet op de verhouding(foto is geloof van een bitje van 10.5cm :+ (dus vandaar de grotere ringen bij het tussenstukje maar je ziet dus wel mooi hoe het bit loopt)
Afbeelding

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:25

Ligt het echt aan het materiaal of toch de vorm?

Ik heb er hier nu een lopen op de sprenger kk ultra. Dubbel gebroken.
Liep hij prima op maar dat bit was aan vervanging toe.

Simpel imperial riding dubbel gebroken bit gekocht. Hij liep niet verschrikkelijk maar ook niet dat fijne van eerst.
Dacht ook het is het materiaal rvs.
Dubbel gebroken koperen bit. Maar weer niet dat echte fijne.

Sprenger dynamic van iemand mogen proberen. Verschrikkelijk.

Nu weer de kk ultra en heb weer mijn lichte paardje terug.

Bij hem is de vorm toch bepalend vermoed ik.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:16

rien10 schreef:
Maar, als dit bit niet werkt en je oude bit wel, waarom dan gewisseld?

Oude bit was een enkelgebroken watertrens, volgens de tandarts was deze te dik waardoor spleet tussen lippen en het enkelgebroken past niet ivm laag gehemelte.
Nu ook enkele dagen met een myler level 1 gereden, wel een heel mooi schuimlaagje maar daar blijft ze erg gespannen mee.. Ziet dan overal kabouters en schrikt van alles..
Misschien toch nog een even enkele dagen proberen?

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:20

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:04

Een enkel gebroken watertrens en een Myler level 1 (welke type bitring?) is nogal een verschil qua inwerking.
Hoe liep ze op die watertrens verder? Of is dat het bit waar ze de kaken zo stijf houdt?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:11

Ik zou ook myler adviseren. Mijn ervaring is daar goed mee. :j mijn pony moest hier eerst ook een poos aan wennen. Vooral de watertrens level 1. Heb nu een bustrens level 2, en hier is ze rustig mee, ook vergeleken met een gewone enkelgebroken bustrens. :)

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:34

magda_90 schreef:
Een enkel gebroken watertrens en een Myler level 1 (welke type bitring?) is nogal een verschil qua inwerking.
Hoe liep ze op die watertrens verder? Of is dat het bit waar ze de kaken zo stijf houdt?

Ik heb drie dagen gereden met een myler level 1 bustrens,, daar wordt ze dus nogal rillerig van maar stelt zich er wel wat dieper en mooi over de rug mee in met kleine stukjes in aanleuning.
.
Met de sprenger dubbelgebroken k&k aurigan watertens hield ze de kaken stijf en schuimt niet.

Op mijn oude rvs enkelgebroken watertrens liep ze op zich wel ontspannen qua kabouters maar erg moeilijk in aanleuning ( en ik heb serieus een erg gevoelige zachte nageeflijke hand) , ik kreeg er niet echt contact mee. Of te hoog met valse knik holle rug en onderhals of diep duiken zonder dat ik het achterbeen erbij kon rijden.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:45

Moet erbij zeggen dat het paard erg moeilijk is in aanleuning omdat zij zeker vier jaar lang grof in de krul is getrokken en geschopt. Daardoor veel spanning en verzet, de littekens op de lagen en tong zijn er de stilte getuigen van...
Omdat ik in de vijf maanden dat ik haar nu heb van overtuigd ben dat zij een superfijn karakter heeft wil ik haar graag een eerlijke kans geven om weer op de juiste manier te ontwikkelen. Daarom zoek ik een bit waarbij zij zich weer durft te ontspannen en contact te maken met mijn hand

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:48

Ik heb juist weer veel plezier van een ongebroken bit. Dat ligt stiller in de mond van de pony en durft/kan hij beter aannemen. Maar ja, het ene dier is het andere niet. Succes gewenst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:00

Kijk, littekens op de lagen en tong. Is er onderzocht of er geen botfragmenten aanwezig zijn in de lagen? Met deze informatie zal ik juist eens gaan kijken naar ongebroken of dubbelgebroken met cilinder in het mondstuk hangende trenzen, zoals de Filet Bauchers. Doordat ze hangen in de bakstukken ontzien ze de lagen en de tong (er vanuit gaande dat je daadwerkelijk een zachte hand hebt). Er is nog wel druk op de lagen en tong maar véél minder dan de niet hangende trenzen.
En om meteen misverstanden te voorkomen, nee er is géén hefboomwerking.

Myler Filet Baucher level 1
Afbeelding

Meer informatie (Engels): http://www.horseandhound.co.uk/features ... ium=social.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:49

magda_90 schreef:
Kijk, littekens op de lagen en tong. Is er onderzocht of er geen botfragmenten aanwezig zijn in de lagen? Met deze informatie zal ik juist eens gaan kijken naar ongebroken of dubbelgebroken met cilinder in het mondstuk hangende trenzen, zoals de Filet Bauchers. Doordat ze hangen in de bakstukken ontzien ze de lagen en de tong (er vanuit gaande dat je daadwerkelijk een zachte hand hebt). Er is nog wel druk op de lagen en tong maar véél minder dan de niet hangende trenzen.
En om meteen misverstanden te voorkomen, nee er is géén hefboomwerking.

Myler Filet Baucher level 1
[ Afbeelding ]

Meer informatie (Engels): http://www.horseandhound.co.uk/features ... ium=social.

Nee nog geen fotos van de lagen gemaakt, is niet iets wat standaard gebeurt bij een aankoopkeuring, wel alle andere rontgenfotos incl rug en nek. Kwam pas achter die mondschade toen de tandarts het me liet zien. Maar een hele goede tip van je, ik ga dit zeker laten onderzoeken als het met een zacht regulier bit niet gaat werken

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:03

Wat is volgens jou het doel of de oorzaak van schuimen? Is er een reden dat je dit graag wilt?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:05

jensvl schreef:
Wat is volgens jou het doel of de oorzaak van schuimen? Is er een reden dat je dit graag wilt?

Dit vroeg ik me ook al af

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:07

Ik dacht even dat ik de enige was die zich dit afvroeg..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:31

Zelfde vraag hier. Ik ken heel veel paarden die niet schuimen, ondanks dat ze correct lopen. De mijne schuimt ook nooit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:37

Die van mij daarentegen spuugt en kleddert de hele boel onder zodra hij zijn bit in heeft. Dus ook als je even nog staat te kletsen met iemand, voordat je de baan in gaat. Het zal wel per paard verschillend zijn.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 16:26

jensvl schreef:

Schuimen op zich is natuurlijk helemaal geen doel, lichtjes spelen met het bit en kaak ontspannen wel, een schuimlaagje is een teken van acceptatie van het bit is mij altijd verteld?
Lijkt me zowiezo niet goed als het paard kaken stijf houdt en het bit niet durft te bewegen in de mond. Zou dat aan het materiaal (aurigan) kunnen liggen vroeg ik me af. Of eerder aan het model bit ( dubbelgebroken k&k watertrens in dit geval)
En is het om die reden dan zinvol om een ander bit met hoog kopergehalte zoals sensogan, kaugan of gold brass te proberen?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:43

dieseltje09 schreef:
HH Hultrens concept
Ding is anatomisch gevormd, 14mm dik, klein tussenstukje(olijfje) en voor €24 een koopje(vind ik dan, heb er dus omdat het zo goed bevalt er direct nog 1 bijgekocht) ;)

Heb er 1 die niet tegen koper kan en zijn myler begon uiteindelijk toch ook te irriteren.

Let bij onderstaande ff niet op de verhouding(foto is geloof van een bitje van 10.5cm :+ (dus vandaar de grotere ringen bij het tussenstukje maar je ziet dus wel mooi hoe het bit loopt)
[ [url=m/GESsmN.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MNlwjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ik ook! Super tevreden!