Zadel voor arabier met rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Zadel voor arabier met rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 18:17

Weer zo'n topic, zullen jullie denken. Bij mijn arabische merrie ben ik al 5 zadels verder. Ze heeft een vrij rechte rug, zelfs iets oplopend, een bolle buik, singelgroeve naar voren, en haar schouders lopen ver naar achter en zijn vlak waardoor echt elk zadel naar voren schuift.

Gister een tweedehands rossner montreal opgehaald en vandaag de zadelmaker naar laten kijken.

Helaas was de boom scheef dus die breng ik terug. Echter zegt zij dat het vrijwel onmogelijk is om een zadel met een diepe zit te nemen op haar rug omdat de boom hiervan te rond is(?) en een zadel met diepe zit moet blijkbaar wel op een rug liggen waar het zadel in kan "zakken"
Als enige opties geeft ze een kent en master 17" (alleen de COB variant) of een thorowgood en die vind ik echt niet mooi.

Heeft iemand hier ervaring hier mee en dit misschien vaker gehoord? Ik ben nou dus hard op zoek naar een kent en masters zadel maar ik vraag me af of het wel klopt.

Het kan toch niet zo zijn dat je op dergelijke ruggen alleen maar vlakke zadels kunt leggen? En een boom is toch niet perse ronder in een diep zadel? De diepte van een zadel heeft dacht ik niks met de boom te maken. Dat de kussens ronder zijn kan ik me voorstellen maar ook dan zijn er toch wel betaalbare tweedehands zadels met een diepe zit en rechtere kussens, lijkt mij?

Anyway, ik hoop op reacties.
Hier nog wat foto's van m'n paard..

Afbeelding

Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:24

Hi!
Ik heb een paard met weinig/geen schoft, en ze is redelijk rond. Heb nu sinds 2 weken een Tekna dressuur en dat is echt een fijn zadel. Je hebt zo ook met leer (Letek).

Ik vond throughgood/kentandmasters verschrikkelijk zitten, maar op de Tekna zit ik echt heerlijk. Ook op buitenritten van 2 uur.

Zadel blijft perfect liggen, veel beter dan mijn oude RuizDiaz.

Misschien heb je hier iets aan :)

kellaxy

Re: Zadel voor arabier met rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 18:53

Dankjewel! En hoe is de tekna kwa zitting? Vlak, diep?
Ondervind je nadelen van het kunststof?

Wat vond je niet lekker zitten aan de k&m?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:19

Ik heb (had) ditzelfde probleem met mijn Arabische merrie, alles schuift naar voren. Ik heb een paar keer met een JC Saphir gereden, die bleef supergoed liggen, maar vond ik zelf minder, kreeg wat last van mijn rug, was een ondiep zadel gewend; daarna een Rossner Amerika plus, die lag ook super en zat ook heel lekker. Heb nu een gewone Amerika, maar doordat de kussens minder hoog zijn dan die van de plus, schuift ie nog iets. Heb nu tijdelijk een achter ophogende onderlegger, maar wil de kussens op laten vullen zodat ie niet meer schuift. Heel fijn is ook de schoudervrijheid van deze zadels en ze vallen kort.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:22

Fortitude schreef:
Hi!
Ik heb een paard met weinig/geen schoft, en ze is redelijk rond. Heb nu sinds 2 weken een Tekna dressuur en dat is echt een fijn zadel. Je hebt zo ook met leer (Letek).

Ik vond throughgood/kentandmasters verschrikkelijk zitten, maar op de Tekna zit ik echt heerlijk. Ook op buitenritten van 2 uur.

Tekna is vrij rond qua boom, was in ieder geval te rond voor mijn pony met een niet hele rechte rug.
Kent & masters lag er bij mijn pony echt bovenop en was een stuk rechter, in ieder geval te recht voor hem.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:01

Kaula schreef:
Fortitude schreef:
Hi!

Tekna is vrij rond qua boom, was in ieder geval te rond voor mijn pony met een niet hele rechte rug.
Kent & masters lag er bij mijn pony echt bovenop en was een stuk rechter, in ieder geval te recht voor hem.

Dus moet ik dan juist wel of geen tekna nemen?

Ik kan een tekna overnemen van iemand maar moet er wel een stukje voor rijden.

Weet jij hoelang het draagvlak is van de tekna bij een 17"?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:02

moorcats schreef:
Ik heb (had) ditzelfde probleem met mijn Arabische merrie, alles schuift naar voren. Ik heb een paar keer met een JC Saphir gereden, die bleef supergoed liggen, maar vond ik zelf minder, kreeg wat last van mijn rug, was een ondiep zadel gewend; daarna een Rossner Amerika plus, die lag ook super en zat ook heel lekker. Heb nu een gewone Amerika, maar doordat de kussens minder hoog zijn dan die van de plus, schuift ie nog iets. Heb nu tijdelijk een achter ophogende onderlegger, maar wil de kussens op laten vullen zodat ie niet meer schuift. Heel fijn is ook de schoudervrijheid van deze zadels en ze vallen kort.

Ik heb mijn jc saphir net weg gedaan vanwege hetzelfde probleem. Verder lag die best goed maar het zorgde er echt voor dat ze haar schouders vast zet.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:10

kellaxy schreef:
Kaula schreef:

Dus moet ik dan juist wel of geen tekna nemen?

Ik kan een tekna overnemen van iemand maar moet er wel een stukje voor rijden.

Weet jij hoelang het draagvlak is van de tekna bij een 17"?

Ik dacht uit mijn hoofd 43 cm, maar de kussens lopen vrij rond omhoog dus durf het niet met zekerheid te zeggen. Tekna heeft nog weleens de neiging om te gaan wiebelen/wippen achter vanwege de boom werd mij verteld, wat deze bij mijn pony ook deed.

Ik heb trouwens het idee dat qua welving de rug van jouw pony niet veel met die van mij verschilt. Ik heb er nu een anatomica 17 inch op liggen.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:33

Ik heb voor mijn halve arabier met korte rug, rondgeribt, nauwelijks schoft en de singel plek ver naar voren een kent en masters cob zadel. Dit is tot nu toe het enige zadel wat niet naar voren of opzij schuift.
Qua zit is het even wennen omdat het een vrij open en vlakke zit heeft maar dat went snel genoeg.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:15

Zitting is relatief diep van de Tekna en met veel wrong. Je zit er wel redelijk gedwongen in, maar persoonlijk vund ik dat heerlijk.

Wippen doet die van mij dus juist helemaal niet waar andere zadels die neiging wel hebben (o.a. de wintec). Het ideale vind ik de verplaatsbare wrongen en verwisselbaar kopijzer. Zadel is ook kort ivm de franse kussens. Ik heb zelf een 18 inch.

Nee geen nadelen aan het kunststof ziet er super uit. Stalgenoten willen steeds voelen, het is totaal ander spul als bijvoorbeeld wintec en ziet er super mooi uit. De leren is ook erg mooi maar voor mijn gevoel zat dat zadel net iets minder diep.

Als je meer over afmetingen e.d. wilt weten kun je interhippique een mailtje sturen, die zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:16

Fortitude schreef:
Zitting is relatief diep van de Tekna en met veel wrong. Je zit er wel redelijk gedwongen in, maar persoonlijk vund ik dat heerlijk.

Wippen doet die van mij dus juist helemaal niet waar andere zadels die neiging wel hebben (o.a. de wintec). Het ideale vind ik de verplaatsbare wrongen en verwisselbaar kopijzer. Zadel is ook kort ivm de franse kussens. Ik heb zelf een 18 inch.

Nee geen nadelen aan het kunststof ziet er super uit. Stalgenoten willen steeds voelen, het is totaal ander spul als bijvoorbeeld wintec en ziet er super mooi uit. De leren is ook erg mooi maar voor mijn gevoel zat dat zadel net iets minder diep.

Als je meer over afmetingen e.d. wilt weten kun je interhippique een mailtje sturen, die zijn heel vriendelijk en behulpzaam.

Ja alleen, ik kan een tekna vanmiddag al ophalen en zo snel gaan ze niet reageren haha.. weet jij het verschil tussen de normale tekna en de S line? Behalve dat de S line een verwisselbaar kopijzer heeft?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:24

Voor mijn IJslander had de Tekna te ronde kussens en was hij te lang. De tekna is net even langer dan een Thorowgood Cob.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:27

Massimo? Of idd een tekna.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:28

Kun je geen zadel meenemen, betalen en afspreken dat je je geld terugkrijgt als het niet past? Retourverzenden is ook nog een optie, zo duur is dat nu ook weer niet. Niemand kan jou zeggen 'joh dat moet je doen, dat gaat goedkomen'. Elk paard is anders en beweegt anders en je moet gewoon elk zadel bij elk paard goed kunnen passen.

Edit: ik heb voor mijn paard geloof ik wel 30 zadels gehad en weer retour gedaan of verkocht die op papier'het perfecte zadel' waren en in de praktijk echt bagger lagen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:31

kent and master heeft een cob dressuurzadel met diepe zit. De Low Profile S-serie, met of zonder kniewrong bovenop.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:48

Bates Isabell Werth of Wintec Isabell Werth hebben een vrij vlakke onderkant en toch een diepe zit. Heb ik voor mijn arab gehad. Zijn ook nog eens verstelbaar qua boom.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:33

Welk zadel is het uiteindelijk geworden TS?

Ik ben benieuwd omdat onze pony hetzelfde gebouwd is en ook hetzelfde gedoe heeft met zadels.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:16

Heb je al eens een massimo geprobeerd Kel?
Wij dachten van de zomer een ander zadel te kopen, net iets meer comfort, heleboel zadels g0epast3, bleek toch onze oude massimo het beste te liggen :+ trouwens wel alleen met onze oude singel (die we ok wilde vervangen), zelfs een fairfax bood niet de juist comfort en bleef het zadel niet fijn liggen. Dus we rijden voorlopig maar gewoon door met onze massimo en versleten neopreen banaansingel :Y)

Jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, dan had je de onze eens kunnen proberen...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:09

Het klopt hoor dat het moeilijk wordt om op een rond paard, een zadel met een diepe zit, passend te krijgen. Daar zijn wel oplossingen voor, maar niet in de prijsklasse van JC, Rossner, Bates etc etc. Waar je volgens mij in zoekt. Kent en Masters is dan in jou prijsklasse de meest logische keus. Deze zadels hebben een wat breder kussen, met een kleine dropped panel, die moet voorkomen dat je zadel naar voren gaat. Daarbij kun je de singelstoten verplaatsen, zit er en verwisselbaar kopijzer in en is het zadel wol gevuld, waardoor je als zadelpasser / zadelmaker veel mogelijkheden hebt om het zadel passend te krijgen. Klinkt als een goed advies.

De vorm van de boom moet bij de vorm van de rug van je paard passen. Een ronde rug heeft een ronde vlakke boom nodig. De hoek die de rails maakt moet gelijk zijn aan de hellingshoek van de rug. Een zadel met een diepe zit, en doorgaans een smalle twist, heeft stijle rails. Die stijle rails gaan dan in de rug van je ronde paard drukken, door de kussens heen. De hoek van de rails heeft dus niets met de breedte van de boom te maken. Daarom ook het advies voor een kent en masters cob model en niet voor een high wither model.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:12

ik heb een Anky dressuurzadel erop liggen. heb ook een arabiertje met korte rechte rug. zie profiel.
dit zadel heb ik al 5 jaar en ligt nog steeds prima. Wordt jaarlijks nagekeken door de zadelpasser.