welk zadel voor een Welsh pony van 136m?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Baytje1

welk zadel voor een Welsh pony van 136m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 15:17

9 maanden geleden hebben wij een Thorowgood zadel gekocht voor onze nieuwe, toen nog redelijk onbespierde, Welsh. Dit zadel hebben we laten aanmeten door een erkende zadelpasser, en met het oog op verdere spierontwikkeling hebben we toen gekozen voor een zadel met een verwisselbare boom.
Afgelopen week raadde dezelfde zadelpasser aan om een wijdere boom erin te laten zetten omdat de eerste boom te smal geworden was.(prikte in de schoft aan de zijkanten)
Met deze wijdere boom is de ellende begonnen. Pony is niet meer te rijden omdat het zadel dusdanig naar voren schuift dat het op de schoft komt te liggen, en de pony hierom gaat bokken (en terecht!). Zadelpasser is teruggekomen en heeft wat vulling erbij gestopt, maar helaas, dit werkt niet. Advies: koop een anatomische singel of een goede anti-slippad eronder.

Voor ik nog meer geld ga uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of t goed komt, wil ik graag tips over merken zadels die jullie hebben liggen op je c-pony. Ik twijfel namelijk of deze Thorowgood wel een goede keuze is geweest...

Peelie

Re: welk zadel voor een Welsh pony van 136m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:23

Waarom niet weer de oude boom er in. Kijken of het probleem dan nog bestaat...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:25

Zadel is nu dus eigenlijk te ruim? Pad met inlages er onder optie? Daaronder kunnen ze spier opbouwen om de ruimte te vullen. Het kan zijn dat je daarvoor beter uitwijkt naar een western buildup pad oid, want binnen engels tuig is op dit punt niet zoveel te krijgen. Over de grens van je discipline spieken levert nog wel eens handige oplossingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:42

Ons welshje van 1.20 doet het super met een boomloos zadeltje. Het kan sowieso een goede tussenoplossing zijn als de bespiering nog veranderd.

fubelu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:12

Baytje1 schreef:
9 maanden geleden hebben wij een Thorowgood zadel gekocht voor onze nieuwe, toen nog redelijk onbespierde, Welsh. Dit zadel hebben we laten aanmeten door een erkende zadelpasser, en met het oog op verdere spierontwikkeling hebben we toen gekozen voor een zadel met een verwisselbare boom.
Afgelopen week raadde dezelfde zadelpasser aan om een wijdere boom erin te laten zetten omdat de eerste boom te smal geworden was.(prikte in de schoft aan de zijkanten)
Met deze wijdere boom is de ellende begonnen. Pony is niet meer te rijden omdat het zadel dusdanig naar voren schuift dat het op de schoft komt te liggen, en de pony hierom gaat bokken (en terecht!). Zadelpasser is teruggekomen en heeft wat vulling erbij gestopt, maar helaas, dit werkt niet. Advies: koop een anatomische singel of een goede anti-slippad eronder.

Voor ik nog meer geld ga uitgeven aan iets waarvan ik niet weet of t goed komt, wil ik graag tips over merken zadels die jullie hebben liggen op je c-pony. Ik twijfel namelijk of deze Thorowgood wel een goede keuze is geweest...

je kan ook altijd een staartriem kopen dan schuift het zadel niet meer! *\o/*

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:16

fubelu schreef:
Baytje1 schreef:

je kan ook altijd een staartriem kopen dan schuift het zadel niet meer! *\o/*

Dus gewoon het probleem wegmoffelen? Het probleem is er dan nog steeds, maar je ziet het alleen niet. Dat is niet eerlijk voor de pony :n

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 16:17

Ts, al een gedacht aan een barefoot Kids? Ik vind het hele fijne zadels, maar het ligt er aan hoe breed de ruiter is. Ik met 1.72 en 50 kilo paste eer prima in op een smalle haf van 1.40.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:12

Barefoot kids ken ik niet, mag je hier ook mee starten? Een Staartriem maskeert imo inderdaad het probleem. Daarbij vind ik een Staartriem een onding, wat me helemaal niet lekker lijkt zitten. Oude boom is echt te krap...dat gaat zeer doen op d'r triangelspier. Een pad eronder zou kunnen, nu heb ik een bontje eronder maar dat helpt totaal niet. Het kan toch niet zo zijn dat we na zo'n korte tijd en met zo'n flexibel zadel al een ander zadel moeten kopen?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:38

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:40

Dat is deze: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... -Kids.html je mag er gewoon mee starten. :j

Mijn stiefdochter heeft de westernvariant, heerlijk zadeltje.
Maar ik weet niet wie er op rijd, een kindje?
Een maat 1 van een ander boomloos zadel is denk ik net te groot.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:43

Kijk een passend boomzadel is altijd fijner vind ik. Maar die kleine pony's hebben nou eenmaal lastige ruggetjes. Mijn zadelmakers zeiden altijd dat je met een barefoot kids weinig fout kan doen. Natuurlijk wel even passen. je kan ze testen bij barefoot tegen de verzendkosten dacht ik.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:50

Je kunt eventueel ook een andere barefoot bestellen in maat 0. Of eventueel de ghost kids (ofzo)

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:42

Op een of andere manier lukt het me niet foto's te plaatsen van de pony. Op de site van Barefoot kom ik type Ghost niet tegen; iemand een afbeelding?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:45

Baytje1 schreef:
Op een of andere manier lukt het me niet foto's te plaatsen van de pony. Op de site van Barefoot kom ik type Ghost niet tegen; iemand een afbeelding?

Ghost is een ander merk. Je kunt googlen op 'ghost zadel'

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:48

euroriding jade lag geweldig op mijn pony van 1.36

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:02

Bij euroriding is type Jade juist geschikt voor bredere paarden. Onze pony is n smalle . Is Ghost niet meer geschikt voor recreatief rijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:06

Ik heb een C van 1,32, een smal ding.
Hij heeft een kort draagvlak en loopt perfect onder een ghost.
Ik heb wel een oud type, maar als je een met iets langere zweetbladen koopt rij je echt niet voor schut.
Fijne zadels hoor.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:10

Baytje1 schreef:
Bij euroriding is type Jade juist geschikt voor bredere paarden. Onze pony is n smalle . Is Ghost niet meer geschikt voor recreatief rijden?

Ghost zijn meer dressuurzadels, vooral de Firenze en Roma. Deze zadels hebben lange zweetbladen en dijwrongen.
Deze zadels (firenze en roma) zijn ook toegestaan op wedstrijd. Van de andere ghost zadels weet ik het zo snel niet.