Er staan best wat (oudere) topics open over het gebruik van bandages bij je paard. Ik lees meer negatieve dingen dan positief en wat mijn verbazing dan wekt is dat ik heel veel mensen die aardig hoog rijden zie rijden met bandages in alle kleuren van de regenboog.
Ik vind het zelf prachtig om te zien en zou het best wel eens willen gaan gebruiken als het iets van toegevoegde waarde heeft maar in mijn omgeving is iedereen negatief erover. Wat is jullie ervaring ermee? Aanrader of niet? En waarom zie je het zoveel/vaak terug bij ruiters?
wordt veel te heet zoals je in al die vorige topics kan lezen. Bied geen bescherming of steun.
Yevrah
Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 22:42
wortelsussie schreef:
Mooi? Ja
Nuttig? Nee
wordt veel te heet zoals je in al die vorige topics kan lezen. Bied geen bescherming of steun.
Dat las ik inderdaad ook. Toch zijn de meningen over het bieden van bescherming wisselend. Ik vind het dan zo raar dat er een hoop ruiters zijn die het wel gebruiken, wanneer je op niveau rijdt lijkt het me toch de benen van je paard zo goed mogelijk wilt beschermen?
Ik gebruik ze af en toe voor het longeren omdat mijn pony zichzelf soms aantikt, bandages beschermen niet veel nee maar ze beschermen net genoeg bij mijn pony zodat ze zichzelf niet bezeerd. Het is net zoiets als dat je op de straat valt met je elleboog (even een raar voorbeeld.) Als je elleboog bloot is en je valt dan komt er waarschijnlijk een wond. Is je elleboog bedekt en je valt, kan je een wond krijgen maar in meerdere gevallen heb je dan gewoon een schrammetje en dat is het. Daarnaast vind ik peesbeschermers iets minder omdat ze meestal niet de goeie maat hebben van mijn pony.
ierusju
Geplaatst: 27-03-16 22:50
Dat je hoog rijdt, betekent nog niet dat je het het beste weet. Je ziet ook steeds vaker witte peesbeschermers en strijklappen. Maar ik denk dan toch dat het een mooiheid is. En omdat de een het doet, doet de ander het ook. En ik denk dat een wedstrijd ermee rijden niet zo beschadigend is, maar als je iedere training met bandages rijdt, dat daar de blessures vandaan komen.
Irma_Maandag
Geplaatst: 27-03-16 22:52
Het mooie van bandages vind ik dat ze rondom bescherming geven aan het been. Ook kun je kroonranden en ballen van de hoef aardig beschermen door te bandageren. Vroeger heb ik ze veelvuldig gebruikt, doordat ik een pony reed die in het verleden tot tweemaal toe een peesklap had gekregen. Toen bestonden er nog niet zoveel alternatieven als beenbescherming, muv pijpkousen (elastisch en van leer).
Echter kleven er in mijn ogen -zeker met voortschrijdend inzicht in de loop der tijd- aardig wat nadelen aan bandageren. Ten eerste moet je de techniek aardig in de vingers hebben om ze èn niet te strak om te doen (afknellings-risico's), maar zeker ook niet te los (gevaar van afzakken; je kunt raden wat er dan zou kunnen gebeuren....). Ook geven ze dan wel romdom bescherming van tikken van buitenaf, maar geen steun aan het been (wat vroeger nog weleens werd geopperd). Ook worden de benen onder de bandages -gebruik ze met onderlappen, zeker noodzaak wanneer er elastiek in verwerkt zit!- nogal warm, wat soms zo hoog op kan lopen dat er weefselschade aan de onderbenen -pezen- kan ontstaan.
Dagelijks gebruik van bandages is nogal een gedoe, zo weet ik me nog te herinneren: je hebt meerdere sets nodig, omdat ze na gebruik vaak vies zijn en moeten drogen. Daarna schoonborstelen en oprollen (met sluiting naar binnen, anders kun je de bandage opnieuw gaan aanleggen ), volgende dag de andere set gebruiken.... zelfde ritueel..... Ook zuigen ze water op wanneer je in nat terrein rijd (bv in de SGW); niet handig en dit vergroot weer de kans op afzakken.
Hoewel ik ze zelf in het verleden veelvuldig heb gebruikt, ben ik tegenwoordig helemaal overgestapt op peesbeschermers (icm springschoenen op de trailer); veel sneller (om te doen, af te halen, schoon te houden), gemakkelijker (klitteband, pasvorm en niet hoeven oprollen na gebruik). Wel moet in toegeven dat ik het wel erg mooi vind staan; vierkant gebandageerd in dezelfde kleur. Echter gebruik ik ze enkel nog daarvoor, of indien het nodig is, tegen een stalbeen -om te voorkomen dat de benen vollopen met vocht Maar daarvoor gebruik je weer een ander soort bandage dan de zgn "werkbandages".
Mocht je je paard eens willen bandageren; dan kan dit uiteraard best. Maar doe ze direct na de arbeid weer af, en laat je vooraf goed uitleggen hoe je een bandage aanlegt.....
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 27-03-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Wolkje
Geplaatst: 27-03-16 22:58
Irma_Maandag schreef:
Ook kun je kroonranden en ballen van de hoef aardig beschermen door te bandageren.
Niet.... Maar vroeger op transport bandageerde ik met extra grote onderlappen het hele onderbeen..... (Niet in het werk uiteraard )
Kimberley84
Geplaatst: 27-03-16 23:04
Goed bandageren is echt een kunst! Ik zie zo vaak paarden die verkeerd/slecht gebandageerd zijn en dan kan je er meer mee kapot maken dan het voordeel wat je ervan hebt. Ik gebruik tegenwoordig dood normale peesjes en de geslotener versie strijklappen. Dit bevalt mij uitstekend. Wel gebruik ik ze niet elke dag, welke bescherming je ook gebruikt, het wordt warm en er kan zand tussen komen wat ook weer complicaties kan geven. Met de dressuur gebruik ik ze niet en met springen/longeren wel.
Bandages bieden zeker wel steun. Als je paard last heeft van stalbenen of een oude blessure dan zijn bandages fijn omdat ze tegendruk geven en de bloedcirculatie bevorderen waardoor het vocht afneemt. Peesbeschermers knellen af en werken alleen voor klappen van buitenaf. Bandages bieden voor klappen van buitenaf weinig bescherming maar ondersteunen wel degelijk.
Akhal_Teke
Geplaatst: 27-03-16 23:11
Bandages bieden steun. Echter is het zo dat paarden/pezen aan die steun gewend raken en het vervolgens niet meer (goed) zonder die steun kunnen. Je maakt de benen er dus juist zwakker door.
Irma_Maandag
Geplaatst: 27-03-16 23:14
Klopt Kimberly..... ik probeer nu enkele afbeeldingen bij mijn eerdere post te vinden..... pfff: bij niet eentje zit de bandage fatsoenlijk! (bv: onregelmatige slagen, ongelijke diktes, geen onderlappen, sluiting aan de onderkant of binnenzijde van het been....dramatisch!) Maar goed, voor het idee:
Een transport- stalbandage die aardig zit -je ziet incl. onderlap; de kroonrand en hoefbal is beschermd:
En een werkbandage, in dit geval tot halverwege de kogel, met onderlap. Echter met de (enkele) klittebandsluiting aan de binnenzijde van het been (twee keer strijken en je bandage ligt eraf):