weidehalster veilig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

weidehalster veilig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:38

hoi bokkers.

Binnenkort ga ik mijn paard van stal verhuizen. Hij zal bij daglicht buiten staan en bij nacht op stal. Ik ben er 2 weken geleden gaan kijken en alle paarden hebben op de weide dus een halster om. Ik vermoed zodat het binnen en buitenzetten vlot verloopt.
Mijn paard heeft een gevoelige huid en loopt normaal dan ook zonder halster buiten. Ik ben vergeten te vragen of dit ook een optie is, maar ik weet dat hij moeilijk te vangen kan zijn dus snap het volledig als hij een halster om zou moeten.

Ik ben dus op zoek naar een halster dat losschiet of uitgaat (door elastiek ofzo?) als hij vast komt te zitten. Ook moet het halster et fleece of bont ten minste onderlegd zijn zodat zijn huidje niet geïrriteerd raakt.

Eerst viel mijn oog op het barefoot break-away halster. Maar 90 euro voor een weidehalster vind ik veel te veel. Ook zag ik dat barefoot voor 25 euro nu een nylon variant heeft met elastiek, maar deze heeft aan de zijkanten geen bontjes.

Zijn er mensen met ervaringen met bepaalde halsters of tips waar ik zoiets voor geen te gek bedrag kan vinden?

Samblabla

Re: weidehalster veilig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:41

Die bontjes van lamsvol hebben ze bij de epplejeck voor het halster. En ik meende dat er een halster is worden gemaakt die snel breekt. Weet de naam niet meer maar was een aparte safety halster.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:43

Equ All maakt zelf halsters, zijn met fleece onderlegd. Wellicht kan ze er een sluiting op maken die los schiet indien hij vast komt te zitten? Weet niet of ze een website heeft maar sowieso wel Facebook!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:46

Fleece en bont wordt nat bij regen.
Gaan ze dan rollen plakt het zand er aan.
Dan kun je denk ik toch beter gaan voor dat halster zonder bont.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:49

ik ga niet voor een halster zonder fleece of bont (dus je bedoeld gewoon nylon?) an heeft mijn paard binnen de week wonden op zijn hoofd. Ga ik voor leder doet hij er ongeveer 2 weken over wonden te krijgen...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:49

equ all net bekeken. Maar ze hebben momenteel nog dit soort halsters niet in hun assortiment. Ik neem even contact op.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:51

Ik hoop dat je eruit komt. Ook hoop ik dat je begrijpt dat als je onderlegde halster nat en vol zand zit, het alsnog gaat schuren en je evengoed wondjes krijgt. Ik zou zoeken naar iets anders, maar ik zou niet weten wat...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:53

Je kan natuurlijk ook vragen of je paard(als ie wat gewend is) zonder halster op het land mag. Best gevaarlijk, een halster om. Ze breken niet altijd in een noodgeval.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:54

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:54

met onderlegde halsters heeft hij nog nooit problemen gehad. Natuurlijk moeten die regelmatig schoon gemaakt worden/ af gewisseld worden. Ik zou dan ook 2 halsters kopen of af te wisselen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:54

Dat halster met stiek (dat hebben ze ook zo uit) en losse bontjes geen goed idee? Zou je ook nog twee setjes bont kunnen kopen zodat je ze kan wassen als er veel vuil in hangt en ze dus eigenlijk geen functie meer hebben.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:54

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:56

Het is niet de ideale oplossing maar eventueel bonte stukjes kopen voor de zijkanten?
Maar dan zit je wel aan een duur halster uiteindelijk natuurlijk gezien je die ook in tweevoud zou "moeten" kopen dan...
Moeilijk zo'n gevoelig huidje. :(:)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:57

Maar al wissel je elke dag je bontje.
Dan staan ze met wat pech toch uren met schurend zand.
Bont is mooi op de poetsplaat en na gebruik weer zuiver de kast in tot de dag erna.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:59

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:01

bruintje123 schreef:
Maar al wissel je elke dag je bontje.
Dan staan ze met wat pech toch uren met schurend zand.
Bont is mooi op de poetsplaat en na gebruik weer zuiver de kast in tot de dag erna.

Dankje voor je bezorgdheid, maar ik denk dat ik na 8 jaar mijn paard echt wel voldoende ken om te weten op wat zijn huidje reageerd. In het verleden nooit problemen gehad met onderlegde halsters, maar wel erg vieze wonden van gewone halsters.

lorettee: zoals ik in mijn OP post vind ik 90 euro echt te veel voor een weidehalster.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:04

Sowieso heb je met alle halsters die ze op weide hebben uiteindelijk zand. :) Wol is dan nog "vergevingsgezinder" dan neopreen of nylon denk ik.

Edit; en rondgenaaide lederen halsters (bestaan die uberhaupt?) zou dat niet minder schuren?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-03-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:07

een smal leren halster kan ook. schuurt minder en vormt naar het hoofd. daarbij breekt het als je paard ergens achter blijft hangen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:07

Ik begrijp dat jij je paard kent.
Maar ik heb vroeger ook op een dergelijke stal gestaan.
Mijn paard had er gelukkig geen last van.
Maar een paard naast die van mij wel.
Dus ik heb gezien wat bont en fleece doen in combinatie met regen, zweet en zand.

Voor dat paard werkte de simpele halster met van dat glad zwart onderlegde kunststof het beste.
Bont echt het slechte.

Maar gelukkig is op een gegeven moment dat paard zonder halster naar buiten gegaan.
De stalhouder was bang dat meer mensen dan zouden zeuren ik wil die van mij ook zonder.
Maar de sfeer was daar erg fijn en is dat paard zonder mokken de uitzondering gebleven.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:09

Mijn paard is ook erg gevoelig. Ik gebruik de BR grooming halsters voor haar. Mijn paard heeft een groot hoofd en deze past haar gelukkig. Daar zit alleen geen veiligheid op voor in de wei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:14

Halsband geen optie? Veel minder "schuuroppervlak" en nog steeds iets om vast te pakken. Wil je er een breekveiligheid in hebben kies dan 2 van de grootste en breedste hondenhalsbanden met kunststof klip die er zijn (1 is nl niet lang genoeg voor om een paardenhals). Hond is minder zwaar dan een paard, dus dat gaat zeker stuk mocht hij vast komen te zitten, maar braaf meelopen naar stal/wei is geen enkel probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:15

Halsband schuurt over het algemeen wel de manen wat weg. :) Heb ze hier ook liggen maar als eentje mee op wedstrijd moest was het eigenlijk geen optie gezien je een 8tal cm vanaf zijn oren naar beneden niet meer kon vlechten na een week.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:42

hlsband vind ik niet zo een prettg idee eerlijk gezegd.

Vragen zonder halster naar buiten is ene optie. Maar zeker de eerste weken zal de staleigenaar hem dan veel te moeilijk gevangen krijgen. Hij is gewend buiten en binnen gezet te worden door mij en bij anderen (nog meer bij mannen door zijn verleden) zal hij gewoon weglopen (heeft hij ook een tijd bij mij geprobeerd). Ik wil niet dat de man zoveel problemen zal hebben met mijn paard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:35

equ all heeft geantwoord dat het mogelijk zou zijn om elastiek ertussen te zetten :D Nu nog even de details bespreken of dit betaalbaar wordt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:41

Een andere optie is om het halster te kopen wat je graag wil gebruiken, en dan een paardenelastiekje (zo'n manenelastiekje) tussen de ring en de klip te maken.