Het werkt vast maar ik heb bij dit soort borsttuigen die zo laag over de schouders lopen vaak toxh het idee dat ze het paard zouden kunnen belemmeren in de sprong. Heb hier verder geen bewijs voor, maar mijn gevoel zegt dat het niet geheel handig is haha.
als een zadel past blijft deze zonder zo een harnas wel liggen. Wil je dan nog ene borsttuig als extra zekerheid zou ik voor een gewone gaan. Deze belemmert de schouder
Anoniem
Geplaatst: 24-03-16 13:59
Ik heb het idee dat het met al die ringetjes 'glijdend' is gemaakt zodat als je paard bv het rechterbeen naar voren brengt, in theorie de riempjes ook naar rechts kunnen schuiven om daar extra ruimte te maken. Alleen brengt je paard als hij springt natuurlijk beide voorbenen tegelijk naar voren, dus dan gaat dat helaas niet op.
LisaFalco
Geplaatst: 24-03-16 14:02
Lijkt mij ook wel wat belemmerend voor het paard. En daarbij: een zadel dat goed past hoort ook op zijn plaats te blijven zitten
15carlijn15
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 14:44
Zoe_97 schreef:
als een zadel past blijft deze zonder zo een harnas wel liggen. Wil je dan nog ene borsttuig als extra zekerheid zou ik voor een gewone gaan. Deze belemmert de schouder
ik bedoel gewoon ene standaard te gebruiken. Ik heb de Kieffer profi gehad, die was erg fijn. Nu sinds kort van tekna een voortuig, deze vind ik ook fijn, maar is nog wel wat stijver.
Volgens mij ben je verkeerd bezig als je een borsttuig nodig hebt om het zadel op zijn plaats te houden
Lusitana
Geplaatst: 24-03-16 15:17
Niemand heeft wat aan dat soort opmerkingen. Sommige paarden zijn nu eenmaal erg rond en of hebben een slechte singelplek (geen bredere buik), waardoor boel kan verschuiven. Als je dat zelf nooit hebt meegemaakt is dat fijn, maar een ander kan wel dat probleem hebben. Veiligheid voor alles, lijkt mij.
Deze belemmert niet in de sprong. De voorbenen gaan wel naar voren, maar niet het hoge gedeelte van de borst. De lagere gedeeltes van het tuig zitten hoog genoeg en kunnen ook nog wat omhoog schuiven in beweging, indien nodig.
Laat je niet van de wijs brengen door iets dat er anders uitziet dan wat je gewend bent. Overigens zie ik er geen voordelen aan op zich, vergeleken andere voortuigen of een borstriem.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-03-16 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb geen idee of deze belemmerd of niet. Vind hem wel te laag op de schouder zitten. Mijn borsttuig zit heel los bijvoorbeeld, als je hem gebruikt om je zadel op zijn plek te houden dan zou ik er een nemen waarvan je zeker weet dat hij niks kan belemmeren.
TS, wat is je beweegreden om juist deze te kiezen?
15carlijn15
Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-16 16:08
Lusitana schreef:
TS, wat is je beweegreden om juist deze te kiezen?
Omdat hier een martingal bij aan zit. En ik dacht, omdat je werkt met losse ringen, dat dit borststuk zou meegeven op de sprong.
Mijn zadel past op mijn paard. Maar het is een gevoelige aan de singel en gezien ik zowel spring als cross, kies ik voor net dat beetje meer zekerheid ivm schuiven
Lusitana
Geplaatst: 24-03-16 16:40
Er zijn ook driepunts voortuigen met een (afneembare) martingaal, ook elastische.