[WN] Nieuw zadel soepel maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elinexlevi

Nieuw zadel soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 22:17

Hee allemaal!
Heb al paar topics afgezocht maar kan niet echt iets vinden. Heel veel tegenstrijdige tips. Ik heb net een nieuw zadel gekocht maar heeft een tijd in de opslag gelegen dus leer is droog en stijf geworden. Heeft iemand tips om dit soepel te maken? Zadel is wel geolied maar dit had eigenlijk geen effect. K vroeg me dus af welke middeltjes goed werken en of dit nog in een bepaalde volgorde moet zoals eerst zadel zeep en dan enz. Foto is van het zadel <3
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt! :D

xMyrth

Re: Nieuw zadel soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:19

Geen tips, maar wel even complimenten voor dit superzadel! <3
Wauw!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:27

Alleen invetten met leervet en, let op daar komt ie: even 1 of 2 dagen geduld hebben. Het vet moet er wel even goed in kunnen trekken.

Smeer geen olie op het leer. Olie gebruik je alleen op de achterkant van leer, dus de kant waar het vlees zat, niet de haren. Als het leer echt heel erg hard is geworden kun je dat wel een keer doen. Maar doe dit niet te vaak en dep het overtollige weer weg. Niet alle stiksels kunnen hier goed tegen

Zadelzeep gebruik je om het leer te reinigen en het heeft ook een onderhoudende werking. dus af en toe met een doekje zadelzeep er overheen voor snel even schoonmaken en onderhoud. Voor de uitgebreide onderhoudsbeurt eerst schoonmaken met zadelzeep en dan helemaal in het vet: ook even beugels er af en geen plek overslaan. Dat hoeft minder vaak.

Leer houdt niet van zon, zand en zweet. Dus laat je zadel na het rijden niet rond slingeren, berg het netjes op met een hoes en laat het altijd goed drogen. Zorg dat er geen zand/blubber op komt en gebruik een schoon dekje.
Dan ga je nog heel erg lang plezier hebben van je nieuwe zadel!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:30

Ik weet het niet helemaal zeker, maar het zadel lijkt identiek te zijn aan het zadelmarkt zadel wat we hier voor de sier hebben liggen.

Mocht het inderdaad hetzelfde zadel zijn, is het leer gewoon van slechte kwaliteit. Het zal dus altijd een beetje kartonachtig blijven.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 22:38

xMyrth schreef:
Geen tips, maar wel even complimenten voor dit superzadel! <3
Wauw!

Dankuwel :D
Ben dr ook erg blij mee

tinkermiep schreef:
Alleen invetten met leervet en, let op daar komt ie: even 1 of 2 dagen geduld hebben. Het vet moet er wel even goed in kunnen trekken.

Smeer geen olie op het leer. Olie gebruik je alleen op de achterkant van leer, dus de kant waar het vlees zat, niet de haren. Als het leer echt heel erg hard is geworden kun je dat wel een keer doen. Maar doe dit niet te vaak en dep het overtollige weer weg. Niet alle stiksels kunnen hier goed tegen

Zadelzeep gebruik je om het leer te reinigen en het heeft ook een onderhoudende werking. dus af en toe met een doekje zadelzeep er overheen voor snel even schoonmaken en onderhoud. Voor de uitgebreide onderhoudsbeurt eerst schoonmaken met zadelzeep en dan helemaal in het vet: ook even beugels er af en geen plek overslaan. Dat hoeft minder vaak.

Leer houdt niet van zon, zand en zweet. Dus laat je zadel na het rijden niet rond slingeren, berg het netjes op met een hoes en laat het altijd goed drogen. Zorg dat er geen zand/blubber op komt en gebruik een schoon dekje.
Dan ga je nog heel erg lang plezier hebben van je nieuwe zadel!

Bedankt voor deze goeie uitleg hier heb k zeker wat aan!

mooney schreef:
Ik weet het niet helemaal zeker, maar het zadel lijkt identiek te zijn aan het zadelmarkt zadel wat we hier voor de sier hebben liggen.

Mocht het inderdaad hetzelfde zadel zijn, is het leer gewoon van slechte kwaliteit. Het zal dus altijd een beetje kartonachtig blijven.

Zou idd kunnen tis ook geen topkwaliteit maar mn pony groeit nog dus begin nog niet aan een te duur zadel haha :)
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-03-16 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:48

Slecht zadel op een groeiend paard leggen is echt een heel slecht idee...

Mij is trouwens afgeraden zadelzeep te gebruiken, in principe alleen een vochtig doekje gebruiken om schoon te maken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:51

Lekker gewoon mee gaan rijden. Nieuwe zadels zijn altijd mega stijf. Wat je wel kunt doen is de fenders natmaken en die oprollen en dan vastzetten met een bezemsteel of zoiets terwijl het droogt. Dan gaan de fenders makkelijker naar je benen staan en kun je je beugels makkelijke aandoen. (krijg je minder zere knieen en enkels tijdens dit proces.)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:56

Goede kwaliteit leer is nooit echt stug, minder of slechtere kwaliteit is niet soepel te krijgen.
Dat zal altijd harder blijven.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:16

Dat is wel waar. Ik zelf zou ook altijd eerder een betere kwaliteit 2ehands kopen dan een goedkope nieuwe.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:22

nuscaniels schreef:
Goede kwaliteit leer is nooit echt stug, minder of slechtere kwaliteit is niet soepel te krijgen.

Heb je wel ervaring met westernzadels, want ik heb geen andere ervaring dan deze? Juist van die lekker zachte soepele zadels hebben een flutkwaliteit leer. Nieuw zacht en soepel, na een jaar of vijf klaar en verzakt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:31

De westernzadels die ik ken waren van een heel wat hogere prijsklasse dan dat dit zadel zal hebben gekost dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Goede kwaliteit leer zou niet stug aan mogen voelen ongeacht van in opslag liggen of niet. Ook is dat niet te zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:38

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:08

Dit is inderdaad een zadelmarkt zadel met geverfd geperst leer. Dat ga je niet makkelijk soepel krijgen. Ik zou uitkijken met te veel olie, dat maakt het leer zwakker, zeker omdat dit niet uit 1 stuk bestaat.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 10:37

TurdusMerula schreef:
Slecht zadel op een groeiend paard leggen is echt een heel slecht idee...

Mij is trouwens afgeraden zadelzeep te gebruiken, in principe alleen een vochtig doekje gebruiken om schoon te maken.

Het zadel is idd geen topkwaliteit maar het paste beter dan mijn merkzadel hiervoor. Tis ook niet dat ik nog 5 jaar met dit zadel doe dus vandaar dat ik voor een goedkoper zadel ben gegaan. Vind het belangrijk dat het goed ligt. Als mn pony uitgegroeid is komt er een goed merk zadel.

mrie schreef:
Lekker gewoon mee gaan rijden. Nieuwe zadels zijn altijd mega stijf. Wat je wel kunt doen is de fenders natmaken en die oprollen en dan vastzetten met een bezemsteel of zoiets terwijl het droogt. Dan gaan de fenders makkelijker naar je benen staan en kun je je beugels makkelijke aandoen. (krijg je minder zere knieen en enkels tijdens dit proces.)

Deze tip hoor ik idd vaker met de fenders ga hem dan toch ns proberen :) dankuwel!

nuscaniels schreef:

Het is idd geen top kwaliteit maar probeer hem zo soepel mogelijk te krijgen. Snap wel dat het nooit zo soepel word als een kwaliteits zadel maar dat is ook meer dan logisch :)

nuscaniels schreef:
De westernzadels die ik ken waren van een heel wat hogere prijsklasse dan dat dit zadel zal hebben gekost dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Goede kwaliteit leer zou niet stug aan mogen voelen ongeacht van in opslag liggen of niet. Ook is dat niet te zacht.

Het is geen top kwaliteit dus kan idd dat deze wel stugger is. :j

Nielojram schreef:
Wat zonde dat je hier je geld in geïnvesteerd hebt.. ( http://www.zadelmarkt.nl/western-zadel- ... .0094.html ) Kan je neatsfoot van CarrDay&Martin aanraden, maar het sop is de kool eigenlijk niet waard….

Dit is idd dat zadel heb hem wel voor minder gekocht hoor :) geef echt geen 500 euro uit aan een nieuw merkloos zadel als ik een 2e hands merkzadel kan krijgen voor de zelfde prijs. Wel heel erg bedankt voor de link!

gaucho schreef:
Dit is inderdaad een zadelmarkt zadel met geverfd geperst leer. Dat ga je niet makkelijk soepel krijgen. Ik zou uitkijken met te veel olie, dat maakt het leer zwakker, zeker omdat dit niet uit 1 stuk bestaat.

Okee dankuwel! Is idd geen duur zadel maar beter dan een merkzadel dat niet of past vind ik :)
Zal idd niet makkelijk worden met soepel maken maar ga het wel proberen
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-03-16 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:27

Gewoon mee gaan rijden! Ik rijd momenteel ook met een nieuw zadel, heb flink last gehad van mijn enkels en knieën.
Maar uiteindelijk gaat het zadel zich naar je lichaam zetten en wordt het met de week makkelijk. Verder inderdaad regelmatig schoonmaken en even vetten.
En het zadel ziet er goed uit, merkloos betekent niet altijd slecht ;)
Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:25

Zadelmarkt betekent over het algemeen wel gewoon slecht... Een zadel kan passen maar een scheve boom wordt niet recht... Ik snap dat je niet flink wil investeren als je paard nog veel gaat veranderen, maar dan zou ik zelf liever zoeken naar boomloos bv.

Er is een wn-bokker die zo een zadel uit elkaar heeft gehaald, link staat ergens in haar onderschrift, effe zoeken.

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:46

Yacintha schreef:
Gewoon mee gaan rijden! Ik rijd momenteel ook met een nieuw zadel, heb flink last gehad van mijn enkels en knieën.
Maar uiteindelijk gaat het zadel zich naar je lichaam zetten en wordt het met de week makkelijk. Verder inderdaad regelmatig schoonmaken en even vetten.
En het zadel ziet er goed uit, merkloos betekent niet altijd slecht ;)
Succes!

Ga je idd zeker doen! :)

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:47

TurdusMerula schreef:
Zadelmarkt betekent over het algemeen wel gewoon slecht... Een zadel kan passen maar een scheve boom wordt niet recht... Ik snap dat je niet flink wil investeren als je paard nog veel gaat veranderen, maar dan zou ik zelf liever zoeken naar boomloos bv.

Er is een wn-bokker die zo een zadel uit elkaar heeft gehaald, link staat ergens in haar onderschrift, effe zoeken.

Kom net van boomloos af haha. Zadel is wel nagekeken was niks aan op te merken voor zo ver te zien was. Natuurlijk is niet alles te zien