TurdusMerula schreef:Slecht zadel op een groeiend paard leggen is echt een heel slecht idee...
Mij is trouwens afgeraden zadelzeep te gebruiken, in principe alleen een vochtig doekje gebruiken om schoon te maken.
Het zadel is idd geen topkwaliteit maar het paste beter dan mijn merkzadel hiervoor. Tis ook niet dat ik nog 5 jaar met dit zadel doe dus vandaar dat ik voor een goedkoper zadel ben gegaan. Vind het belangrijk dat het goed ligt. Als mn pony uitgegroeid is komt er een goed merk zadel.
mrie schreef:Lekker gewoon mee gaan rijden. Nieuwe zadels zijn altijd mega stijf. Wat je wel kunt doen is de fenders natmaken en die oprollen en dan vastzetten met een bezemsteel of zoiets terwijl het droogt. Dan gaan de fenders makkelijker naar je benen staan en kun je je beugels makkelijke aandoen. (krijg je minder zere knieen en enkels tijdens dit proces.)
Deze tip hoor ik idd vaker met de fenders ga hem dan toch ns proberen
dankuwel!
nuscaniels schreef:Goede kwaliteit leer is nooit echt stug, minder of slechtere kwaliteit is niet soepel te krijgen.
Dat zal altijd harder blijven.
Het is idd geen top kwaliteit maar probeer hem zo soepel mogelijk te krijgen. Snap wel dat het nooit zo soepel word als een kwaliteits zadel maar dat is ook meer dan logisch 
nuscaniels schreef:De westernzadels die ik ken waren van een heel wat hogere prijsklasse dan dat dit zadel zal hebben gekost dus daar kan ik niet mee vergelijken.
Goede kwaliteit leer zou niet stug aan mogen voelen ongeacht van in opslag liggen of niet. Ook is dat niet te zacht.
Het is geen top kwaliteit dus kan idd dat deze wel stugger is. 
Nielojram schreef:Wat zonde dat je hier je geld in geïnvesteerd hebt.. (
http://www.zadelmarkt.nl/western-zadel- ... .0094.html ) Kan je neatsfoot van CarrDay&Martin aanraden, maar het sop is de kool eigenlijk niet waard….
Dit is idd dat zadel heb hem wel voor minder gekocht hoor
geef echt geen 500 euro uit aan een nieuw merkloos zadel als ik een 2e hands merkzadel kan krijgen voor de zelfde prijs. Wel heel erg bedankt voor de link!
gaucho schreef:Dit is inderdaad een zadelmarkt zadel met geverfd geperst leer. Dat ga je niet makkelijk soepel krijgen. Ik zou uitkijken met te veel olie, dat maakt het leer zwakker, zeker omdat dit niet uit 1 stuk bestaat.
Okee dankuwel! Is idd geen duur zadel maar beter dan een merkzadel dat niet of past vind ik
Zal idd niet makkelijk worden met soepel maken maar ga het wel proberen