Zadels; ervaring en tips gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alasse

Zadels; ervaring en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 15:47

Na lange tijd googelen en de zoekfunctie te gebruiken zit ik alsnog compleet vast en wil ik graag raad vragen aan bokt.

Op dit moment heb ik voor mijn merrie een Billy Cook (westernzadel) die goed past voor mijn paard (kruising fjord merrie van 6 jaar) maar waar ik zelf helemaal niet fijn op zit, ook issie loodzwaar waardoor ik met mijn slechte schouder amper zelf mijn paard gezadeld krijg...
Voor mijn ijslander heb ik een Top Reiter Start met enkel zweetblad, heerlijk zadel en ik voel elke beweging die hij maakt, deze past echter niet goed genoeg op mijn merrie om altijd te gebruiken. Voor een enkele keer kan het geen kwaad maar heb sowieso liever voor elk paard een eigen zadel...

Ik wil graag; een zadel met diepe, vaste zit, close contact en niet te zwaar, of deze nou dressuur, western,endurance of stockzadel is maakt me eigelijk nog niet zo uit. Ik rijd puur recreatief met mijn merrie. Het enige wat ik liever niet wil is boomloos, dat heb ik geprobeerd maar spreekt me niet echt aan... Een vriendin had me ook al aangeraden naar portugese en spaanse zadels te kijken maar die waren ver boven mijn budget. Liefst koop ik natuurlijk mijn nieuwe zadel ergens waar ik mijn oude zadel kan inruilen, maar dat is geen must. Wie o wie heeft voor mij een gouden tip? Zadels, zadelpassers, dressuur, stock, western, eender wat; ik zie op het moment door de zadelbomen het bos niet meer...

Groetjes
Al.

Doutzen_veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:15

Hey, ik gebruik zelf een knight rider zadel (welk type eigenlijk geen idee, dacht colonel). Ik vind dit zadel erg fijn zit erg zacht en vrij diep en is niet verschrikkelijk zwaar, ik voel ook nog veel contact met mijn paard. Ik heb hem over gekocht dus hij was niet prijzig...

Misschien is een fryso zadel iets voor je? Deze zadels zijn voor friezen en andere barokken paarden. Goede ervaringen mee, wel prijzig...

Ook heb ik gehoord dat divoza een passervice heeft. Misschien is dit een goede optie, dan komen ze met verschillende zadels langs om te passen. Dan kun je op eigen locatie verschillende opties proberen.

maximuss

Re: Zadels; ervaring en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:16

Tekna dressuur :-)

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:38

Heb het allemaal even opgezocht, fryso was ik voordien ookal bij uitgekomen, heb je een idee van de prijsklasse Doutzen?

Doutzen_veer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:41

Zo rond de 1000 en hoger geloof ik. Opzich een logische prijs voor een nieuw zadel, de kwaliteit is ook erg goed. Je doet er zeker wel een aantal jaar mee!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:46

Ik wilde je aanraden om naar Country Mill in Nijkerk te rijden; daar kun je zowel inruilen als heel veel verschillende zadels uitproberen in de binnenbak. Maar ik zie dat je uit België komt, dus misschien een beetje ver...

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:50

Op zich een nette prijs doutzen, ik vind het wel leuke zadels.

Ik zit in het antwerpse hilary dus dat zou an sich nog niet zo'n probleem zijn, hebben ze daar ook klassiek of alleen western?
Ik ga ff aan het googelen.

Weet iemand toevallig nog zadelpassers die ook stockzadels passen? Die vind ik nl eigenlijk niet terug...

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:43

Alasse schreef:
Op zich een nette prijs doutzen, ik vind het wel leuke zadels.

Ik zit in het antwerpse hilary dus dat zou an sich nog niet zo'n probleem zijn, hebben ze daar ook klassiek of alleen western?
Ik ga ff aan het googelen.

Weet iemand toevallig nog zadelpassers die ook stockzadels passen? Die vind ik nl eigenlijk niet terug...

De grap van Country Mill is dat ze heel veel soorten zadels verkopen! Western, endurance, stock! En gewoon engels uiteraard. Geloof dat ze ook wat ijsland zadels hebben zelfs

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 23:55

Jah dat zag ik net op de site, super!
Stockzadels zie ik niet meteen in de lijst staan dieseltje, maar dat kan ik natuurlijk ook gewoon vragen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:08

Alasse schreef:
Jah dat zag ik net op de site, super!
Stockzadels zie ik niet meteen in de lijst staan dieseltje, maar dat kan ik natuurlijk ook gewoon vragen.

Tijd geleden had hij er nog wat 2e hands liggen van goede dergelijke merken

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 00:15

Super, dank je, morgen ga ik ze mailen.
Wacht voorlopig nog op antwoord van avs shop en hopa ruitershop, allebei uit belgie.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:05

Het lastige is dat de verkopers van "gewone" zadels vaak geen western willen. Van osch in vorstebosch koopt ze volgens mij wel op en ruilt ook in. Die heeft een manege erbij waar je alles kan passen en proberen.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 10:24

Dat klopt idefix, daar komt het zadel oorspronkelijk vandaan.