Recycleknutselproject: kaptoom/sidepull

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Recycleknutselproject: kaptoom/sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:25

Het is wel weer eens tijd voor een knutselprojectje. Omdat ik het leuk vind om met mijn pony aan de lange teugels te werken wil ik graag een sidepullachtig ding voor d'r. Ze is nooit beleerd en om met een pony van bijna 26 nog met een bit in de weer te gaan is ook weer zo wat dus het moet maar even bitloos.

Tegelijkertijd was ik op zoek naar een oplossing voor het touw wanneer wij wandelen. Mijn pony is een shetlander en aangezien ik vrij lang ben is het touw voor mij altijd zo laag als het aan het halster zit. Ik kan daar niet goed aan wennen. Bovendien trek ik steeds scheef aan haar hoofd wanneer ik haar aanspoor om even weer een stukje door te lopen (wandelen is bij ons altijd in combinatie met bermsnoeien).

Daarom ga ik nu een sidepull/kaptoom voor haar maken. Daarmee kan ik met haar aan de lange teugel werken en ik vind het ook handig om iets te hebben om te wandelen met een ring midden op de neusriem. Twee vliegen in één klap. Ik vind het leuk om dingen die ik heb liggen te hergebruiken en zo een nieuw leven te geven. Twee jaar geleden kocht ik voor mijn pony een vliegensliertjesding. Vorig jaar vond ik een betere oplossing tegen de vliegen en het sliertending verdween in de kast. Omdat ik de kleurtjes goed op haar vind staan ga ik 'm nu hergebruiken.

Sliertending (en pony):
http://myalbum.com/photo/1gMHzYdPXJgo/360.jpg

Ik heb alle stiksels losgehaald en heb toen eerst de neusriem gemaakt. Hier is alles op maat en met de ringetjes al vast:

Afbeelding

Die ringetjes komen denk ik van een singel ofzo. De halsterringen had ik ooit gekocht omdat ik een showhalster voor haar wilde maken. De sleuven zijn eigenlijk net iets te smal voor dit band maar het is redelijk zacht nylon dus het staat niet heel idioot.

Daarna een onderlegje eronder en de neusriem gestikt. Onderlegje komt denk ik van een halster ofzo.

Afbeelding

Daarna gepast op pony om te kijken hoe de volgende onderdelen moeten worden. Ze heeft haar begeestering over de vorderingen nauwelijks in de hand:
http://myalbum.com/photo/mfujmE5SmSOo/360.jpg

En vandaag ben ik dan begonnen aan het kopstuk. Het band van het vliegending is niet genoeg voor de hele sidepullkaptoom. Daarom gebruik ik er wat zwart bij. Zo komen de kleurtjes ook nog wat beter uit vind ik. De onderkant van het kopstuk wordt zwart.
http://myalbum.com/photo/4pyVmCIbEQgL/360.jpg

De komende dagen ga ik ook vast aan de bakstukken beginnen. Ik vind het saai om de onderdelen stuk voor stuk te doen. Kopstuk en bakstukken gaan dus tegelijkertijd.

Het is voor het eerst dat ik wat voor mijn pony knutsel. Mijn ruin heeft al wel wat dingen die door mij gemaakt zijn.
Laatst bijgewerkt door Koper op 19-03-16 20:35, in het totaal 2 keer bewerkt

eclair98

Re: Recycleknutselproject: kaptoom/sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:27

Ben benieuwd! Ik maak zelf ook graag dingen en ben benieuwd hoe je alles gaat aanpakken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:30

Een volger *\o/* Wat voor dingen maak je? Ook harnachement?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:32

Harnachement onder andere ja! Ik heb laatst een sidepull gemaakt en ik heb meerdere projectjes lopen voor andere, kleine dingen. Vaak vermaak ik dingen ook of pimp ik dingen, maar dat is niet helemaal zelf maken :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 20:37

Leuk! Hier ligt ook nog een pimpproject. Ik heb een nieuw halster voor haar waar op de neusriem nog wat toevoegingen komen. Ik heb alleen nog geen garen in de juiste kleuren daarvoor.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:24

Leuk, ik ben benieuwd! Ik volg :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 17:30

Mochten er nog mensen interesse hebben...

...dan is dit hoe het kopstuk gaat worden. De binnenste band (zwart) een stukje korter

Afbeelding

zodat het kopstuk achter de oren van mijn pony de vorm van haar nek goed kan volgen en je niet van die rimpels aan de binnenkant krijgt. De spelden markeren het stuk wat rond wordt.

Afbeelding