Thorowgood compact klappert

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Thorowgood compact klappert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 20:36

Hallo.

Ik heb een thorowgood compact gekocht om te passen en te proberen.

Volgende week komt de zadelmaker ernaar kijken en evt aanpassen.

Nu heb ik vandaag de compact gepast, en hij lijkt op het oog zo goed te liggen, maar zodra ik in draf ga lichtrijden komt die achter steeds een heel stuk omhoog. Ik merk dat ik hierdoor ook steeds minder goed in balans blijf zitten.

Ik heb met de flexicurve haar boommaat gemeten, en kwam net op het rode kopijzer. De blauwe leek net iets te smal te zijn.

Toch zit er nu een blauwe boom in en komt het zadel dus omhoog achter, schouders liggen helemaal vrij.

Kan het zijn dat de boom te rond is in de lengte richting (teveel rock)?

Hoor het graag als iemand hier dit weet.

korbakimmy8

Re: Thorowgood compact klappert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:56

Heel veel verstand van boommaten heb ik niet. Verbaast je soms wat voor boommaat je op een paard moet hebben haha.
Maar dat ie zo klapperd achter betekend toch wel dat het zadel nu niet goed ligt.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:32

Klapperen geeft doorgaans aan dat of de boom te groot is(zadel zakt dan te veel over de schouder) of dat de curve te rond is waardoor hij gaat rocken en dus alleen op het midden draagt.
Beide is natuurlijk niet goed, als het minimaal is kan opvullen helpen maar als het echt klappert past het zadel niet.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:47

Dan ben ik inderdaad bang dat het zadel toch nog teveel curve heeft voor haar rechte rug. Gezien het zadel voor qua kopijzer eigenlijk zelfs iets te smal is.

Heb er ook al een thorowgood cob op gepast vandaag van een stalgenoot met rode boom. Deze sluit netjes aan, en komt achter niet omhoog. Alleen is de ruimte tussen de schoft en zadel, aangesingelt en met ruiter, 1 vinger. Nu vind ik deze wel hele platte kussens hebben.

Miss dat een cob model, met dikke opgevulde kussens de oplossing kan zijn?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:45

de compact heeft een rechte boom met wat minder kussens achter, special voor paarden die bv iets overbouwd zijn. Bij de cob zit achter meer kussens inderdaad.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 23:58

Vanwege de rechtere boom was idd ook de keus op dit zadel gevallen. Maar misschien is de boom van de compact dan toch nog niet recht genoeg? Zie hier een foto van haar: Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:57

compact is ook voor paarden die meer overbouwd ect zijn. Bij jou heb je gewoon meer kussen achter nodig.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 00:41

Ik had hiervoor de thorowgood endurance. Die kwam achter ook iets omhoog, toen zijn ook de kussens achter meer opgevuld. Waardoor het zadel achterop de rug ging drukken. Hieronder het resultaat van de plip pad:
Afbeelding

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:56

Ik zeg niet dat je achter moet laten bijvullen, de compact past niet bij de conformatie van jou paard. En als je achter een probleem hebt, moet je dat (meestal) aan de voorkant oplossen (als het op te lossen is).

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 00:05

Ok op die manier. Had het even verkeerd begrepen dan. Gezien er aan de voorkant weinig op te lossen valt. Zal dit zadel dan inderdaad niet passend te krijgen zijn. De thorowgood cob ligt erg netjes en stabiel op haar rug. Alleen de schofvrijheid laat te wensen over. Hopelijk valt dit op te lossen door de kussens wat dikker op te vullen?

Welk merk/type zadel heeft ook deze opbouw, (vlakke boom en meer kussen achter) maar met meer schofvrijheid voor een gemiddelde schofthoogte?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:58

Morgenochtend komt de zadelmaker op stal. Ben benieuwd naar haar bevindingen :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:02

Ik ben ook benieuwd. Zo te lezen is dit zadel niet gemaakt voor jouw paardje. Dat komt voor. De comfort is volgens mij iets ronder opgebouwd. De gewone valt ook al mooi kort. Grote kans dat die wat beter zou kunnen liggen en anders wordt het een ander type boom?