Zwelling na rijden door zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Zwelling na rijden door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 15:29

Enige tijd geleden heb ik een zadelpassessie gedaan (december). Hierbij was de Kent&Masters Original vzh fijn voor ons beiden. Qua maat een zwart kopijzer nodig. Heb een K&M vzh zadel toen 2e hands kunnen overnemen. Is toen gecheckt door de zadelmaker en was goed. Wel kussens iets vol en daardoor wat harder, dus dat staat nog op de planning om te laten vervangen.

Na het rijden gisteren echter ontdekte ik een zwelling achter de schouder (maar lager dan waar de boompunten eindigen) En enkel aan de rechterkant. (Zie bijgevoegde foto voor locatie van de zwelling, heb geen foto van de zwelling zelf helaas). Zwelling was zacht, en ongeveer 4 vingers breed. Paard reageerde er niet gevoelig op (maar ik weet dat hij erg hard is voor zichzelf). Nu is het wel zo dat zijn rechterschouder een stuk groter is dan zijn linker. Met rijden geen probleem gemerkt.

Afbeelding

Iemand met zadelpas kennis die weet waar dit aan kan liggen? Zat zelf te denken aan misschien toch te krap kopijzer, waardoor het naar beneden stuwt? Maar hij heeft ook een vrij hoge smalle schoft, dus bang dat een breder kopijzer weer andere problemen geeft. Eerder bij een ander paard die ik reed ook dit probleem gehad. Daarbij bleek echter het zadel niet goed passend, en de boom juist te breed. Zadelmaker (dezelfde) gaf toen aan dat zwelling op die plek niet zou kunnen door zadel.

Benieuwd of iemand hier ook ervaring mee heeft.

Angela

Re: Zwelling na rijden door zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:59

Een te harde vulling kan ook ongemak geven. Het paard kan hierdoor net iets anders gaan lopen, en dat kan de zwelling veroorzaken. Ik zou bij een zadel echt altijd investeren in het goed op orde krijgen van de vulling, want dat doet enorm veel voor de pasvorm en het comfort voor het paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 18:08

Dank voor je reactie, de vulling was nog niet dusdanig hard dat het haast had, maar wel iets wat voor komende zomer moet gaan gebeuren.
Rijden dus al sinds december met dit zadel. Eerder geen problemen gezien. Recent ook nog behandeld door osteopaat en die was zeer tevreden over hem.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:17

Trekt de zwelling na een tijdje weg? En is hij er weer na de volgende keer rijden? Dan zou ik toch echt het zadel nog eens na laten kijken. Succes!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 18:37

Zwelling was gisteren voor het eerst. Trekt wel weg na rijden.
Maar ik vraag me vooral af of er mensen zijn die het herkennen, en of dit door een te krap kopijzer kan komen. Omdat de zwelling dus lager zit, en mijn zadelmaker aangaf dat t niet daarvan kan zijn. Overweeg ook om de check door andere zadelmaker te laten doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:55

Je rijdt al sinds december met het zadel, dan kan het zeker betekenen dat de bespiering van je paard anders is geworden, en dat daardoor de ligging nu niet meer optimaal is. Waar dat precies in zit is echt aan de een zadelmaker om te bekijken, maar de kans is groot dat het echt met de vulling aangepast moet worden. Als je het kopijzer gaat wisselen zal de vulling ook aangepast moeten worden op de andere pasvorm die je krijgt door een ander kopijzer.

De zwelling zit inderdaad laag om als oorzaak het kopijzer te hebben, maar als het zadel gaat rocken (gewicht op voorkant, gewicht op achterkant), dan kan het door de wrijving wel dat effect hebben. Zeker omdat het weer vlot wegtrekt zou ik zelf wel in die hoek gaan denken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:19

Probleem is gevonden en opgelost, dus er mag hier een slotje.
Kwam door combi singel en vrij dik dekje wat wrijving gaf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:31

Mooi dat je het hebt gevonden