Iemand ervaring met een anatomica zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise

Iemand ervaring met een anatomica zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:40

Hallo,
ik ben mij sinds een tijd erg aan het oriënteren in wat voor een zadel nou een goed zadel is.
Ik zelf vind een anatomica zadel erg goed klinken, maar ik kan er niet echt veel reviews over lezen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ben ook erg benieuwd naar de custom zadels, iemand enig idee welke 'beter' is en wat de voor of nadelen zijn van beide merken.

Alvast bedankt! :)

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:45

Heb zelf anatomica gehad en weer weg gedaan. Hij zit heerlijk. Maar je word wel gedwongen in een positie. Wat niet ideaal is. Veel wrong etc. Ik miste het contact met het paard en het zadel belemmerde de schouders van mijn paard.

KletsKoekje

Re: Iemand ervaring met een anatomica zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:50

Ik had anatomica ook op mijn lijstje staan, maat het is uiteindelijk een Custom (type advantage R) geworden. Het is een vrij licht zadel, paard beweegt er heel fijn onder en ik zit er heerlijk in. Heb hem vorige week besteld :)
Was erg blij dat het paste want hij is vrij moeilijk door zijn hoge schoft. Heb al vele merken geprobeerd. Heb nu in die tijd een huur zadel van Custom en ben er echt blij mee.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:57

Hef schreef:
Heb zelf anatomica gehad en weer weg gedaan. Hij zit heerlijk. Maar je word wel gedwongen in een positie. Wat niet ideaal is. Veel wrong etc. Ik miste het contact met het paard en het zadel belemmerde de schouders van mijn paard.

O dat klinkt niet echt positief. -O- wat voor een merk zadel heb je nu als ik vragen mag?

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 22:00

KletsKoekje schreef:
Ik had anatomica ook op mijn lijstje staan, maat het is uiteindelijk een Custom (type advantage R) geworden. Het is een vrij licht zadel, paard beweegt er heel fijn onder en ik zit er heerlijk in. Heb hem vorige week besteld :)
Was erg blij dat het paste want hij is vrij moeilijk door zijn hoge schoft. Heb al vele merken geprobeerd. Heb nu in die tijd een huur zadel van Custom en ben er echt blij mee.

Oke! Dat is toch mooi om te horen. Weet je toevallig of het zadel rond de prijs is van de anatomica of is die wel een stuk duurder? ik heb €2200.- als budget voor een zadel, maar ik hoor best veel positieve dingen over custom zadels, dan zou ik er nog wel wat meer voor over hebben.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:17

Ik heb zelf een Anatomica octant en ben er helemaal weg van , wat een heerlijk zadel lekker veel wrong en steun .. Ik hou er van als je wat " opgesloten" zit . Heb een aantal jaar geleden de Anatomica Orion gehad en ook dat vond ik een heel fijn zadel ... Ze liggen fijn en passen ook vaak makkelijk op andere paarden.

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:23

Ik heb de Anatomica cygnus (ofzo :P )
En ik moet eerlijk zeggen ik wil nooit meer anders ik vind het een heerlijk zadel en mijn paard loopt er super onder :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:27

Ik heb met paard een passessie gedaan voor de aankoop. Dus we hebben verschillende merken en typen gepast. We hadden beiden dus wat te zeggen ;-)
En we waren het samen eens: de Anatomica Octant. Heerlijk!!!!. Voor mij voelde de zit heerlijk ontspannen en ook paardlief kon het best uit de voeten met dit zadel.

Wel gaf de passer de volgende wijsheid mee:
Je hebt Franse auto's. Degelijk, kwalitatief en soepel verend. En je hebt Duitse auto's. Degelijk, kwalitatief maar qua zit comfort anders ivm wat stuggere vering.
De Anatomica kun je dan vergelijken met de Franse auto ivm het springtree concept. Dat betekend dat het zadel wat "na kan veren". Is je paard bv scheef bespierd op de schouders zou het zadel op de zwakke kant kunnen drukken.
Hoop dat ik het goed na verteld heb ;-) voor mij was het niet van toepassing, paard was mooi gelijk bespierd.
Laatst bijgewerkt door Kamy op 13-03-16 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:29

Ik heb een Anatomica Orion.
Fijn zadel, redelijk gedwongen zit.

Heb ooit eens gehoord dat de bomen van deze zadels zwak zijn... Maar of dit waar is??

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:30

Als je twijfelt tussen custom en anatomica zou je eens kunnen kijken bij countrymill. Zij hebben anatomica en tribal. Bij tribal kun je ook helemaal zelf je zadel samenstellen. Voor de basis qua leer en kleur ben je dan 2295 kwijt voor het type classic. Google maar eens op tribal zadels. Ze hebben ook heel veel liggen qua zadels van diverse merken. Dan kun je meteen testen wat je zelf fijn vindt. Mijn paarden en mijn lijf gaven beide keren Tribal aan. Heb oa ainsley, albion en anatomica geprobeerd naast de tribals. Maar door het grote draagvlak reageren mijn paarden fijner onder een tribal. Onder een albion wilde mijn merrie liever geen stap verzetten. Tribal erop en ze liep meteen meer ontspannen dan ooit!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:36

Prijs van Custom ligt ook aan de bouw van je paard. Ze hebben 15 types. Startend bij 2050,- tot 2895,- als basisprijs. Wil je dan diamantjes, lak, ander leersoorten etc word het duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:02

Anatomica geprobeerd, was voor geen meter aan te passen op paard. Zat zelf heel gedwongen, vind steun fijn maar moet niet vastgezet worden.

Heb nu een ninon schutte, nooit meer anders (past in je budget ;))

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:09

Ik heb ook een Anatomica gehad. Dit is bij mij niet goed bevallen, ik had het gevoel dat ik boven op mijn zweefde inplaats van op de rug zat. Ik had het gevoel dat ik zeer weinig contact had met mijn paard, mede door de te dikke wrongen. Zadel is weggegaan doordat het een scheve boom had.. Eigenlijk was het zadel bij aankoop al niet goed (technisch) maar op dat moment wou de zadelmaker er niks van horen. Voor mij geen Anatomica meer, maar smaken verschillen natuurlijk. Misschien had ik gewoon de pech van een slecht exemplaar.

Ik heb nu een Stübben. Een heel ander model (zonder dikke wrongen), dan de Anatomica's zadels maar dat bevalt tot nu toe prima.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:53

Ik heb in 2008 een Anatomica Orion aangeschaft en in 2011 een Octant.
Helaas moest ik de Orion wegdoen omdat mijn andere paard een bredere boom nodig had.
Nu ligt de Octant op mijn derde paard ook weer goed en ik ben nog steeds helemaal blij met mijn zadel. De Orion vind ik erg vergelijkbaar met een Euroriding Luxor qua zit en zit iets minder gesloten dan de Octant. Toch vind ik niet dat de Octant je erg in een houding dwingt (ik heb een 17" zadel en ben zelf ongeveer 1.68 m), maar mijn bijrijdster heeft een net wat langer bovenbeen en zit wel klem in mijn zadel. Over de kwaliteit ben ik tevreden, ik heb bruine zadels dus dat leeft wel wat meer dan een zwarte.

Custom lijkt me ook erg fijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:13

Ik vind de Octant ook niet dwingend...
Maar denk dat dat inderdaad per lijf anders is. Hoe is je bekken, hoe zijn je benen etc.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:23

Ik heb de Orion en ben er erg blij mee! Omdat ik een slechte rug heb vind ik de steun die ik in dit zadel heb erg fijn. Helaas groeit mijn jonkie eruit en moet ik opzoek naar wat anders.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:51

De anatomica is helaas niet geschikt voor mijn paard. Ik baal daar onwijs van, ik heb nu een Anky.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:40

Zie dat de meningen erg verdeeld zijn! In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties :)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:59

Sorry voor het omhoog schoppen :)
Ik heb een tijdje geleden een 2dehandse anatomica octant uitgeprobeerd, maar helaas was daar een fout in de zitting en heb ik die terug gebracht.. Maar ik wil toch graag een andere, eventueel terug een 2dehands.
De verkoper zei dat deze boommaat medium wide was, weet iemand welke fit dit dan is? 3?