savestyle of freejump veiligheidsbeugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

savestyle of freejump veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:40

Hoi bokkers :D

ik ben dus van plan om veiligheidsbeugels te kopen, ik vind zelf de freejumps mooi maar vind ze toch net wat te prijzig :'). Nu kwam ik savestyle beugels tegen, die voor zover ik kan oordelen ongeveer hetzelfde zijn qua principe maar dan voor een iets aannemelijkere prijs. Mijn vraag is nu waar dan het verschil zou zitten bij de beugels (voor de kleurtjes hoeft het voor mij niet, wil toch zwarte), en of er al iemand ervaring heeft met de savestyle beugels.

Dit zijn de savestyle voor 100€

Afbeelding

linkje: http://www.safestyle.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=28&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=29&lang=nl

en de freejumps:

Afbeelding

linkje: http://www.royalhorseshop.com/product/1489/freejump-soft-up-pro-beugels/

Taartjuhh

Re: savestyle of freejump veiligheidsbeugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:52

Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij kan je het beste de free jumps beter doen ik vind ze op de foto er net wat steviger uit zien ;)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:04

Met de eerste heb ik geen ervaring.

Zelf rij ik met Freejump beugels en ben daar zeer tevreden over.
Ben er vorig jaar twee keer mee gevallen, en nooit blijven hangen.
Zelfs niet toen ik bewusteloos naast mijn paard hing. Wat dan zeker een verhoogd risico was.
Beugels doen dus wel hun werk. Ik rij niet meer met andere beugels dan deze :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:24

Ik heb de Safestyle (in Rvs) en ben er al jaren zeer tevreden over

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 18:51

het is dat de freejumps echt ver buiten mijn budget liggen ;( anders had ik ze wel gekocht denk ik, vind inderdaad wat taartjuhh zegt wel waar, de savetyle zien er wel minder stevig en afgewerkt uit.
Misschien dat het dan toch sprenger bowbalance wordt, maar die zijn dan weer minder veilig :roll:

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:34

Als je een niet te grote voetmaat hebt, kan je misschien nog de kinder beugels?
Ik heb maat 37, en vond de volwassen versie te groot aan mijn voeten. Dus heb ik ook de kinderversie :7

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:47

Voordeel van de Freejump is dat het oog dwars op de beugel staat. Vind ik een groot pluspunt. Maar ja...die prijs...

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:46

Denk dat de kinderversie niet gaat lukken :p rij met brede stalschoenen en maat 40 heb

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:53

260 euro.... Wow, dat is nog al aan de prijs zeg!
Das voor de meesten onder ons een dikke maand stalling.
Ik denk dat het qua veiligheid weinig uitmaakt tussen de twee, tis alleen de afwerking.
Als ze eenmaal aan het zadel zitten en je hebt je voeten erin zie je ze toch niet, dus die afwerking...mwoh
Hoe vaak kijk je nou naar de beugels, alleen met opstappen kort waar die hangt.
Binnen een week zitten ze onder het zand en andere derrie, zie je de afwerking ook niet meer :D

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:56

waarom wil je veiligheidsbeugels?
Bovenaan je beugelriem bij je zadel horen safety haakjes te zitten, als die gewoon werken heb je geen veiligheidsbeugels nodig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:11

MirandaDvG schreef:
Bovenaan je beugelriem bij je zadel horen safety haakjes te zitten, als die gewoon werken heb je geen veiligheidsbeugels nodig

Nee, die werken helaas vaak niet.
Ook niet als ze altijd open staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:15

MirandaDvG: die haken kunnen alleen maar werken als de beugelriem naar achteren getrokken wordt. Maar als de kracht vooral naar beneden of naar de zijkant is, of als je naar voren valt, kunnen ze niet werken. Ik denk dus dat veiligheidsbeugels zeker wat toevoegen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:27

Dat geloof ik ook.
De gevolgen van te blijven hangen, zijn afgelopen weken toch maar weer heel duidelijk geworden!

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:45

Jorika, daar heb je wel een punt ja :P
Ik heb nu gewone simpele compositi beugels, maar begin nu toch na te denken wat er gebeurd als ik blijf vast hangen, denk dat ik me net wat veiliger voel met veiligheidsbeugels. Die haakjes aan je zadel vind ik echt maar minimaal, alleen al de kracht die ik er op moet zetten om mijn beugelriemen eraf te krijgen voor in te vetten, ik wil daar toch niet te veel op vertrouwen :=

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:05

Bij mij gaan de beugelriemen er juist heel makkelijk vanaf.
Maar ben een paar maand geleden flauw gevallen tijdens het rijden. Daarbij hing ik schuin naar achter nog op mijn paard. Na een twintigtal meter ben ik uiteindelijk gevallen. Hing dus ook naar achter, waarbij je zou denken dat de beugelriem er mee af schuift, maar dat is niet gebeurd. Wel blij met mijn Freejump beugels, die ervoor gezorgd hebben dat ik niet bleef hangen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:06

Bij de veiligheid van stijgbeugels gaat het niet alleen maar om snel & makkelijk los komen uit de beugel bij een val, maar ook is het erg belangrijk dat je je stijgbeugel weer snel aan je voet kan krijgen als je voet er tijdens het rijden per ongeluk uit schiet :j

Bij de bovenste is het niet bepaald veilig als je tijdens een galop / vlucht-actie van je paard je beugels kwijt raakt...zie die maar weer eens om je voeten te krijgen gezien de beugels plat tegen je paard aan gaan liggen dan :=

De onderste hebben een gedraaid ophangpunt waardoor de opening naar je voet blijft wijzen, daar ben je toch echt heel erg blij mee in zo'n situatie :j

mpphoto97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:25

Brainless schreef:
MirandaDvG schreef:

Nee, die werken helaas vaak niet.
Ook niet als ze altijd open staan.

Dat heb ik ook vaak gehoord ja!

Clien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:09

Kunnen de Freejump Soft Up Lite Veiligheidsbeugels aan gewone beugelriemen? Als je op de site kijkt, dan zie je dat er ook speciale beugelriemen voor te koop zijn. Naar mijn idee hoeft dat toch niet, of heb ik het verkeerd?

Ik wil deze beugels voor mijn dochter (6jaar) en haar pony (wels a) aanschaffen, na een valpartij. Ik ben erg aan het twijfelen welke veiligheidsbeugels ik moet kopen, deze, zoals op de 2de foto, of met elastiek, of de korfjes. De korfjes vallen voor mij af, omdat er niks "losklapt" en de voeten nog kunnen blijven hangen. Dus elastieken of de Freejump Soft Up Lite Veiligheidsbeugels blijven over.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:25

Clien77 schreef:
Kunnen de Freejump Soft Up Lite Veiligheidsbeugels aan gewone beugelriemen? Als je op de site kijkt, dan zie je dat er ook speciale beugelriemen voor te koop zijn. Naar mijn idee hoeft dat toch niet, of heb ik het verkeerd?

Ik wil deze beugels voor mijn dochter (6jaar) en haar pony (wels a) aanschaffen, na een valpartij. Ik ben erg aan het twijfelen welke veiligheidsbeugels ik moet kopen, deze, zoals op de 2de foto, of met elastiek, of de korfjes. De korfjes vallen voor mij af, omdat er niks "losklapt" en de voeten nog kunnen blijven hangen. Dus elastieken of de Freejump Soft Up Lite Veiligheidsbeugels blijven over.

Elastieken zou ik voor kids niet zo snel doen, daar moet toch best veel "gewicht" op komen wil die los gaan, en heb er welleens iemand in zien blijven hangen omdat ze net niet in de 'juiste' hoek tegen het elastiek aan viel.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:38

saddledancer schreef:
Clien77 schreef:

Elastieken zou ik voor kids niet zo snel doen, daar moet toch best veel "gewicht" op komen wil die los gaan, en heb er welleens iemand in zien blijven hangen omdat ze net niet in de 'juiste' hoek tegen het elastiek aan viel.

Ik heb nu de Freejump beugels gekocht.
Niet eens zo zeer voor de veiligheid (hoewel het wel een pluspunt is) maar voor de stabiliteit.
Ik heb enorm weinig spierkracht in mijn benen en dat lijdt ertoe dat met name mijn rechterbeen een eigen leven gaat lijden tijdens het rijden.
Ik heb voor deze beugels gekozen omdat ze wat zwaarder zijn, gedraaid hangen een breder voetbed hebben en een beetje schuin aflopen.
Ik kon wel de goedkopere variant van €160 nemen (nu met korting €130) want die gaan tot 60 kg.

Ik zou zelf geen beugels met elastieken meer kopen.
Als ze open moeten gaan gebeurt het vaak niet en als ze niet open moeten gaan dan springt de elastiek onder het rijden. Tenminste dat heeft mijn dochter meegemaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:24

Is er wel ooit onderzoek naar 'veiligheidsbeugels' gedaan? Ik rij al jaren met gewoon standaardbeugels van 25 euro. En ja, wel eens blijven hangen, maar heb dat ook gezien bij diverse 'veiligheidsbeugels'. Die met elastiek bijvoorbeeld. Of die klapbeugels.
Het is namelijk niet alleen de beugel, maar ook de beugelriemhaak die NIET te los en NIET te strak mag zitten, de locatie van deze haak, de kwaliteit van het zadel, en de kwaliteit van de beugelriem. Ik ben wel eens van het paard gevallen omdat een beugelriem van de haak ging, een haak afbrak, of een beugelriemstiksel brak. Je moet dus alles samen zien.
Die teenkapjes zijn denk ik het veiligst, maar zien er echt niet uit.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:35

Wil je ze perse in kunststof?
Ik heb deze:
http://www.safestyle.nl
Die op de voorpagina staan.
Doen hetzelfde, je kan er een kunststof armpje aan doen als je dat wil.
Ik rij er zowel buiten als dressuur mee, enorm tevreden over.
Maar het is maar net wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:51

germie schreef:
Is er wel ooit onderzoek naar 'veiligheidsbeugels' gedaan? Ik rij al jaren met gewoon standaardbeugels van 25 euro. En ja, wel eens blijven hangen, maar heb dat ook gezien bij diverse 'veiligheidsbeugels'. Die met elastiek bijvoorbeeld. Of die klapbeugels.
Het is namelijk niet alleen de beugel, maar ook de beugelriemhaak die NIET te los en NIET te strak mag zitten, de locatie van deze haak, de kwaliteit van het zadel, en de kwaliteit van de beugelriem. Ik ben wel eens van het paard gevallen omdat een beugelriem van de haak ging, een haak afbrak, of een beugelriemstiksel brak. Je moet dus alles samen zien.
Die teenkapjes zijn denk ik het veiligst, maar zien er echt niet uit.

En zelfs als je een kapje/kooi hebt kan het nog fout gaan
Ik heb eens op Bokt een ervaring gelezen van iemand de Camargue beugels had: korfbeugels met een metalen tralies rondom de teen zodat je er niet met je voet door de beugel kon schieten. Tijdens het rijden viel iemand van zijn paard maar draaide in zijn val met zijn voet en schoot vervolgens met de neus van zijn schoen tussen twee tralies door en kwam zo klem te zitten met zijn voet. Gelukkig is dat toen goed afgelopen, maar ook een kooi is dus helaas niet met definitie veilig. Met de teenkapjes die alleen aan de bodem van de beugel vastzitten vraag ik me ook wel eens af of je met zo'n soort idiote beweging niet met je voet tussen de bovenkant van de beugel en de bovenkant van het kapje in kunt schuiven en zo klem kunt komen te zitten, net zoals met die traliebeugels.
Echt veilig zijn volgens mij alleen beugels met een teenkapje dat echt van boven tot beneden rondom vast zit aan de beugel zodat er nergens voldoende ruimte is voor de neus van je schoen om doorheen te schieten.
Ik heb zelf die van Randocal ( http://www.etrical.com/en/ ) die uit 1 stuk gegoten zijn. Helaas niet met gedraaide beugelophanging en niet moeders mooiste, 8-) maar wel veilig en met een breed voetbed. Ik vind het echt heerlijk om gewoon op een jonge herinrijder te kunnen stappen en me geen zorgen te hoeven maken over vast blijven zitten in de beugels als hij eens een rare sprong maakt. :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:16

Ik heb zelf freejumps en zou echt geen andere meer willen. Ik schuif nooit meer uit mijn beugels waar ik voorheen wel problemen mee had en ben ook nog nooit enig moment in mijn beugel blijven hangen bij een val.

Om de vraag van hierboven ergens te beantwoorden: ja, de beugels kunnen ook aan gewone stijgbeugel riemen. Ik vind de beugelriemen van freejump echt nog teveel geld erbovenop en rijd er ook zo al 2 jaar mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 17:40

Die spikes in de voetsteun lijken mij ook zo handig aan de Freejumps. :j Ik heb de officiele beugelriemen van Freejump in huis gehad maar was er nogal in teleurgesteld: het platte stuk is enorm plat en dus ook erg fijn, maar bij mij was de ene een halve cm langer dan de andere en dat vind ik teveel geld voor iets wat zo duur is en wat ook niet op kan rekken in praktijk omdat de kern van nylon is. De lus daarentegen was enorm aanwezig: de riem was weliswaar smal, maar ook vrij dik omdat er biothane onder het leer genaaid was en dat maakte dat de lus om de beugelhaak bij mijn zadel juist behoorlijk aanwezig was onder het dijbeen. Een beetje raar.