drukplekjes van bit, welk bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

drukplekjes van bit, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 14:21

Hallo,

Ik zie tussen de bomen het bos niet meer..
Ik heb een myler bustrens level twee bit met sleuven. In begin had ik de sleuven om buiten te gebruiken in geval van nood. Reed altijd al met lange teugel buiten maar soms kon hij weleens Door het bit heen lopen en dan was het fijn als nood dat ik maar 1 ophouding hoefde te maken ipv flink in de mond te komen zonder resultaat. Inmiddels is hij goed genoeg aan de hulpen en gebruik in de sleuven al meer als een jaar niet meer.

Het probleem is dat het paard wondjes / schuurplekjes krijgt van het bit een cm achter de mondhoek. Precies op de plaats waar het dikkere gedeelte van de ring tegen komt.
Heb een myler verkooppunt gesproken en die zeggen dat ze het vaker zien bij koudbloeden met wat dikkere lippen ( mijn ruin is een kruising tinker x Engels volbloed ). Zij raadde een correctiebit aan. Werkte bijna hetzelfde als zijn huidige bit maar omdat deze rechter bleef en daardoor anatomisch minder mee gebogen zou zijn zou dat het schuren kunnen voorkomen. Helaas wondjes blijven.
Het maakt ook geen verschil of je hem gewoon dressuurmatig rijd of met een lange teugel. Plekjes komen echt van het schuren van het bit zonder dat er druk op de teugels staat.

Vorige week bitje van mijn andere paard erin gehangen. 16mm dikke normale bustrens. Geen enkel open plekje. Maar paard liep er niet fijn op. Hij is de onafhankelijke werking van de myler bitjes gewend denk ik? In galop werd hij er ook heel sterk op. Hij had met dit bit dus zeker meer druk in zijn mond als met het myler bitje maar toch geen wondjes. Wat mij doet vertellen dat het toch echt aan de vorm van het myler bit ligt.

nu wilde ik kijken of de watertrens van myler niks zou zijn. Zelfde werking van het bit maar niet die dikke ringrand van de bustrens. De winkel raad dit af bij een paard met gevoelige mondhoeken omdat Door het draaien bij de watertrens er een velletje tussen kan komen. Iemand ervaring hiermee? Wondjes zitten dus echt aan de zijkant, zeker een half tot een hele cm achter de mondhoek.

Of iemand nog andere tips wat ik zou kunnen uitproberen?

Sorry voor het lange verhaal?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:48

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Billy Allen D trens.
Mijn haflinger heeft ook snel kale plekjes, maar met dit bit zelden. Alleen rond verharingstijd in combinatie met veel kauwen en schuimen. Maar het is nooit open.
Ook de neusriem kan invloed hebben overigens.

twinducklin

Re: drukplekjes van bit, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 13:17

Ik heb een gecombineerde neusriem. Maar die heeft hij altijd al gehad. Met andere bit heeft hij ook nergens last van, is er alleen niet mee te rijden maar wondjes krijgt hij niet haha.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:23

Jammer dat je niet in de buurt woont.
Heb hier een momenteel ongebruikte myler watertrens liggen. Kon je die eens proberen.

Maar als een paard wondjes krijgt van de watertrens is het bit te smal of van slechte kwaliteit/ versleten.
Bij myler dus niet het geval.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:26

Bitringen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:26

wat als je een beetje vaseline op de mondhoeken smeert alvoren te rijden?

ik ben niet 100% mee met welke verdikking je bedoeld, maar als het van de sleuven is, zou ik hetzelfde bit maar dan zonder sleuven in de bitringen proberen.
of een robart bit, maar die zijn vaak dikker dan myler.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 19:54

Afbeelding

Afbeelding

hierbij twee foto's,1 met bit en daar zie je het plekje ook al achter het rechte stuk van het bit. En 1 foto alleen van plekje. Net achter de mondhoek zie je een rond roze plekje ( waar eigenlijk bruine vacht zit ) zo ziet het dag na het rijden uit.

vaseline insmeren voor het rijden maakt geen verschil. Tweede dag had ik zelfs het idee dat het erger ervan werd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:58

Bitschijven geen optie?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:01

Het lijkt inderdaad of die plooi in de mondhoek door het mondstuk zelf ruw geschuurd wordt. Door de scharnieren kan dit bijna niet veroorzaakt worden.
Als hij maat 13,5 heeft heb ik nog een Billy Allen D-trens liggen. Nieuw, maar ik gebruik 'm niet meer. Je mag'm rustig testen. (stuur maar een pb)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:17

Heb je bij het proberen van een ander bit die net wat lager hangen?
Net als mijn voorganger vind ik ook lijken dat de plooi zelf de oorzaak is.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:11

Maar bij een gewone bustrens die dus een ronde ring heeft, krijgt hij die plekjes niet? alleen daarmee dus niet fijn te rijden, hij lijkt de onafhankelijke werking van de myler prettig te vinden. Heeft een billy allan bit dit ook? Bit wat hij hier in de mond heeft is een 12,5.

Als ik het bit 1 gaatje lager hang, hangt het bit te los in de mond. Dan kan ik namelijk een vinger tussen de mondhoek en het bit insteken omdat hij dan zover naar voren ligt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:15

Dezelfde myler zonder sleuven bestaan ook. Die kun je dan kopen.

Maar de bitring komt hier toch niet tegen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:17

Laatst bijgewerkt door MelanieB op 09-03-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:18

Dan word een nu passend bit te smal. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:21

Eventueel groter bit kopen/uitproberen met de ringen en zien of het ook gebeurd. Bij de paardenschuur kun je myler bitten uitproberen dus dan kun je het een en ander proberen. Want dit werkt ook niet dus zul je wat anders moeten proberen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:25

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:31

Het bit wat hij op de foto in heeft is een bit zonder sleuven.

Zoals in mijn opening stond heb ik een level 2 bit met sleuven. Omdat ik dacht dat dat misschien de oorzaak was via paardenschuur nu een geprobeerd zonder sleuven ( van de foto ). Wel is dit een correctiebit. Volgens hun nagenoeg hetzelfde als de level twee qua werking alleen doordat het middenstuk minder anatomisch gebogen is zou het minder om de mondhoek gebogen zijn en verwachten hun dat het probleem minder zou zijn. Helaas niet dus.

Ik wil best wat proberen. Maar dan moet het wel zinvol zijn.. Misschien dat ik anders dan nog maar een watertrens probeer? Of zou dat geen zin hebben?
Moet ik dan dezelfde maat hebben of 1 maat groter?

Het wondje ontstaat echt achter die rechte kant van de ring van het bit..
Schuren bitringen dan niet nog meer omdat het rubber is? Heb vroeger eens een rubber bitje ingehad maar daar had hij het echt heel erg mee.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:33

De schijven hierboven zijn gel-schijven, speciaal dus om de mondhoeken heel te houden.
Dus geen rubber.
Acavallo heet het merk. Op bokt al meerdere positieve ervaringen. Het is het proberen waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:44

twinducklin schreef:
Als ik het bit 1 gaatje lager hang, hangt het bit te los in de mond. Dan kan ik namelijk een vinger tussen de mondhoek en het bit insteken omdat hij dan zover naar voren ligt?

Te los in de mond zie je meer aan protest, tegen de voortanden aan komen (kan je meteen controleren), tussen de kiezen vast pakken, etc. Gesp dus 1 gaatje losser, kijk hoe het bit in de mond ligt t.o.v. de tanden en rij er mee. Gaat het echt niet kan je altijd afstappen en weer gaatje korter gespen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:46

tamary schreef:
twinducklin schreef:

Te los in de mond zie je meer aan protest, tegen de voortanden aan komen (kan je meteen controleren), tussen de kiezen vast pakken, etc. Gesp dus 1 gaatje losser, kijk hoe het bit in de mond ligt t.o.v. de tanden en rij er mee. Gaat het echt niet kan je altijd afstappen en weer gaatje korter gespen.

zodra ik het bit een gaatje losser hang en voor mijn gevoel dus te los gooit mijn paard ook binnen 5 minuten zijn tong over het bit.. wel aardig protest lijkt mij?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:50

Ik vind het advies van de paardenschuur raar.
Een ander mondstuk hoe klein het verschil ook kan grote verandering geven.
Hoeft niet maar kan dus wel. Zoals bij jou paard.
Watertrens hoeft niet groter dan een passende bustrens.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:48

Een Billy Allen heeft ook een onafhankelijke werking, net als de Myler. Het is een wat rechter bit, en heeft niet zo'n bochtje in de mondhoeken. Die van mij doet het goed met een simpel dubbelgebroken bitje.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:03

Heb je wel eens geprobeerd zonder sperriem te rijden? In principe moet de plooi dan minder zijn en dus ook de wrijving tussen bit en huid.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 13:31

Zonder sperren nog niet geprobeerd.

Voor nu de tips wat ik wil proberen;
Myler watertrens level 2 ( minste verschil qua werking met mijn huidige bit )
Billy allan bit
Bitringen

Zonder sperriem nog niet geprobeerd. Maar sperriem komt niet tegen het bit aan, zou het dat toch kunnen uitmaken?

Bedankt voor het meedenken!