Hoe zit dat met de ruimte tussen schoft/schouder en zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Hoe zit dat met de ruimte tussen schoft/schouder en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:15

Hoi,

ik verkoop mijn twee wintec zadels omdat deze toch niet zo geweldig en duurzaam vind en ben dus zoekende naar een degelijk lederen dressuurzadel. Nu was mijn oog reeds gevallen op een mooie knight rider van iemand bij mij op stal. Hoeveel ruimte moet er zo op het eerste gezicht zijn tussen de zijkant van de schoft/aanzet van de schouder en de bovenkant/aanzet van de zweetbladen vanvoor? Beetje moeilijk om uit te leggen maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel. Uiteraard komt er nog een zadelpasser bij kijken als ik het zadel koop maar wou gewoon al eens informeren. Heb er al twee keer mee gereden, klappert niet op de rug en paard loopt er ook leuk mee...

Saaams

Re: Hoe zit dat met de ruimte tussen schoft/schouder en zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:17

Knight rider is kwalitatief nog beroerder dan een wintec. Wintec vind ik wat dat betreft erg duurzaam.
Ik kan je verder niet helpen qua maten maar dat wilde ik even kwijt. (Heb het zadel zelf ook voor een bijrijdpaard)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:18

Als het zadel niet klappert en je paard er leuk mee loopt, plus hij ligt op het oog goed (want neem aan dat je anders ook niet mee zou gaan rijden) kan je toch gewoon een zadelmaker laten komen? :)

Maar ik denk niet dat je met Knight Rider veel vooruit gaan om eerlijk te zijn.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:19

Ik zou niet zelf een zadel kopen en dan naar een zadelmaker gaan. Ik ben er onlangs ook weer de mist mee in gegaan. Beter laat je een goede zadelmaker komen met meerdere zadels.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:21

Hoezo is knight rider niet goed? Wat zijn jullie ervaringen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:24

Kwalitatief gewoon slecht, niet perfect passend te krijgen. Er is geen enkele zadelmaker die ze op vult of uberhaupt verkoopt. Ik zou gaan zoeken naar een ander low budget zadel.
Ik vind ze ook niet heel lekker zitten (heb de dr en de vzh tot beschikking) en ze zijn niet van leer. Ik heb voor mijn eigen pony de wintec pro cair dressuur. Deze ligt goed en kan indien niet goed nog omgebouwd worden met wol. Kunstleer is sterk, suede zitvlak ect.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:27

Nou het zadel dat ik voorzien had is wel degelijk van leer... Lijkt me zo op het eerste zicht gewoon een goed degelijk lederen zadel, geen opvallend zadel maar gewoon netjes gemaakt en soepele kussens. Ik denk dat we het misschien over een ander model hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:29

De kunststof versie van KR is inderdaad niet echt een fijn zadel, smal tussenkanaal en gevuld met schuimrubber. Maar de lederen versie zijn hele fijne zadels, zit een goede pasvorm in, zeker voor ronde paarden, mooie leerkwaliteit, en wollen vulling.
De kussens moeten eindigen ter hoogte van de schoft met het ruitergewicht erop, is een mooie graadmeter. En even je hand, maar dan van iemand die meeloopt, onder de kussens, dan voel diegene vanzelf hoe het kussens eventueel drukken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:35

Oef gelukkig, dacht al dat ik me blauw zou betalen aan een zadel wat zijn prijs in de verste verte niet waard is. Mijn paard is inderdaad vrij rond! Misschien ligt het daarom wel fijn, ik kan nu heel makkelijk mijn hand tussen het zadel en de zijkant van de schoft steken. Het probleem met mijn wintec was dat het zadel steeds ging schuiven/hangen naar rechts, het leek mij ook wat uitgezakt. En het ergste van al, mijn paard kreeg aan beide kanten van de schoft drukplekken! Gelukkig was ik er op tijd bij en heb niet meer met het zadel gereden. Ik neem aan dat lederen zadels sws niet gauw uitzakken zoals een kunststof zadel?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 18:38

Saaams schreef:
Kwalitatief gewoon slecht, niet perfect passend te krijgen. Er is geen enkele zadelmaker die ze op vult of uberhaupt verkoopt. Ik zou gaan zoeken naar een ander low budget zadel.
Ik vind ze ook niet heel lekker zitten (heb de dr en de vzh tot beschikking) en ze zijn niet van leer. Ik heb voor mijn eigen pony de wintec pro cair dressuur. Deze ligt goed en kan indien niet goed nog omgebouwd worden met wol. Kunstleer is sterk, suede zitvlak ect.

Ik ben nu wel bijna zeker dat we het over een ander model hebben, want dit zadel is absoluut niet low budget... Heeft nieuw zo'n 15OO euro gekost :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:39

Leer leeft, dus dat zal meer ' uitzakken' . Goed onderhoud en regelmatig je vulling laten nakijken/ veranderen.
De pasvorm van wintec is niet te vergelijken met KR.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:08

Als een Wintec scheef zakt heeft dat vaak te maken met een scheve ruiter/ scheef paard. Heb jij een sterke kant? Ga eens goed kijken naar je paard door er (veilig) achter te gaan staan. Dan kan je zien of je paard recht is? Ik zou met een goede zadelmaker eerst uitvogelen waarom je zadel scheef zakt? Met Wintec heb je legio mogelijkheden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 17:40

De reden dat hij scheef zakt is omdat het zadel zelf aan het uitzakken is, hetzelfde geldt voor de boom bijvoorbeeld. Heb exact hetzelfde gehad met mijn andere wintec (vzh zadel), ook de zadelmaker laten komen om een andere boom te steken maar dat hielp niet. Conclusie was dat het zadel gewoon 'versleten' was en daardoor niet meer mooi paste. Voor een ander paard is dit zadel misschien erg geschikt maar niet meer voor de mijne.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:47

Heleennn schreef:
Saaams schreef:

Ik ben nu wel bijna zeker dat we het over een ander model hebben, want dit zadel is absoluut niet low budget... Heeft nieuw zo'n 15OO euro gekost :P

https://www.ruitersportwinkel.eu/zadels ... nel-detail
Op deze site nieuw €699,-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:49

De schoft en wervelkolom moeten vrij liggen (ook als je erop zit) 2 vingers tussen zadel en schoft en wervelkolom. Verder moet het tussenkanaal (tussen de kussens) breed genoeg zijn voor de wervelkolom.
Het dressuurzadel moet achter de schouder gelegd niet verder komen in lengte dan de laatste rib (die kun je voelen en dan je vingers naar boven laten glijden tot positie zadel). Ook de kussens niet.
Zadel mag niet voorover kantelen (dan is de boom mogelijk te breed) maar ook niet achterover liggen (dan is de boom mogelijk te smal). Verder als je het zadel oplegt zonder singel vast te maken, moet het stabiel op de rug liggen. Dan ben je al een heel eind en kun je de zadelmaker de rest laten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:55

Persoonlijk vind ik Rossner (huismerk van Divoza) wel een goede prijs/kwaliteitverhouding hebben. Maar moeten wel op je paard passen. Paarden met een hoge of lang doorlopende schoft passen die niet.
Pasvorm is per merk verschillend en zou je gewoon uit moeten proberen. KR heb ik ook goede verhalen over gehoord. Kentaur ook, maar is maar net of ze goed bij je paard passen.
Goede tweede hands kwaliteitszadels, zoals Albion of Prestige kosten wat meer maar hebben een hele goede pasvorm voor rondgeribte paarden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 18:01

Zoals ik al zei Elco, we hebben het volgens mij over een ander model. Die Colonel is niet het enige zadel van Knight Rider lijkt me ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:11

Heleennn schreef:
Zoals ik al zei Elco, we hebben het volgens mij over een ander model. Die Colonel is niet het enige zadel van Knight Rider lijkt me ;)

Idd je hebt een "leren" versie en die is best goed heb ik begrepen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:14

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 18:19

Ik ga dadelijk nog eens goed kijken wat voor model het is, wil niet meer betalen dan hij nieuw heeft gekost natuurlijk.