Bitlooshoofdstel en barebackpad

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexxx

Bitlooshoofdstel en barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 17:52

Hoii,

Ik wil graag een bitlooshoofdstel en barebackpad maat pony. Ik rijd al vaak zonder zadel om dat ik dat gewoon geweldig vind. Ik heb een poosje terug een touwhalster aangeschaft en daar ben ik heel erg blij mee.
Maar ik wil nu toch echt voor een bitlooshoofdstel gaan. Weet iemand waar ik die kan kopen? Ik wil de aller duurste hebben ofzo. Als het maar werkt en van goede kwaliteit. Het moet maat pony zijn.

En dan ben ik ook nog opzoek naar een barebackpad. Die wil ik al heel erg lang. Maar ik weet niet wat nou eigenlijk goed is. Weet iemand dat? Heb nog nooit met een barebackpad gereden. Maar ik rijd wel regelmatig zonder zadel. Wat voor barebackpad is goed? Met beugels of zonder? Het moet niet de aller duurste zijn maar wel van goede kwaliteit.

Groetjes

anna_joanna

Re: Bitlooshoofdstel en barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:23

Ik zou online wat kijken, op de site van epplejeck staan ook een paar mooie bitloze hoofdstellen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:27

Ik ben zelf erg fan van fra.
Je hebt voor €50 al een BBP.
Ik zou gaan kijken voor eentje van FRA, de singels hiervan zitten op een fijnere plek waardoor de druk niet enkel op de schoft is zoals
de andere versies.
Als je met touwhalster rijd raad ik je aan om te gaan kijken naar een sidepull hoofdstel.

Ik wil zelf graag deze:
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 76&lang=NL

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:35

Absoluut een BBP zonder mogelijkheid om stijgbeugels er aan te hangen. Aangezien je toch al vaak zonder zadel rijd heb je dat ook helemaal niet nodig lijkt mij (en zou ook niet moeten ook al reed je wel met zadel :) ) Als je al een normaal hoofdstel hebt kun je ook een shape-it side pull gebruiken van Barefoot. Die kun je gewoon bevestigen aan een normaal hoofdstel (30 euro).

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:36

Welk type bitloos hoofdstel (sidepull, kaakgekruist, kingekruist, etc.) voor jou geschikt is, is geheel afhankelijk van wat jij en je pony fijn vinden. De keuze voor het merk/model is afhankelijk van wat goed zit bij je pony en wat je mooi vindt. Er is zo veel keuze! Ik zou vooral heel veel vergelijken op internet en dan een selectie maken.

Ook je barebackpad moet natuurlijk goed passen, maar mijn ervaring is dat dat meestal wel prima gaat. Kijk dus vooral naar wat je lekker vindt zitten en naar welk budget je er voor over hebt!

Een barebackpad hoort trouwens absoluut geen beugels te hebben! Mochten ze er bij zitten, haal ze er dan alsjeblieft af... Een normaal zadel heeft namelijk niet voor niets een breed verstevigd stuk, want dat zorgt ervoor dat het de druk verdeelt. Een barebackpad heeft dat niet, dus rijden met beugels op een barebackpad is vragen om rugproblemen bij je pony.

Succes met je zoektocht!

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:27

Dankjewel allemaal voor jullie tips ik heb hier echt heel erg veel aan. _/-\o_

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 17:00

Edit: Ik heb nu een heel mooi bitlooshoofdstel gevonden bij de ej van F.R.A.

Joske_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:35

Hartstikke fijn, veel plezier er mee! :)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 07:52

@TS ook al een bbp op het oog?

Ik zat net even te lezen omdat mijn pony door de ruiter vaak zonder zadel aan een gewoon halster met touwen wordt gereden..
Is zo'n bbp beter voor de rug dan een gewoon zadel? En ik neem aan dat je hier ook gewoon mee kunt trainen? Is het dan ook geschikt voor de jonge pony?

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 11:45

Helaas nog geen bbp op het oog.

Een bbp is een boomloos ''zadel''. Ik weet niet als het beter is als een gewoon zadel. Ik rijd nu ook gewoon met zadel. Ik wil graag een bbp voor de afwisseling. Een bbp is beter voor je pony als je zonder zadel rijdt. Ik ga hem gebruiken mijn merrie van 16 jaar. Maar ik denk ook wel als je een jonge pony hebt die al het zadel kent en waar je ook zonder zadel op kunt dan kun je een bbp prima gebruiken. Je kan er ook gewoon mee trainen want het is een boomloos zadel.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:46

Oke, bedankt!
Betekent dan dus ook dat die niet altijd past?

Onze jonge pony wordt nu soms zonder zadel gereden, dus Kent het wel. Maar met een bbp kun je natuurlijk niet licht rijden..

Had al even gekeken, maar ze zijn echt in alle soorten en maten en prijzen verkrijgbaar. Zoek je een iets meer gevormde of echt gewoon een pad?

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:26

Een bbp is niet het zelfde als een boomlooszadel. Bij boomlooszadels ben je constant bezig met druk verminderen en de ruggengraat vrij houden. Met een goed boomlooszadel kan je gewoon lichtrijden.

Continu met een bbp trainen lijkt mij niet lekker voor je paard omdat je zitbeenknobbels toch een soort van doordrukken op de spieren in de rug. Wel perfect voor je zit en je contact mee te oefenen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:37

Je hebt heel veel verschillende soorten bbp's. Sommige bbp's hebben zoveel schuim en laagjes en soms zelfs drukverdelende kussens, dat het soms inderdaad net boomloze zadels zijn. Deze barebackpads zijn meestal ook ontzettend duur. Ze verdelen de druk wel enorm goed, geven ruggegraadvrijheid en zijn vaak met een hele hoop lamsvacht bekleed om het extra prettig te maken.
Verder heb je de pads die eigenlijk meer een laagje stof zijn, meer een pad om je broek schoon te houden dan om het rijden voor paard en ruiter zachter te maken.

En dan is er nog iets tussenin, ze maken het rijden zachter en geven soms wat ruggegraadvrijheid, maar het zijn niet echt bijna boomloze zadels. Deze categorie zijn vaak rond de 100 euro, en bijvoorbeeld barefoot of (de barefootnamaak van) FRA valt hier imo in. Op dit soort pads kan je wel even rijden of trainen, maar niet urenlange ritten en het liefst ook niet iedere dag.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:01

Een BBP is geen zadel. Een beugelophanging mag hij ook nooit hbben omdat de druk niet verdeeld word op de beugelpunten.

Ik rij 1 x per week met BBP. Rest met zadel. Ik heb de FRA dardo. Fijne pad. Maar de emiel voest met traagschuim staat op mn wensenlijstje ;)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:11

Mariett schreef:
Je hebt heel veel verschillende soorten bbp's. Sommige bbp's hebben zoveel schuim en laagjes en soms zelfs drukverdelende kussens, dat het soms inderdaad net boomloze zadels zijn. Deze barebackpads zijn meestal ook ontzettend duur. Ze verdelen de druk wel enorm goed, geven ruggegraadvrijheid en zijn vaak met een hele hoop lamsvacht bekleed om het extra prettig te maken.

Dus als ik het goed begrijp zou he deze categorie wel ipv een zadel kunnen nemen? Uiteraard zonder beugels.
Maar logischerwijs zullen deze bbp dus ook moeten aangepast aan de individuele paardenrug?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:11

Ik heb een bbp en bitloos hoofdstel van barefoot. Goede kwaliteit en mooi soepel leer (hoofdstel dan). Het kost wat maar dan heb je wat. En mijn ervaringen met FRA en vooral epplejeck is dat de leer kwaliteit niet altijd het beste is

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:13

Bralindy schreef:
Ik heb een bbp en bitloos hoofdstel van barefoot. Goede kwaliteit en mooi soepel leer (hoofdstel dan). Het kost wat maar dan heb je wat. En mijn ervaringen met FRA en vooral epplejeck is dat de leer kwaliteit niet altijd het beste is

Hoe vaak rij jij het een bbp en heb je ook nog een gewoon zadel ernaast?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:17

Ik denk hooguit 1x in de maand en heb gewoon een zadel ernaast ;) Bbp's zijn niet bedoeld om dag in en dag uit mee te rijden. Ik heb wel een wat opgevulde variant wat je gewicht beter verdeeld, maar ik doe het maar heel af en toe voor de afwisseling en nooit langer dan 30 min ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:22

mlO_uu schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou he deze categorie wel ipv een zadel kunnen nemen? Uiteraard zonder beugels.
Maar logischerwijs zullen deze bbp dus ook moeten aangepast aan de individuele paardenrug?

Het eerste klopt wel, het tweede eigenlijk niet echt. Als je er echt lange ritten mee gaat maken, zal ik wel aanraden om er een goede pad onder te doen, dan wordt de druk alleen maar beter verdeeld. Christ heeft volgens mij dat soort 'zadelachtige' barebackpads, en Ghost heeft er ook één.
Een barebackpad hoort geen 'harde' delen te hebben, dus in principe zouden ze niet aangepast hoeven te worden. Ze vormen na een tijdje natuurlijk wel een beetje, doordat het schuim zich gewoon gaat vormen.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:29

Mariett schreef:
Het eerste klopt wel, het tweede eigenlijk niet echt. Als je er echt lange ritten mee gaat maken, zal ik wel aanraden om er een goede pad onder te doen, dan wordt de druk alleen maar beter verdeeld. Christ heeft volgens mij dat soort 'zadelachtige' barebackpads, en Ghost heeft er ook één.
Een barebackpad hoort geen 'harde' delen te hebben, dus in principe zouden ze niet aangepast hoeven te worden. Ze vormen na een tijdje natuurlijk wel een beetje, doordat het schuim zich gewoon gaat vormen.

Dus een paard met een hoge / lage schoft, meer of minder ronde rug hoeft niet meer of minder te zijn gevuld om de ruggegraat vrij te houden? Dat vormt zich vanzelf?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:43

Meer of minder gevuld hoeft inderdaad niet per sé. Wel heb je natuurlijk meer 'voorgevormde' pads. Wij hebben bijvoorbeeld een pad die meer voorgevormd is dan ons paard ;) ook de onderkant van de pad is dan weer belangrijk. Heeft mijn paard een gevoelige huid, ja of nee? Moet er wol onder, of glijdt het dan weg? Dag soort vragen. Als een paard een hoge schoft heeft, is het wel praktisch om een pad te kiezen die iets meer voorgevormd is of een uitsparing heeft. En als je paard echt een zwakke rug heeft en jij bent wat zwaarder, dan is een extra pad ook aan te raden.
Maar het is dus absoluut niet zo zoals een zadel, die echt precies moet passen voor je erop kan rijden, omdat hij anders gaat knellen. De meeste barebackpads zijn naderhand niet echt meer aan te passen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:59

Ik heb de FRA macon extra bbp en het barefoot walnut hoofdstel. Ben over beide echt te spreken! :)

De FRA macon extra heeft echt inlates waardoor de ruggegraat vrij ligt en de druk wordt verdeeld..verder zit je er als ruirer ook echt "in" door de vorm. Nadeel van het schapenvel is dat het minder lang mooi blijft. Wel een hele fijne bbp voor mijn pony want ze loopt er veel lekkerder mee als zonder zadel!

Barefoot walnut bitloos hoofdstel heb ik al ruim 2 jaar en denk 2x ingevet..nog echt super soepel. Echt een fijn ding, vooral met de bijpassende teugels! Is wel wat geld maar dan heb je wel wat!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:00

Afbeelding

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:40

ik heb de FRA dardo barebackpad, enorm blij mee! zit super fijn en is een simpel bbp dat op veel verschillende soorten paarden of pony's past. kan niet een goede foto vinden maar kijk maar eens even op google, bij mij heeft ie eerst op een smalle en wat oudere c pony gelegen en nu ligt hij op een haflinger :) past op beide pony's prima.

Annamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:53

Ik heb zelf de Barefoot Ride On Pad, en deze bevalt echt super!
Je kunt zelf ook een beetje kiezen hoe duur je het wilt maken, want je hebt de gewone, wat een prima pad is, maar er is ook de Physio versie, die een extra pad eronder heeft (voor als je paard een meer uitstekende ruggengraat heeft, of voor een wat zwaardere ruiter).
Zelf heb ik de Physio versie, omdat ik er op verschillende paarden mee rijd, waarvan sommigen een best uitstekende ruggengraat hebben, maar als je ook al lekker zonder zadel kan rijden, is de gewone versie denk ik voldoende.

Ook kun je er nog een schapenwollen zitting bij kopen, waardoor het heel erg stabiel zit en wat meer steun geeft. Je moet hem maar even googelen om te zien wat ik bedoel :)
Ik heb deze er zelf bij en vind dit persoonlijk fijner rijden dan alleen de pad, maar alleen de pad rijd ook heel erg lekker! Je moet hem maar even googelen om te zien wat ik bedoel :)

Lang verhaal geworden haha, maar hoop dat je er wat aan hebt. :)