Combi hoofdstel, bit en bitloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Combi hoofdstel, bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:04

Aangezien ik bitloos wil gaan rijden naast het rijden met bit, of wie weet helemaal wil overstappen ben ik op zoek naar een combi hoofdstel.
Ik weet dat Barefoot er 1 heeft maar om te proberen vind ik die prijs niet zo heel leuk :=

Zijn er nog andere merken (of merkloos) die dit ook hebben?
Heb uiteraard gezocht met Google maar heb geen idee of er een speciale term is en met combi hoofdstel kom ik uit op halsterhoofdstellen en dat is niet wat ik zoek :)

Azmay

Re: Combi hoofdstel, bit en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:05

Gewoon een los bakstuk erbij pakken met bit eraan zoals je ook hebt voor de stang?
Dan kan je als basis een gewoon bitloos hoofdstel pakken.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:13

Ik zou niet weten waar dat aan te bevestigen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:14

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:14

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:16

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:19

Azmay schreef:
kiwiwitje schreef:
http://www.divoza.com/nl/pagony-bakstuk-stang-en-trens
Dit dus, en dan gewoon door de frontriem halen zoals altijd? :)

Frontriem dient geen doel normaal, dus kan ook gewoon achter de oren gelegd worden zonder verdere bevestiging.

Dat is ook een optie, maar ik kan begrijpen dat het hele gebeuren dan losser ligt, dus dat door de lusjes van de frontiem het fijner, makkelijker is. Denk ook niet dat dit echt een toevoeging is,,?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:21

Oh dat is een slimme, ik ken alleen gewone bakstukken voor aan een s&t hoofdstel :)
Zal alleen wel proppen worden door frontriem :))
Frontriem heeft als doel de boel bij elkaar te houden dus zeker met 2 losse delen achter de oren langs vind in dat wel zo prettig :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:22

Rofah schreef:
Oh dat is een slimme, ik ken alleen gewone bakstukken voor aan een s&t hoofdstel :)
Zal alleen wel proppen worden door frontriem :))
Frontriem heeft als doel de boel bij elkaar te houden dus zeker met 2 losse delen achter de oren langs vind in dat wel zo prettig :j

Ben er ook ooit een keer per toeval achter gekomen.. :o Succes! Misschien een beetje olie oid gebruiken, dan glijd het in ieder geval een beetje :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:24

Met een Micklem Multibridle kan je met bit en op verschillende manieren bitloos rijden.
Ik heb hem ook en ben daar zeer tevreden over.
Afbeelding

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:33

Ook die valt onder de catagorie beetje duur om te proberen :)
Overigens heb ik ook veelal gelezen dat je daarmee nooit een echte rem mee nodig moet hebben ivm afbrekende ringetjes.
Nu is de mijne best braaf maar als ie t in z'n kop krijgt wil ik er wel gewoon een x aan kunnen zitten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:39

Barefoot heeft inderdaad de Contour.
Verder is er de Rambo Multi Micklem kan je met bit rijden en met 3 bitloze opties maar die is ook vrij prijzig. Ik weet dat hij op dit moment ergens in de opheffingsuitverkoop is voor € 75 maar ik kan er niet meer op komen waar. En volgens mij werkt alleen de sidepull echt goed als bitloze versie.
Edit: site gevonden Geestig maar de mickelm is al weg.
En de FRA Baro, combi sidepull en met bit maar ook weer prijzig helaas.
Marylot heeft halsterhoofdstellen die je met bit en bitloos kunt rijden maar dat is niet je bedoeling geloof ik.
Verder weet ik geen bit/bitloze modellen maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Voor zover ik weet is de gebruikte term combinatie hoofdstel.

Nog wat andere opties:

Je kan ook een losse sidepull (diverse te vinden via Google) in je bithoofdstel hangen.

Bitstrip te gebruiken met bitloos hoofdstel.
De Per Mi Cavalli Crodolo (zelf geen ervaring mee) is een combinatie hoofdstel met 3 bitloze opties, ook weer vrij prijzig.

Via http://www.bitloos.nl kun je (als je lid wordt) 3 types bitloze hoofdstellen tegelijk huren zodat je bitloos uit kan proberen.

Ik zie dat je in het midden van het land woont, ik heb zelf een uitprobeerservice voor bitloze hoofdstellen onder begeleiding en tijdens mijn Centered Riding lessen is het ook mogelijk om een bitloos hoofdstel (ik heb diverse systemen) tijdens te les te gebruiken. Bitloos rijden stimuleren vind ik erg leuk om te doen.

Ik hoop dat je zo weer wat ideetjes hebt :)
Laatst bijgewerkt door jetm op 05-03-16 16:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:40

Ik heb inderdaad ook gelezen dat er een zwakke lichting tussen zit, dat is wel jammer.
Maar ik heb ze bij twee paarden gebruikt, ook voor springen en crossen en noodstoppen en bij mij is er nooit iets stuk gegaan.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:41

Rofah schreef:
Overigens heb ik ook veelal gelezen dat je daarmee nooit een echte rem mee nodig moet hebben ivm afbrekende ringetjes.

Bij versie 2 schijnen de ringetjes verbeterd te zijn.