Inrijden met (makkelijk Stubben) dressuurzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefjahh

Inrijden met (makkelijk Stubben) dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 02:16

Na weken researchen vraag ik het ook maar aan de bokkers. Er zijn wel wat oudere topics te vinden maar ik ben toch op zoek naar wat specifiekere informatie en ervaringen van jullie.

Het zit zo, op dit moment werk ik met een driejarige en met de zomer zal ik hem ook gaan inrijden.
Geen zorgen, ik heb ervaring in dit proces en er zal ook nog professionele hulp bij komen eens in de zoveel tijd en wanneer nodig.

Op de stal waar ik heb gewerkt werden de paarden zadelmak gemaakt met een Stubben Siegfried, het neusje van de zalm aldus. Nou heb ik zelf geen geschikt zadel tot beschikking en omdat ik het de eigenaar, een bejaard boertje low budget no knowledge, niet toevertrouw koop ik liever zelf een tweedehandse Stubben. Mijn budget is dus ook ongeveer 225 excl zadelpasser waar ik ook geen kapitaal aan uit wil geven. Max 300 totaal.
Ook wordt dit paard met de winter verkocht (moet wel aan de man komen dan dus anders blijf ik hem gewoon rijden) en dan zit ik met een zadel.

Mijn dilemma is dat ik heel erg twijfel of ik
1. wel een springzadel wil, laatste keer dat ik erin reed was ik 16 ofzo. Not my cup of tea, ik ben echt een dressuurzadelmens. Lekker diep!
Ik heb wel een paard tot beschikking dat ik evt kan rijden om aan het springzadel gewend kan raken. Je leest ook overal dat men inrijdt met een springzadel of op zijn minst een vzh. Heeft er iemand ingereden met een dressuurzadel? Of waarom hebben jullie gekozen voor welk type?
Misschien is inderdaad een vzh een goed idee dan, als tussenweg.

2. Welk zadel want het moet geen moeilijk zadel zijn. Het moet ook op andere paarden passen aangezien ik het zadel niet eens een jaar zal gebruiken. Oké doorverkopen is ook een optie maar ik kan geen afscheid nemen zodra ik een zadel like hahaha. Het gaat hier trouwens over KWPNers en ik zal waarschijnlijk altijd in deze hoek blijven dus aan extreme bouwverschillen hoeft niet gedacht te worden.
Nu weet ik springzadel is een Siegfried errug makkelijk, past op bijna alles. Maar welk vzh of dressuurzadel van Stubben zijn ook makkelijk/redelijk universeel.
Dan moet ik dus opzoek naar een opengesneden?
Welke zouden jullie aanraden?

Ik weet btw zeker dat ik een Stubben wil dus over andere zadels beginnen is niet nodig.
Thanks in advance!

Liselot

Re: Inrijden met (makkelijk Stubben) dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:27

Kijk eens naar de scandica, erg fijn dressuurzadel. Veel steun, maar niet mega diep.
Ik maakte trouwens altijd zadelmak met dressuurzadels hoor, is maar net wat je zelf fijner vind

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:45

Ken genoeg mensen die zadelmak maken met dressuur.je moet iets pakken dat je zelf ook fijn vind.stubben is zeker goede keuze en voor jou bedrag kun je er wel vinden effe zoeken,pas ook weer een siegfried gekocht voor ons paard.en mijn andere stubbens verkocht deze waren te lang voor onze paarden.kijk naar een die past en die jij fijn vind siegfried is ook in vzh,maar als jou voorkeur dressuur is dan zou ik die kopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:51

Ik heb afgelopen jaar eentje zadelmak gemaakt met een dressuurzadel. IMO maak je een paard zadelmak in een zadel waarin je gewoon fijn zit. Spring of dressuur maakt geen jota uit. Wat uit maak is dat jij er fijn in zit.
Ik vermoed dat er gewoon meer springruiters zijn die zadelmak maken of mensen die zich puur richten op zadelmak maken dan dressuurruiters waardoor je vaker spring/recreatie zadels ziet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:12

Ik ken een paar africhtingsstallen. Hoofdzaak is dat je checkt of het zadel op het jonge paard past. Een zadel wat niet past verpest al je inzet. De meesten die ik ken kozen voor hulzebos. Ook een mooi universeel zadel. Stubben scandica is inderdaad ook een aanrader. KN past ook vaak, maar die zijn vlakker opgebouwd

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:15

Ik weet alleen niet of je voor 225,- een stuben gaat vinden die in redelijke staat is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:51

De Stubben zadels worden veel gebruikt op handels- en trainingsstallen omdat het een nagenoeg onverwoestbaar zadel is. En dat het daar op alle paarden wordt gebruikt betekent nog niet dat het ook op alle paarden past :7 .

Hou er ook rekening mee dat veel dames zich stuk rijden op de voorkant van een Stubben. Heb jarenlang een Stubben Scandica gehad, ik weet er alles van.

Ik zou dus liever kiezen voor een “moderner” zadel dat vergevingsgezinder is voor de vrouwelijke anatomie en met een verwisselbare voorboom. Ook dan nog geen garantie dat het op een ander paard past, maar ben je in elk geval wat flexibeler.

Voor het zadelmak maken is het heel belangrijk dat je het jonge paard vertrouwen kan geven en dus zelfverzekerd in het zadel zit. Als jij gewend bent aan een dressuurzadel kan dat prima een dressuurzadel zijn. Eventueel met de beugelriemen een gaatje korter zodat je bij een eventuele bokpartij wat makkelijker in de beugels kunt gaan staan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:25

_Zsazsa_ schreef:
Ik weet alleen niet of je voor 225,- een stuben gaat vinden die in redelijke staat is.

De scandica kom je wel aan voor dat geld in redelijk goede staat. Die zadels doen 10e hands niet zoveel meer :)