Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Eline91 schreef:Maakt je paard de rug erg bol tijdens het lopen?
Als dat zo is, mag je dat zeker niet belemmeren. Een paard die de rug bol maakt zal verder in de training beter gaan 'zitten' en lopen met impuls vanuit de achterhand. De rug bollen is net wat we willen zien in de training.
Het nadeel is natuurlijk dat je in de problemen komt met zadels. Je zal een zadel moeten hebben voor paarden met een vlakke rug, zodat hij de ruimte heeft om zijn rug te bollen. Je zou zelfs bewust kunnen kiezen voor een zadel dat in stand een beetje brugt, maar tijdens het lopen wel netjes ligt.
Of een zadel tijdens het lopen netjes ligt kan je natuurlijk niet 'zien', maar als je echt twijfelt kan je een zadeldrukmeting laten uitvoeren. Ik geloof dat dat 100-150€ kost, maar dan weet je het wel zeker natuurlijk.
Ik heb trouwens ook een brede korte arabier, en voor ons is een Tekna Icelandic een uitkomst gebleken. Die zijn bedoeld voor de ronde, korte en vlakke ruggen van een ijslander, maar het zou wel eens kunnen zijn dat zoiets voor je arabier ook pastAndere zadels waren steeds te lang of te smal, of ze klapperden, maar dit zadel ligt echt als een huis
En ik heb 'm voor 300€ op de kop kunnen tikken.
Moossie90 schreef:een gewone tekna op gelegen en hij werd er acuut een rodeoknol van. Weet niet of het veel scheelt met de icelandic.
idefix4 schreef:Je moet ook niet achter opvullen maar voor. Hij wipt omdat ie voor te veel ruimte kan hebben. Het is altijd beter om er een goede zadelmaker naar te laten kijken. Ik heb nog een Jaguar zadel liggen. Die wordt veel gebruikt op paarden als deze. Die rolt als het ware mee. Klappert je zadel of wipt ie? De meeste moderne zadels hebben een 'spring tree'. Dat betekent verende boom. Die kan mee veren als je gaat ligt rijden. Het kan ook duiden op een te krap zadel voor jezelf. Dan val je als het ware te veel op de lepel. En dan wipt je zadel ook. Dat kan op zich weinig kwaad, tenzij je dan te veel op de lendenen van je paard landt. Een jong paard veert dan meestal meer mee, door je er af te bokken.
Ik had een Stubben maestoso op mijn hit toen hij jong was. Hij heeft me vliegles gegeven ermee. Dus blijf alert? Hij vond het echt helemaal niks.
idefix4 schreef:Je moet ook niet achter opvullen maar voor. Hij wipt omdat ie voor te veel ruimte kan hebben. Het is altijd beter om er een goede zadelmaker naar te laten kijken. Ik heb nog een Jaguar zadel liggen. Die wordt veel gebruikt op paarden als deze. Die rolt als het ware mee. Klappert je zadel of wipt ie?