Zadels komen los bij beweging, jong paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Moossie90

Zadels komen los bij beweging, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 20:36

Ik zit met mijn handen in het haar.
Zadelmaker is al meerdere keren langs geweest, vele zadels geprobeerd en tot nu toe blijft hetzelfde probleem ontstaan.

Zadel wordt gepast, lijkt heel aardig aan te sluiten en mijn paard komt er mee in beweging en het zadel komt van achter los. Nu zit ik nog in de beleer fase van mijn jonge Arabier van bijna 4 maar het is toch raar? Volgens de zadelmaker bolt hij zijn rug op, maar er zal toch iets op moeten kunnen passen?
Zadels die we hebben geprobeerd; kn, wintec, tekna, euroriding achat, barnsby, kieffer, massimo en rossner. Tot nu toe leek de rossner het beste te liggen alleen was de boommaat te klein en kwam deze ook los. Nu longeer ik hem met de wintec met cair en dat ligt van voren goed maar van achter komt hij ook los.

Wie weet raad en een goede zadelmaker met ervaringen met Arabieren?
Ik wil graag een tweedehands zadel voor het inrijden maar ik wil echt dat het zadel gewoon goed ligt. Boomloos is geen optie.
En hij heeft een brede korte rug met weinig schoft.

JenniferU

Re: Zadels komen los bij beweging, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:56

Pb idefix4 , anouk verlouw van wellsaddle.nl op bokt eens zij heeft mij ook goed geholpen.
Smeert niet zomaar iets aan, neemt de tijd en komt door het hele land

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 22:24

Dank je. Ik heb een bericht gestuurd naar haar.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:47

Ik had exact het zelfde probleem, alles lag mooi tot er beweging in kwam. Ik heb een Fryso zadel en mijn probleem is daarmee opgelost. Ook bij opvullen houdt zij rekening met mijn probleem en word er zowel los in stap gekeken als tijdens het rijden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:54

Mijn zadel beweegt achter ook, heb er verschillende goede zadelmakers naar laten kijken maar hij schijnt echt goed te liggen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of bij jou precies hetzelfde gebeurt. Mijn zadel ligt niet stil door de bewegingen van mijn paard en de kussens, maar hij loopt er nu al 2 jaar super onder. Ook 2 osteopaten langs gehad in die tijd die heel positief zijn over zijn lijf en het zadel.
Dus, wat ik zeggen wil, is het wel echt een probleem?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:57

Misschien is het dan wel de singelplek, en niet zozeer de pasvorm van de boom, die niet goed aansluit bij je paard.

rafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:10

misschien een op maat gemaakt zadel?? En anders misschien een andere zadelmaker proberen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:17

Wat voor zadel moet het worden,want podium is bv gericht op arabieren.kun je niet een stubben van iemand proberen,en je zei rossner lag het beste divoza heeft goedekope nieuwe maar ook 2de handse zadels van rossner misschien ander model proberen,bij divoza hebben zew passers maar je kunt ook laten opsturen je mag het 1week proberen past het niet mag het terug

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:24

Maakt je paard de rug erg bol tijdens het lopen?

Als dat zo is, mag je dat zeker niet belemmeren. Een paard die de rug bol maakt zal verder in de training beter gaan 'zitten' en lopen met impuls vanuit de achterhand. De rug bollen is net wat we willen zien in de training.

Het nadeel is natuurlijk dat je in de problemen komt met zadels. Je zal een zadel moeten hebben voor paarden met een vlakke rug, zodat hij de ruimte heeft om zijn rug te bollen. Je zou zelfs bewust kunnen kiezen voor een zadel dat in stand een beetje brugt, maar tijdens het lopen wel netjes ligt.

Of een zadel tijdens het lopen netjes ligt kan je natuurlijk niet 'zien', maar als je echt twijfelt kan je een zadeldrukmeting laten uitvoeren. Ik geloof dat dat 100-150€ kost, maar dan weet je het wel zeker natuurlijk.

Ik heb trouwens ook een brede korte arabier, en voor ons is een Tekna Icelandic een uitkomst gebleken. Die zijn bedoeld voor de ronde, korte en vlakke ruggen van een ijslander, maar het zou wel eens kunnen zijn dat zoiets voor je arabier ook past :) Andere zadels waren steeds te lang of te smal, of ze klapperden, maar dit zadel ligt echt als een huis :j En ik heb 'm voor 300€ op de kop kunnen tikken.

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:41

Bekend probleem!!

Bij mijn (nu bijna 4 jarige) merrie hetzelfde verhaal. Tijdens het rijden "brugden" diverse zadels. Mijn zadelmaker heeft direct gewezen op de curve van de kussens van mijn toenmalige zadel (Euroriding Diamant). Bij een zadel met vlakkere kussens (meer horizontale kussens gezien vanaf de zijkant) zou het probleem opgelost zijn. En dat bleek ook. _/-\o_

Wat op mijn jonge paard goed ligt is een Anky Classic en een Euroriding Titan II (daar rij ik nu mee).

Succes!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:52

Hier ook een licht opwippend zadel bij een rondgeribte zonder schoft met de singelplaats ver naar voren. Zadel ligt prima, is gecontroleerd en gevuld onlangs, maar zodra hij zijn rug goed gaat gebruiken wipt het iets op aan de achterkant.
Een iets dikker dekje dempt wat, en ik heb een anatomische c (of s)-singel besteld. Kijken of dat scheelt.
Nou is het een veelzijdigheidszadel, misschien dat een dressuurzadel beter is, maar dat vind ik niet prettig zitten.

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:56

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn jonge paard. Zo op de rug ligt hij goed. Op moment van bewegen gaat hij met de achterkant omhoog (wippen).
Ik heb dit opgelost door mijn singelstoten te veranderen van normaal naar een voorsingel. Hierdoor heb ik geen problemen ermee mee! :)

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 23:12

@Princesj
Een fryso zadel is te lang. Bedankt voor je tip!

@Daancha
Een zadel zou toch rustig en stabiel moeten kunnen liggen, althans daar streef ik naar.

@troi
Voorsingel, rechte singelstoten, veelzijdigheidszadel, rechte singel, fairfax singel, anatomische singel; geen verbetering.

@rafel
Op maat maken wilde ik eigenlijk niet mee beginnen. Gewoon een leuk start zadel

@keona
Gewoon een leuk start zadel. Als hij uitgegroeid is wil ik een Gaston Marcier erop.
Stubben ga ik eens proberen.
Eline91 schreef:
Maakt je paard de rug erg bol tijdens het lopen?

Als dat zo is, mag je dat zeker niet belemmeren. Een paard die de rug bol maakt zal verder in de training beter gaan 'zitten' en lopen met impuls vanuit de achterhand. De rug bollen is net wat we willen zien in de training.

Het nadeel is natuurlijk dat je in de problemen komt met zadels. Je zal een zadel moeten hebben voor paarden met een vlakke rug, zodat hij de ruimte heeft om zijn rug te bollen. Je zou zelfs bewust kunnen kiezen voor een zadel dat in stand een beetje brugt, maar tijdens het lopen wel netjes ligt.

Of een zadel tijdens het lopen netjes ligt kan je natuurlijk niet 'zien', maar als je echt twijfelt kan je een zadeldrukmeting laten uitvoeren. Ik geloof dat dat 100-150€ kost, maar dan weet je het wel zeker natuurlijk.

Ik heb trouwens ook een brede korte arabier, en voor ons is een Tekna Icelandic een uitkomst gebleken. Die zijn bedoeld voor de ronde, korte en vlakke ruggen van een ijslander, maar het zou wel eens kunnen zijn dat zoiets voor je arabier ook past :) Andere zadels waren steeds te lang of te smal, of ze klapperden, maar dit zadel ligt echt als een huis :j En ik heb 'm voor 300€ op de kop kunnen tikken.

Hele goede tips, Eline. Hij bolt inderdaad de rug tijdens het lopen.
Zadeldruk meting wil ik laten doen als ik een zadel vind wat naar mijn gevoel hem lekker ligt. Er heeft een gewone tekna op gelegen en hij werd er acuut een rodeoknol van. Weet niet of het veel scheelt met de icelandic.

@grovertje
Ik ga je tips ook meenemen.

@Floortz
Met een een pad/bontje/gelpad vind ik alles minder gaan liggen.

@Noukjuhh
Voorsingel, geen voorsingel, scheelt niet. Voorkeur is zonder voorsingel ivm flinke schouders.

Overleg gepleegd met de veearts, en toevallig zei die hetzelfde als mijn hoefsmid twee weken geleden.
Hij is overbouwd momenteel, lekker door trainen aan de hand want hij ziet er qua bespiering top uit. Wei op en inrijden volgend jaar.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 10:00

Blijft natuurlijk niet uit dat ik nu al liever een goed zadel vind dan dat ik in het najaar opnieuw begin met het gezoek.

Wat mij het meest bevreemde; zadels wippen van achter, dus vul je op achter. Het resultaat; zadel wipt nog harder |(

Sowieso ben ik het een zadelmaakster nu in overleg. Ga ik morgen een stubben passen van een zadel genoot en heb ik een stubben ijslanderzadel gezien wat mij aanspreekt.

Nog ter aanvulling; ik heb echt wel een 17,5 inch nodig aangezien ik 1,85m lang ben. Ik wil weinig tot geen wrong en een vlakke zit. Met kale bomen gemeten zit paard nu qua breedte tussen 32/33 boom en is nu 1.55m hoog, overbouwd en kort.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:49

Je moet ook niet achter opvullen maar voor. Hij wipt omdat ie voor te veel ruimte kan hebben. Het is altijd beter om er een goede zadelmaker naar te laten kijken. Ik heb nog een Jaguar zadel liggen. Die wordt veel gebruikt op paarden als deze. Die rolt als het ware mee. Klappert je zadel of wipt ie? De meeste moderne zadels hebben een 'spring tree'. Dat betekent verende boom. Die kan mee veren als je gaat ligt rijden. Het kan ook duiden op een te krap zadel voor jezelf. Dan val je als het ware te veel op de lepel. En dan wipt je zadel ook. Dat kan op zich weinig kwaad, tenzij je dan te veel op de lendenen van je paard landt. Een jong paard veert dan meestal meer mee, door je er af te bokken.

Ik had een Stubben maestoso op mijn hit toen hij jong was. Hij heeft me vliegles gegeven ermee. Dus blijf alert? Hij vond het echt helemaal niks. :o

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:49

Moossie90 schreef:
een gewone tekna op gelegen en hij werd er acuut een rodeoknol van. Weet niet of het veel scheelt met de icelandic.

Naar mijn gevoel wel, een gewone Tekna paste hier ook niet maar deze wel. Dat het op mijn arabier past is natuurlijk geen garantie dat het op die van jou zal passen, maar ik dacht dat het misschien wel een goed idee was om naar ijslanderzadels te gaan kijken.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 16:16

idefix4 schreef:
Je moet ook niet achter opvullen maar voor. Hij wipt omdat ie voor te veel ruimte kan hebben. Het is altijd beter om er een goede zadelmaker naar te laten kijken. Ik heb nog een Jaguar zadel liggen. Die wordt veel gebruikt op paarden als deze. Die rolt als het ware mee. Klappert je zadel of wipt ie? De meeste moderne zadels hebben een 'spring tree'. Dat betekent verende boom. Die kan mee veren als je gaat ligt rijden. Het kan ook duiden op een te krap zadel voor jezelf. Dan val je als het ware te veel op de lepel. En dan wipt je zadel ook. Dat kan op zich weinig kwaad, tenzij je dan te veel op de lendenen van je paard landt. Een jong paard veert dan meestal meer mee, door je er af te bokken.

Ik had een Stubben maestoso op mijn hit toen hij jong was. Hij heeft me vliegles gegeven ermee. Dus blijf alert? Hij vond het echt helemaal niks. :o

Wij moeten een afspraak inplannen, we hebben contact gehad via pb.
Zadels komen los van achter, maakt niet uit welke boommaat erop gelegd wordt.
Hij is zadelmak; oftewel; hij kent het zadel. Hij heeft twee keer iemand op zijn rug gehad, maar aangezien ik hem een goede ervaring wil geven en geen rugpijn wil ik een passend zadel. Hij gaf geen kik en dat was met de rossner. Maar ook die wipt iets.
Vliegles staat niet op mijn verlanglijstje :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:26

idefix4 schreef:
Je moet ook niet achter opvullen maar voor. Hij wipt omdat ie voor te veel ruimte kan hebben. Het is altijd beter om er een goede zadelmaker naar te laten kijken. Ik heb nog een Jaguar zadel liggen. Die wordt veel gebruikt op paarden als deze. Die rolt als het ware mee. Klappert je zadel of wipt ie?

Klopt. Dat vertelde mijn zadelmaker een paar maanden geleden. Zadel is toen aan de voorzijde opgevuld en lag en zat gelijk beter.
Maar inmiddels wipt ie weer iets op, want de vulling is 'versleten' en moet eigenlijk helemaal vervangen worden, dat gaf ze toen ook aan. Paardlief heeft geen last van het opwippen, het is maar minimaal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:04

Klopt, ik had niets meer gehoord, kan ook aan mij liggen, want ik kon deze week 3x op pad verweg en het werk thuis moet ook gedaan worden... Ik stuur je een pb. :o Yep, het lag aan mij. :roll: :oo

Ik moet gaan opschrijven wie wat wil. :') t Is niet bij te houden!

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 09:51

idefix4 schreef:
Klopt, ik had niets meer gehoord, kan ook aan mij liggen, want ik kon deze week 3x op pad verweg en het werk thuis moet ook gedaan worden... Ik stuur je een pb. :o Yep, het lag aan mij. :roll: :oo

Ik moet gaan opschrijven wie wat wil. :') t Is niet bij te houden!

Ik heb je een pb gestuurd!