Geschikt zadel voor D pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Geschikt zadel voor D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 16:51

Omdat ik wel even wat meningen en ideeën kan gebruiken stel ik deze vraag hier maar eens.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele mogelijkheden voor een dressuurzadel op een D pony. Het zadel zou liefst 17'' moeten zijn maar 16,5 zou ook nog kunnen. Kleiner is geen optie, jonge pony's waar geen kleine kinderen op gaan rijden. Op dit moment heb ik een Euroriding Diamant 17'' gepast, dat zou in theorie net kunnen maar ik vind het erg veel zadel in verhouding tot de pony.

Tips zijn welkom dus. Zadel moet in ieder geval zwart en bij voorkeur van leer zijn.

Angela

Re: Geschikt zadel voor D pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:00

Ik denk dat het goed is om je beter in te lezen in de verschillen tussen zadels. Een zadel is niet aan te raden op basis van schriftelijke informatie, je moet echt het paard zelf zien en de zadel ter plaatse passen. Dat doe je niet zelf, maar samen met een zadelpasser. Als je dan iets gevonden hebt dat past, dan is het nog afwachten of het paard er ook mee uit de voeten kan. Want dat is niet altijd het geval, zelfs als het perfect past.

Zadel hebben in ieder geval naast een inch (zitting) maat ook een boommaat, en dan is iedere boom zelf weer anders kwa pasvorm. Ook diepte van de zit, plaatsing en maat van de kniewrongen maken een zadel wel of niet geschikt.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:08

Je kunt inderdaad het beste advies vragen van een vertrouwde zadel maker.

Er moet ruimte zijn voor de schouder in de kamer, de hoek moet kloppen, en er moet voldoende ruimte zijn tussen de kussen. Daarnaast zal de rugvorm van je pony veranderen als hij ouder wordt.

Als het niet past gaat het knellen, en dat is dan hetzelfde als je zelf zou lopen met een rugzak met knellende banden.

De volgende meneer heeft een serie over zadel fitten, en ik vind dat hij het heel begrijpelijk uitlegd:

Zijn youtube page met de serie vind je hier: https://www.youtube.com/channel/UCohXLz4XU5vzKts5VNT_oTw

Ik zou zelf gaan voor een zadel met een advies van iemand met kennis.
Laatst bijgewerkt door Horsa op 02-03-16 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:09

De Massimo valt kort. De Tekna redelijk. Ik zocht een betaalbaar kort zadel en ben uitgekomen op de Thorowgood T4. Als je de Massimo niet meerekent en dure zadels met franse kussens ook niet. Dan is Thorowgood T4 Cob GP de allerkortste (korter dan het dressuurmodel en de andere modellen). 17 inch is dan 43 cm :-)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:33

Ik vind boomloos vaak een uitkomst. Dan kan het zadel voor het mooie iets te lang zijn, maar de druk komt vnl op de plek waar jij zit en niet over het hele zadel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:38

Hangt ook van jouw kledingmaat af. Als jij maat 44 hebt dan pas je niet in een 17 inch. Zorg altijd voor een vuistruimte afstand tussen de achterkant van het zadel en jouw zitvlak. Dit in verband met de drukverdeling van jouw gewicht op het zadel.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:40

Ik heb hier zelf trouwens een wintec 17 inch op een C pony.

Zadelmakers kunnen vaak ook de drukverdeling aanpassen in de kussens.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 19:05

Dank voor alle reacties. Het gaat mij er niet om nav een topic te kunnen zeggen 'dat zadel moet ik hebben' maar ik wil graag een aantal opties als start van een zoektocht. Ik heb er zelf aardig wat kijk op en wil dus eerst kijken wat er tweedehands te koop is om vervolgens te laten controleren door de zadelmaker of het inderdaad voldoende passend is. Op die manier zijn ik (en mijn paarden) al jaren zeer tevreden. Echter heb ik nu te maken met een ander type paard, of tenminste een pony in plaats van een paard en merk ik dat lastiger vind omdat veel zadels daarvoor toch te lang zijn. Of in ieder geval, dat er optisch zo weinig pony overblijft voor mijn gevoel.
Ik zet overigens echt niemand op een (sporttype) D pony die niet in 17'' past, geen zorgen daarover. Boomloos is geen optie (maar wel dank voor het meedenken) omdat er ook gewoon gestart mee moet kunnen worden en dan vind ik dat echt niet mooi, sorry.

Vraag is dus vooral, wat voor zadels liggen er op D pony's die door de al wat langere kinderen in de dressuursport worden uitgebracht?

Wintec ben ik wel bekend mee, vind ik voor veel paarden te recht en daardoor te beperkt in pasvorm. Vermoed dat het ook voor deze betreffende pony te recht zal zijn, maar zou nog een keer te proberen zijn eventueel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:09

Ik had voor mijn E met korte rug een Ruitergilde Tokyo 17". Inmiddels is hij uit de boom gegroeid, dus ik rij nu met een Knight Rider Knight. Gek genoeg past een 18" van dat model ook op zijn rug. Beide zadels overigens gekocht via Country Mill (Herman v/d Bunt).

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:17

Ik heb op mijn C pony een rossner Amerika dressuur 16,5 inch liggen. Vind het zelf een heel fijn zadel, zit lekker en past perfect op mijn pony met een iets wat korte rug :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:18

Bij D-pony's kom je al snel uit in maatje past ook lichte volwassene op en dan zit je al aan 17.5 inch meestal, 17 is dan vaak net te kort ivm lengte bovenbeen ruiter. Maar meet eens op hoeveel ruimte de rug heeft voor een zadel (2-3 vingers achter kop schouderblad t/m aanhechting laatste vaste rib), dan kan je gericht gaan kijken, want nu is het echt gokken.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:25

Ik heb voor mijn d pony een Sella besteld, word volledig aangepast aan de pony en aan mij. Ik Hoop hem snel te krijgen :o

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:32

Hier een Massimo op een kleine D pony met enorm korte rug :) Ik heb nu een 17 inch maar een 16.5 inch zou eigenlijk net iets beter zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:45

Ik heb op marktplaats de euroriding zien staan in 16,5 inch. Volgens mij hebben alle gerenomeerde merken dressuurzadels vanaf 16 inch. Ik kan ze van diverse merken gewoon bestellen en ik kom ze regelmatig tegen (hier zit een verzamelaar! :D). Prestige lucky dressage is er veel in 16 inch. Die valt vrij lang. Die zou op jullie pony ook een mooie oplossing kunnen zijn.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:45

Mijn inmiddels 24jarige smalle dpony heeft zijn hele sportcarriere onder een eurostar diamant gelopen. Een 18inch wel te verstaan. Het lijkt veel zadel voor de pony, maar het is nog steeds echt het enige zadel waar hij fijn onder loopt. En ook ik moet nog steeds een fijner zadel tegenkomen. Als ik in de toekomst een paard krijg dat niet onder een diamant kan lopen ga ik huilen denk ik :P

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:47

Dat is niet te zeggen van de informatie die je geeft. Er is geen zadel dat op alle D pony's goed ligt. Ik heb een 16.5'' Rossner Amerika voor mijn kleine D pony. 17'' zou ook kunnen maar 16,5'' zit mij beter en ik ben al jaren uitgegroeid. Maar wie weet ligt het jouw pony voor geen meter. Zadelmaker erbij halen dus.