Kalkoenen in de SGW vragen!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

appydale

Kalkoenen in de SGW vragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:27

Hoi!
Ik heb zelf niet veel ervaring met kalkoenen omdat mijn pony altijd op blote voeten staat. Nieuwe paard heeft wel ijzers dus vandaar.
Ik weet nu dat je op drogere gras grond punten beter kan draaien en op natte grond de vierkanten. Maar ik had nog wat vragen met betrekking op sgw,
1. Je hebt crossen waar je deels op gras en deels op aarde rijd (meestal bos) doe je dan wél of niet kalkoenen in? Zoja, wat voor kalkoenen?
2. Je moet bij de DA controle draven over harde grond.. Wat nou als je kalkoenen in hebt? Moet je dan draven met die kalkoenen over die grond, lijkt me namelijk niet erg fijn!

Alvast bedankt voor de mensen die deze vragen voor mij kunnen beandwoorden!
P.s. Iemand ervaring met tacx kalkoenen? Lijken me erg handig :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:16

Ik heb altijd kalkoenen in als ik het gras of een nattere bodem op ga. Afhankelijk van de conditie van die boden en hoe nat het is draai ik kalkoenen in(heb dus meerdere soorten en maten bij me)
Meestal kom ik weg met punten 2 hoog, altijd met wida tip.
Blokjes heb ik vorig jaar nog niet hoeven gebruiken, telkens wedstrijd als het paar dagen droog was en dus met alleen puntjes goed te doen.

Je doet de vet check op het harde zonder kalkoenen, die draai je er pas erna in.

Ik gebruik gewoon die ouderwetse, tackx heeft namelijk niet de kalkoenen die ik wil helaas
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 02-03-16 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Seven_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:20

Als er een deel van de cross op gras is draai ik ook altijd kalkoenen in (op een deel gras kun je ook uitglijden) en meestal is het springen dan ook op gras is en er geen tijd is om alle kalkoenen weer uit te draaien. De keuze voor welke kalkoen is dan afhankelijk van hoe nat die stukken gras zijn.

Bij de DA controle draaft iedereen volgens mij gewoon met kalkoenen in, het is meestal maar een klein stukje dus ik denk niet dat paarden daar heel veel last van hebben.

Ervaring met Tacx kalkoenen heb ik nog niet, ik heb toevallig net een setje aangeschaft.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:25

Als er ook maar 1 afzet of scherpe bocht op het gras is dan draai ik kalkoenen. Na 1x onderuit glijden om een zandirige gras bodem heb ik dat wel vaak genoeg meegemaakt.
Ik draai bijna altijd met puntjes/ondertussen afgerond. En alleen bij heel veel modder grote vierkanten. En ik gebruik sinds een paar jaar Tacx en ik wil niet meer zonder! Heerlijk om niet eerst thuis schoon te maken en gedoe en dan op wedstrijd weer eronder hangen voor die dingen. Nu alleen op wedstrijd, uitpulken en draaien maar.
De dierenarts keuring ia iid vaak op het harde, soms op een harde zandbodem, en bijna altijd heb je de kalkoenen dan al in. Ik zou er geen kilometers mee gaan lopen op het harde. Maar die 2x 20 meter merken ze niks van hoor. Een kalkoen is maar max 2 cm ophoging achter.

dieseltje09

Re: Kalkoenen in de SGW vragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:11

Ik draai ze altijd ff uit met de check(of het moet op hardere maar niet stenen ondergrond zijn dan blijven ze bij mij ook in)
Heb het 1x mis zien gaan en sinds dien sla ik over... Dan sta ik maar 2 minuten kalkoenen in en uit te draaien