Zadel ligt goed tot voorste singelstoot wordt vastgemaakt...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Davina1402

Zadel ligt goed tot voorste singelstoot wordt vastgemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:23

En het zoveelste zadeltopic... ik weet het... maar ik zit echt ff met mijn handen in het haar...

Mijn zadel ligt goed... dat wil zeggen het ligt goed... los op de blote rug... Mooit ruimte bij de schouders niet te breed... zeker niet te smal... dit is door meerdere mensen beaamd... zadelmaker... en osteopaat.

Volgt ook mooi de ruggegraat.

Wanneer je de singel vast maakt/aansingelt... gaat het zeg maar fout wanneer de voorste singeltstoot wordt vastgemaakt... dan komt de achterkant omhoog. Bij het rijden wipt het heel lichtjes.... soms zelfs even niet... maar ik wil dat het goed ligt... echt goed.

Mijn paard reageert er ook niet raar op... door staken etc... en hij zit los in zijn lijf... hij wordt met regelmaat lekker gemasseerd door een masseur

Nu ligt het volgens mijn zadelmaker in het singel systeem dat niet geschikt is of tenminste dat het daar door komt.

De voorste stoot is zo een die zeg maar schuin van voren komt... (zweetblad gebied)

ff een foto voor de duidelijkheid...
Afbeelding

Nu wil ik natuurlijk dat het goed ligt... en dit vind ik echt belangrijk.... Dus ik zat al aan een nieuw zadel te denken... misschien maat werk ...

Maar dit zadel zit hemels... en is aanpasbaar...

Nou heel verhaal ... hoop dat het te volgen is... en alvast bedankt voor tips en op en aanmerkingen.

Volgens mijn zadelmaker zou hij de singelstoot kunnen verplaatsen... dat het ook recht van boven zou komen......

Ik wil sowieso nog een second opinion van een andere zadelmaker... over de ligging van het zadel... en wat hij of zij van de optie van het verleggen van de singelstoot vind...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben...

Wie raad het me af of juist aan en waarom...

Of wie weet een zadelmaker die goed is met Kieffers.. en natuurlijk ook met het zadelpassen...

Ik woon in het topje van Noord Holland ... dus in de buurt zou fijn zijn... maar dat hoeft niet... tegen KM vergoeding komen de meeste zadelmakers denk ik wel door heel Nederland

EmptyWords

Re: Zadel ligt goed tot voorste singelstoot wordt vastgemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:24

dit ligt inderdaad aan de voorste singelstoot, deze trekt aan de voorkant.

het zal al schelen als je de voorste singelstoot een gaatje losser laat dan de achterste singelstoot met aansingelen, maar beter is een ander singelsysteem

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:26

Bij mijn zadel hebben ze dat ook gedaan. Dat was in eerste instantie een voorsingel en dat zou voor mijn paard niet fijn zijn (bleek in het verleden ook met een ander zadel) omdat het dan aan de voorkant te veel zou gaan drukken op het moment dat het zadel aangesingeld werd.
Toen heeft mijn zadelmaker ook de singelstoot verlegd zodat hij recht van boven kwam en daar nooit problemen mee gehad :). Volgens mij kan het dus gewoon (mits je zadel geschikt is om op die manier aan te passen, bij mijne kon dat goed).

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:28

Dat ga ik zeker proberen...:-)... denk niet dat ik daardoor opeens eronder zal hangen...

Als ik een anders zadel moet... dan is dat zo hoor... want ik wil dat het goed ligt...

Maar het leek me zeker het proberen waard om het systeem aan te laten passen...

Als iemand een goeie weet die dat kan doen... ik sta open voor suggesties ...:-)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:28

EmptyWords schreef:
dit ligt inderdaad aan de voorste singelstoot, deze trekt aan de voorkant.

het zal al schelen als je de voorste singelstoot een gaatje losser laat dan de achterste singelstoot met aansingelen, maar beter is een ander singelsysteem

Dat is dus niet goed voor de drukverdeling, met een Y singel wordt de drukverdeling op 3 punten verdeeld, doe je de eerste singelstoot een gaatje losser komt er meer druk op het midden en achter terwijl het de bedoeling is dat het over 3 punten wordt verdeeld :) Beste is idd de singelstoot te laten verzetten, nu zit die aan het kopijzer vast en trekt hem op de schoft als je de voorste singelstoot aantrekt, zit die niet meer aan het kopijzer vast heb je dit probleem niet.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:29

Dank jullie wel... voor jullie feed back...

Kan alweer een beetje beter ademhalen... ;-)... met de gedachte dat het zeker een optie is.

Davina1402

Re: Zadel ligt goed tot voorste singelstoot wordt vastgemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:30

Kijk van het kopijzer af dus... weer iets geleerd...

Bedankt!