kunstof appelbit snel kapot? Welk bit nu? zie foto

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

kunstof appelbit snel kapot? Welk bit nu? zie foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:14

Ik heb in feb 2015 een kunstof appelbitje van BR gekocht. na aantal maanden was deze al kapot en had erg scherpe plekken gekregen. Ik heb een nieuwe besteld, maar door het overlijden van paard niet meer gebruikt. Nu bij mijn nieuwe paard in gebruik genomen, max 10 keer gebruikt en ook deze is kapot gekauwd (?) en ook behoorlijke scherpe randen bij de scheur

Ik heb de webwinkel gecontacteerd en vermoed ook dat hun het netjes willen oplossen.

Maar wat nu? Weer zo`n zelfde bit zie ik niet zitten. Welke dan? Toch rvs of een ander merk. Ik vind het apart omdat het 2 andere paarden zijn die dus beide dit bit op zeer korte termijn kapot gekauwd (?) hebben terwijl dit juist een bit is om het kauwen te bevorderen.
Ik heb toen een kuntstof gekocht omdat het paard problemen had met rijden en ik allerlei bitjes geprobeerd heb.
Nu heb ik een jonge ruin die hiervoor op een scherper (Spaans) bit is gereden ( soort D trens maar met hefboomeffect op 3 plekken in te stellen in de D en kinketting. Op zich liep hij op dit dubbel gebroken bitje vrij netjes. Wat onrustig met het hoofd maar dat kan ook omdat hij vrij jong en net onder het zadel is

Wat zijn jullie ervaringen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Re: kunstof appelbit snel kapot? Welk bit nu? zie foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:28

Je paard is waarschijnlijk op een kimblewick gereden. Ik zou kijken voor een dubbelgebroken kneveltrens of dubbelgebroken D-trens, zeker omdat je aangeeft dat het paard vrij onrustig is met zijn hoofd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:30

Bedankt voor de naam, dat is inderdaad zulk bit ( of lijkt er heel erg op in elk geval)\Kneveltrens was ik ook al aan het denken
Paard is nog jong, is nog echt zoekende. Ik nu ook
Kneveltrens is vermoed ik zachter of niet? Hij is erg gevoelig voor druk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:43

Een kneveltrens werkt deels ook in aan de zijkant van de mond (dus een soort bitloos) en het maakt het bit heel stabiel. Daarnaast, als het paard besluit eens echt gek te doen, blijft het bit op de juiste plaats bij een kneveltrens i.p.v. dat je met een bakstuk of bitring aan het sturen raakt, daardoor hoeft de neusriem ook minder strak.

Ik rij zelf graag met een kneveltrens om die reden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:46

Kneveltrens is idd erg fijn, zeker bij jonge paarden.
Maar vreemd dat er zo'n scherpe raden aanzitten, zou toch eigenlijk niet mogen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:48

AaronYve schreef:
Kneveltrens is idd erg fijn, zeker bij jonge paarden.
Maar vreemd dat er zo'n scherpe raden aanzitten, zou toch eigenlijk niet mogen.

nee, vorige week was het nog in orde, ik controleer het namelijk steeds voor ik het indoe, en nu ineens die scheur erin.
Gisteren dan helaas toch maar niet gereden, veel te scherp die randen. Geen appelbitje meer dus voor ons. 2 keer is geen toeval meer

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:51

Opzich is het niet gek, als kunstof kapot gekauwd word komen er scheuren en gaten in, waardoor er scherpe randen aan komen. Door het appelbitje gaan ze meer kauwen, kunstof gaat kapot en er komen scherpe randen aan. Al koop je er nog 10, met een paard wat er op kauwt blijf je dit probleem houden. Helaas.

Ik zou ook kijken voor iets van een kneveltrens, dit ligt vaak erg stil en fijn in de mond :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:53

dat is toch het doel van zulk bit, dat het kauwen stimuleert ook?
Ik had verwacht dat het wel steviger zou zijn.
Moet ik bij een kneveltrens nog ergens op letten, is de maat bv anders dan een ander bitje ( watertrens in dit geval) En hebben die ook een bol of plat tussenstuk of niet?
Ik heb nu bitmaat 13,5

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:05

Appelbitjes staan bekend om snel stuk gekauwd te worden :j

Ik heb hem ook voor mijn merrie, ongebroken trensje dan, zij verdraagt geen ijzer in haar mond. Ben bewust van het risico scherpe randjes en daarom ga ik hem ook elke dag zorgvuldig na :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:06

Ik heb voor mijn paardje die erg onrustig met hoofd en mond kan zijn (houd niet van druk) een Beris flexibel kneveltrensje. Dit is een kunststof flexibel ongebroken bitje. Heb deze al zeker 9 maanden en nog geen beschadeging in het kunstof te bekennen.(hij kauwt ook graag) Misschien een idee om naar te kijken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:47

Een kneveltrens kan soms een halve cm kleiner dan een watertrens doordat je niet zit met de happende ringen. Voor de rest hebben de meeste kneveltrensen een ovaal middenstuk, maar er zijn wel verschillende varianten.

Ik zou in ieder geval opletten dat je vaste ringen hebt:
Afbeelding

Dus niet dit:
Afbeelding

jessicadewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:56

Die van mij was inderdaad ook zo kapot gegaan! Heb nu een bustrens maar daar loopt die van mij niet echt fijn op.. (of het ligt aan mij). Ben nu dus ook opzoek naar iets nieuws voor 'm.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:14

Ik heb twee flexibele kunststof bitje van trust. Heeft je paard geen scherpe randen op zn tanden waar door hij sneller het bit kapot blijft. Zou ik anders eerst checken voor je een nieuwe koopt.
Verder zijn de trust bitten van een heel ander materiaal. Mijn paard wat nooit makkelijk geweest is in de mond loopt hier erg fijn op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:08

Kijk ook eens naar de Billy Allen bitten. Heel stabiel doordat het ongebroken is. Maar door het rolletje in het midden wel links en rechts onafhankelijk te gebruiken, waardoor er geen ruis is bij je hulp, zoals bij een ongebroken trens kan zijn.
Veel paarden die wat onrustig zijn, worden hier stabieler op. Door het sweet iron pakken ze het ook fijn aan.

Kneveltrens is overigens ook zeker een fijn stabiel bit.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:38

Cemlys schreef:
Ik heb twee flexibele kunststof bitje van trust. Heeft je paard geen scherpe randen op zn tanden waar door hij sneller het bit kapot blijft. Zou ik anders eerst checken voor je een nieuwe koopt.
Verder zijn de trust bitten van een heel ander materiaal. Mijn paard wat nooit makkelijk geweest is in de mond loopt hier erg fijn op.

tandarts is geweest voor ik begon met rijden 3/ 4 weken geleden, maar goede opmerking