Wanneer is een zadeldekje nu versleten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer moet een zadeldekje vervangen worden?

Als er scheurtjes inzitten
59 (30%)
Als de kleur vervaagd is
13 (6%)
Als het te dun is geworden
68 (34%)
Als de zadelvegen niet meer te verwijderen zijn
1 (0%)
Als het zweet niet meer (voldoende) wordt opgenomen
46 (23%)
Als je het dekje beu bent en gewoon een nieuwe wil
9 (4%)

Totaal aantal stemmen: 196

Heleennn

Wanneer is een zadeldekje nu versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:33

De titel zegt het al:

Wanneer vinden jullie dat een zadeldekje zo versleten is dat je een nieuwe nodig hebt?

Ik denk dat dit misschien voor iedereen persoonlijk is, daarom was ik er wel benieuwd naar! Brand los :D
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 28-02-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rollback

Re: Wanneer is een zadeldekje nu versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:43

Als het zweet niet meer goed word opgenomen, vind ik dat dekjes aan vervanging toe zijn
Ik gebruik zelf al jaren alleen maar Anky pads. na 8 jaar elke dag heel intensief gebruiken. zien ze er nog als nieuw uit!
Voor mij niks anders meer dan deze fijne pads.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:45

Als ze beginnen met rafelen, scheuren krijgen, super gaan verkleuren of de voering zit bagger.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:45

Dat van het zweet niet meer voldoende opnemen had ik niet eens aan gedacht! Is wel een goeie, heb hem er gauw bij gezet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:48

Als er scheuren / gaten inkomen.
Zweet opnemen doen ze sowieso nog wel, als dat niet het geval is zijn ze serieus aan een wasbeurt toe

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:49

Als ie uit elkaar begint te vallen of er gaten in vallen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:51

Ik vind dat zelf altijd lastig inschatten. Als ze erg dun beginnen te worden, vervang ik ze meestal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:53

Maar ja, wanneer zijn ze dan te dun? Ik ken een hoop merken die dekjes verkopen die uit zichzelf al erg dun zijn, die eskadron cottons bijvoorbeeld. Of de standaard dekjes van HKM :) Is dit dan nadelig voor de rug van je paard als je zadel correct past?

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:54

Als hij niet meer naar behoren werkt, dat wil zeggen dat er scheuren in komen, hij gaat rafelen of hij heel dun wordt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:18

Heleennn schreef:
Maar ja, wanneer zijn ze dan te dun? Ik ken een hoop merken die dekjes verkopen die uit zichzelf al erg dun zijn, die eskadron cottons bijvoorbeeld. Of de standaard dekjes van HKM :) Is dit dan nadelig voor de rug van je paard als je zadel correct past?

Sterker nog, voor een goed passend zadel zijn ze perfect en zijn de dikkere dekjes juist heel kwalijk.

Hier zijn ze op als ze gaan rafelen of te grote scheuren in zitten. In die 17 jaar pas 1 kapot dekje gehad.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:31

Ligt er maar net aan. Een wedstrijddekje is versleten als hij er niet meer mooi uit ziet. Dekjes voor thuis zijn pas versleten als er echt schade aan is of als ze hun werk niet meer kunnen doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:36

Nies_ schreef:
Ligt er maar net aan. Een wedstrijddekje is versleten als hij er niet meer mooi uit ziet. Dekjes voor thuis zijn pas versleten als er echt schade aan is of als ze hun werk niet meer kunnen doen.

Op zo'n moment wordt een wedstrijddekje dus een dekje voor thuis.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:37

Channn schreef:
Als hij niet meer naar behoren werkt, dat wil zeggen dat er scheuren in komen, hij gaat rafelen of hij heel dun wordt.

een dek onder zadel heeft niet zoveel functie alleen omdat we het mooi vinden. dus naar behoren werken is niet van toepassing.
scheuren erin moet je inderdaad wel gaan opletten ivm drukplekjes irritaties.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:38

Koper schreef:
Nies_ schreef:

Op zo'n moment wordt een wedstrijddekje dus een dekje voor thuis.

Ik ken wel mensen die dat doen inderdaad, maar ik rij tegenwoordig eigenlijk altijd met ademende dekjes thuis :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:39

StalNollie het doel van een dekje is het schoonhouden van het zadel en vroeger ook het haarvrij houden van de slippen van de jassen van de adellijke heren te paard.

Tegenwoordig is een dekje een modeding. En net als met alles wat in de mode is voldoet het voor sommige mensen op een gegeven moment niet meer. Dus wanneer een dekje niet meer voldoet zal nogal kunnen verschillen van persoon tot persoon.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:40

StalNollie schreef:
Channn schreef:

een dek onder zadel heeft niet zoveel functie alleen omdat we het mooi vinden. dus naar behoren werken is niet van toepassing.
scheuren erin moet je inderdaad wel gaan opletten ivm drukplekjes irritaties.

Het dekje onder het zadel heeft wel degelijk een functie: het voorkomt dat de kussens van het zadel in aanraking komen met zweet en dat er haar op je chique kleding komt. Maar, dat is dan ook gelijk de enige functie ook. :j

Die dunne katoenen dekjes zijn juist het allerbeste: deze absorberen vocht en verpesten de ligging van het zadel niet. :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:45

dus de functie is meer mens gericht dan paard gericht. dus een mode ding. ik kocht overigens toen ik jonger was redelijk wat setjes en nu heb ik daar zo n spijt van ik zit met een hoop dekjes die ik niet kwijt kan (ja gratis altijd maar ze hebben nogal wat gekost) en ik gebruik er al jaren maar 1

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 13:52

StalNollie schreef:
dus de functie is meer mens gericht dan paard gericht. dus een mode ding. ik kocht overigens toen ik jonger was redelijk wat setjes en nu heb ik daar zo n spijt van ik zit met een hoop dekjes die ik niet kwijt kan (ja gratis altijd maar ze hebben nogal wat gekost) en ik gebruik er al jaren maar 1

Ik zou niet willen dat mijn lederen zadel elke keer vol zweet hangt en ik het dus elke dag moet schoonmaken & invetten. Daarom gebruik ik dekjes, lijkt me dus niet echt een modeding. Er zijn altijd merken die dit er wel van maken, maar er zijn er ook nog genoeg die simpele zwarte/donkerblauwe dekjes van 20 euro verkopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:59

Het is pas een paar honderd jaar mode StalNollie.

Een dekje is niet zozeer om een zadel te beschermen tegen zweet. Als het leer van je zadel zweet opneemt moet je het gewoon beter invetten. Een dekje beschermt wel goed tegen huidvet en andere troep die het paard kan irriteren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:27

Een zadeldek verdeelt wel licht de druk. Maar dikke dekken verdelen de druk niet per se beter dan dunne dekjes.

Ik gebruik zelf een grandeurpad met extra inlages onder een bbp. Dan heeft het dus wel echt een drukverdelende functie. Maar ik heb mijn pad nu 3 jaar en nog altijd niet hoeven vervangen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:25

Een pad voor een boomloos zadel/pad is niet echt te vergelijken met een sjabrakje/dekje voor een boomzadel.
Een dekje onder een boomzadel voegt niets toe qua drukverdeling, maar houd gewoon het zadel schoon.
Een boomloospad moet veel meer kunnen dan je zadel schoonhouden .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:58

Nee, ook een gewoon dekje verdeelt de druk licht. Dat kwam als verrassing naar boven toen ze de verschillende onderleggers gingen testen (en daarbij de blote rug en de gewone shabrak als controle gebruikten). Sommige onderleggers presteerden slechter dan een gewoon dekje.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:11

Wanneer er scheuren inzitten of andere schuurplekken / gaatjes in het dekje zitten kan het dekje definitief weg.

Maar meestal gebruik ik voor die tijd al een andere omdat ik het te leuk vind om op zoek te gaan naar nieuwe kleurtjes.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:17

Dat is de ellende, ze zijn pas op als de gaten erin vallen.. Daar is mijn man nu achter, dus geen stapel dekjes meer voor mij :')

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:44

hmm bij mij komt het nooit niet zo ver :') Ik koop nog wel eens een nieuwe, en dan verkoop ik een dek die ik zat ben :P