Voor mijn paarden wil ik graag een kaptoom aanschaffen om ze correct te kunnen longeren. mijn 3 jarige moet dit nog leren en daarbij wil ik niet meteen aan het bit trekken, maar wel een bit laten wennen. Dus een kaptoom lijkt mij een goede oplossing.
Bij EJ is nu een korting en daar hebben ze 2 soorten leren kaptooms. Nu ben ik op zoek naar ervaringen en welke is nou het meest geschikt.
Hoi, ik lees even mee want ik was ook op zoek. Ik zie dat de ene een zachte neusriem heeft, de ander heeft een ketting in de neusriem zitten. Dat lijkt me minder vriendelijk? Mijn jonge merrie is best een vriendelijk beest, niet dominant of zo, dus het lijkt me dat ik het met de zachte neusriem moet kunnen redden? Wie heeft ervaring?
Die van mij is wel vrij dominant, dus ben nog in twijfel wat ik doe.
Charmaine
Geplaatst: 27-02-16 22:54
De baro is erg fijn. Ik ben een paar maanden geleden begonnen met werken aan de hand en heb hierbij de baro te leen gekregen. Is erg zacht en prima om mee te beginnen.
Moet hem zelf ook nog aanschaffen dus bedankt voor de tip wat betreft de korting.
Devitootje
Geplaatst: 27-02-16 22:57
Ik heb zelf recent de BARO gekozen, vanwege de mooie platte zachte neusriem, zonder ijzeren ketting erin.
Dominantie kan je m.i. beter aanpakken/oplossen met een duidelijke en conseqente opvoeding dan met "scherper" tuigage.
Mando
Geplaatst: 27-02-16 23:00
Ik heb hier ooit op bokt een leren kaptoom laten maken bij lusitana die woont in Portugal 8 jaar geleden en nog steeds heel blij mee.