Dressuurzadel kniewrong vs dijbeenwrong

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Dressuurzadel kniewrong vs dijbeenwrong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:57

Ik zie af en toe foto's van dressuurzadels voorbijkomen met een dijbeenwrong op het zweetblad.
Nu vroeg ik mij af wat is hier het voordeel van tov de kniewrong?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:59

Ik heb een dressuurzadel met een dijbeenwrong. Hierdoor kan ik m'n lange (boven)been gemakkelijker kwijt. Een kniewrong duwt me vaak in een ongewenste houding, en als dat niet het geval is, is de zitting te groot.

jokari

Re: Dressuurzadel kniewrong vs dijbeenwrong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:01

Een kniewrong duwt je knieën wat verder uiteen. In mijn geval zet dat onmiddellijk veel te veel spanning op mijn heupen, hoe klein de kniewrong ook is. Voor mij nooit meer iets anders dan dijwrongen. Geven ook veel meer houvast in geval van bokkesprongen, vind ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:50

Ik heb een poosje een dijbeenwrong geprobeerd. Hoewel het met proefrijden niet “goed” voelde wist de zadelmaker me ervan te overtuigen het toch een poosje te proberen omdat ze vond dat mijn been er wel heel mooi door kwam te liggen. Ik leg van nature het been vrij ver terug, waardoor ik helemaal geen contact had met die dijbeenwrong. Heb het een paar maanden geprobeerd, maar het voelde steeds zo “kaal”, waardoor ik onzeker werd of ik bij gekke bokkesprongen wel voldoende steun zou hebben. Niet handig met een jong en springerig paard. Ik kon er niet aan wennen en heb er toen toch maar andere zweetbladen met een gewone kniewrong op laten zetten (Wow zadel, handig die verwisselbare flappen). Ik vind het juist fijn knie een beetje in/tegen die wrong aan te kunnen leggen.

Ik zie de dijbeenwrong vaker bij hele lange ruiters/ruiters met een lang bovenbeen. Nou ben ik niet heel groot (1.63 mtr) dus misschien dat dat uitmaakt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:17

Bedankt voor de reacties.
Toch eens overwegen om te kijken hoe dat voelt met rijden dijbeenwrongen, ergens lijkt het me wel wat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:27

Ik heb een bovenbeen (rokje), dij-en kniewrong, dat is helemaal fijn zitten _/-\o_

<3
Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:29

Ik heb korte pootjes maar vind zadels met een hoge wrong juist ontzettend prettig. Doordat je je bovenbeen er tegenaan kan leggen kan je je been mooi lang en stil houden.
Bij zadels met een kniewrong ga ik standaard met mijn knie over de wrong heen omdat hij voor mij op de verkeerde plek zit

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:33

Van welk merk is jouw zadel, listiglisje? Ziet er erg fijn uit!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:35

Nina1999 schreef:
Van welk merk is jouw zadel, listiglisje? Ziet er erg fijn uit!

Het is een Arno Brandt, een Mono close contact

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:44

Maik79 schreef:
Ik heb een dressuurzadel met een dijbeenwrong. Hierdoor kan ik m'n lange (boven)been gemakkelijker kwijt. Een kniewrong duwt me vaak in een ongewenste houding, en als dat niet het geval is, is de zitting te groot.

Ik heb dezelfde ervaring :j

Ben niet heel lang maar heb in verhouding wel een heel lang been, een dijbeenwrong is dan veel prettiger dan een kniewrong.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:43

Het is echt persoonlijk. Ik vind het namelijk verschrikkelijk zitten, maar ik hou sowieso niet van veel wrong.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:36

Dijbeenwrongen zijn eigenlijk veel logischer en efficiënter dan kniewrongen +:)+

Alleen ze moeten natuurlijk wel op de goede plaats zitten :)
Maar dan geven ze enorm veel steun zonder je in een vervelende positie te duwen, en je hebt geen overbodige rommel tussen je been en je paard waardoor je een stukje gevoel kwijtraakt en ook nog eens breder komt te zitten zoals bij kniewrongen....

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:12

Interessant! Ik heb wel zin om eens zo'n zadel te testen! Iemand tips welke merken interessant zijn met goede service en zadelpassers?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:17

Ik vind een dijbeen wrong echt verschrikkelijk. Mijn been gaat er van zwabberen, terwijl ik daar op een zadel zonder dijbeen wrong geen last van heb.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:24

Ik vind het erg fijn.
Maar niet te dik.
En ongeveer 20 cm boven de knie.

Knie wrong vind ik weer niets.

Ik ben 1,75, slank met lange stelten.