Ik heb een nieuw zadel wat in de richting van bordeaux rood is. En mijn huidige lichtbruine hoofdstel staat daar voor geen meter bij. Een goede reden dus om zelf te gaan knutselen!

Misschien vinden meer mensen het leuk te zien hoe dat in zijn werk gaat.

Even een klein stukje uitleg over het waarom:
Ik ben van mening dat onze ‘Engelse’ hoofdstellen nogal conservatief zijn. Simpel zwart of bruin. De enige versiering die we tegenwoordig binnen de regels toe passen zijn een hoop glitters en lakleer. En laten we nu eerlijk zijn, paarden zijn edele trotse dieren. Het feit dat we er mee rijden komt uit adellijke traditie. En nog steeds voel ik mij altijd mega bevoorrecht om op een paard te mogen rijden. Een hoofdstel mag dat best uitstralen. Glitters en lak horen daar gewoon niet bij, die zou ik eerder onder het kopje ‘ordinair’ plaatsen.

De western traditie is veel uitbundiger: zij kennen wel een traditie van goed ambacht en ‘versieren’ van de paarden waar ze zo trots op zijn. En hoewel ik zeer veel waarde hecht aan ambacht en handwerk, is veel western tuig in mijn ogen snel over-done. Een beetje kitch. Misschien ook omdat dit niet ‘mijn’ traditie is.
En dan heb je nog de Spaanse en Portugese hoofdstellen die doorgaans wel wat mooier versierd zijn. Maar vaak zijn dit ‘normale’ Engelse hoofdstellen waar wat versiering op is geplakt. Zij missen verreweg de finesse van het handwerk wat je in de westernwereld wel ziet.
Dus, aangezien ik ook geen wedstrijden rij dus niet aan regels hoef te voldoen, heb ik besloten eens te proberen een hoofdstel te maken naar eigen ontwerp. Met de bovenstaande schilderijen in het achterhoofd, en iets wat bij mij en mijn paard past.
Ik wil een hoge kwaliteit leren hoofdstel, rood met zwart, mooie gespjes, anatomisch gevormd kopstuk, niet te grof.
En dat begint met een grote lap goed tuigleer en een heel scherp mes. Ik heb nog nooit eerder iets van leer gemaakt dus het is best een uitdaging. Mijn normale creatieve werk is heel fijn schilder- en tekenwerk. Nu heb ik ook wel motoren gefixt, meubels gebouwd, zeilboten opgeknapt en ander lichamelijk zwaar werk. Maar dit is een andere klasse. Het viel me echt tegen

Anatomisch gevormd kopstuk:

Eerste stuk geverfd met daarnaast het begin van het bakstuk

Binnenkort meer!