Hoofdstel zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzer

Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:54

Recentelijk ben ik begonnen zelf een hoofdstel te maken naar eigen ontwerp.
Ik heb een nieuw zadel wat in de richting van bordeaux rood is. En mijn huidige lichtbruine hoofdstel staat daar voor geen meter bij. Een goede reden dus om zelf te gaan knutselen! :Y)

Misschien vinden meer mensen het leuk te zien hoe dat in zijn werk gaat. 8-)

AfbeeldingAfbeelding

Even een klein stukje uitleg over het waarom:
Ik ben van mening dat onze ‘Engelse’ hoofdstellen nogal conservatief zijn. Simpel zwart of bruin. De enige versiering die we tegenwoordig binnen de regels toe passen zijn een hoop glitters en lakleer. En laten we nu eerlijk zijn, paarden zijn edele trotse dieren. Het feit dat we er mee rijden komt uit adellijke traditie. En nog steeds voel ik mij altijd mega bevoorrecht om op een paard te mogen rijden. Een hoofdstel mag dat best uitstralen. Glitters en lak horen daar gewoon niet bij, die zou ik eerder onder het kopje ‘ordinair’ plaatsen. :o Alleen een effe zwart of bruin hoofdstel vind ik het paard ook weer te kort doen. Het hoofdstel mag best uitstralen hoe trots ik op het paard ben.

De western traditie is veel uitbundiger: zij kennen wel een traditie van goed ambacht en ‘versieren’ van de paarden waar ze zo trots op zijn. En hoewel ik zeer veel waarde hecht aan ambacht en handwerk, is veel western tuig in mijn ogen snel over-done. Een beetje kitch. Misschien ook omdat dit niet ‘mijn’ traditie is.

En dan heb je nog de Spaanse en Portugese hoofdstellen die doorgaans wel wat mooier versierd zijn. Maar vaak zijn dit ‘normale’ Engelse hoofdstellen waar wat versiering op is geplakt. Zij missen verreweg de finesse van het handwerk wat je in de westernwereld wel ziet.

Dus, aangezien ik ook geen wedstrijden rij dus niet aan regels hoef te voldoen, heb ik besloten eens te proberen een hoofdstel te maken naar eigen ontwerp. Met de bovenstaande schilderijen in het achterhoofd, en iets wat bij mij en mijn paard past.
Ik wil een hoge kwaliteit leren hoofdstel, rood met zwart, mooie gespjes, anatomisch gevormd kopstuk, niet te grof.

En dat begint met een grote lap goed tuigleer en een heel scherp mes. Ik heb nog nooit eerder iets van leer gemaakt dus het is best een uitdaging. Mijn normale creatieve werk is heel fijn schilder- en tekenwerk. Nu heb ik ook wel motoren gefixt, meubels gebouwd, zeilboten opgeknapt en ander lichamelijk zwaar werk. Maar dit is een andere klasse. Het viel me echt tegen :wow: Behoorlijk zwaar werk wat dan ook nog eens mega precies moet.
Afbeelding
Anatomisch gevormd kopstuk:

Afbeelding
Eerste stuk geverfd met daarnaast het begin van het bakstuk *\o/*

Afbeelding

Binnenkort meer!

Serena_Milco

Re: Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:57

Gaaf zeg! ik ben benieuwd hoe het er straks compleet uitziet.
Hoe werk je de randen af? heb je ook een leer naaimachine?

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:10

Bij het lezen van de titel dacht ik 'oh oh, weer zo'n penny die van een paar strotouwtjes een hoofdstel in elkaar wil lijmen'. Maar wow! Dit is even iets anders! Ben heel benieuwd hoe dit verder ontwikkeld.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:18

Precies dat Bamii :+
Maar wat gaaf zeg! ik volg :j

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:28

Wauw wat gaaf, ben heel benieuwd dus ik volg!

Kanto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:44

Dat is gaaf zeg!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:47

Oh wat gaaf zeg! Erg leuk dat je ons mee laat genieten van je project!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:51

Leuk om de vorderingen te zien!
Mij zus maakt ook tuigen, hoofdstellen, halsters, honden halsbanden etc met de hand. Zij stikt met de hand. Ga jij dat ook doen, of heb je een naaimachine?

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:56

Wauw ik volg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:57

Ik geef je gelijk. Ene is snel te en lak/glitterspul eist veel te veel de aandacht op. Al was ik begonnen met een mooi gevormd kaal westernhoofdstel, want goed leersnijden is lastig en al die materialen zijn ook behoorlijk kostbaar zelfs vergeleken met de arbeidsuren die er bij komen als je koopt.

Moet wel zeggen dat ik een anatomisch kopstuk liever rond zie (oren, etc. daar zijn dat immers ook), ik zou mij zorgen maken over toch scherpe hoekjes precies op de verkeerde plek. Maar ik weet ook hoe moeilijk het is om iets echt mooi rond te snijden, zelfs met een snijlijn om te volgen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:58

wauw erg mooi! waar haal je het leder vandaan?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 15:27

Wat een leuke reacties :o

Laat ik een ding duidelijk stellen voor iedereen die ook wel zou willen proberen: Alleen al het materiaal en gereedschap kopen kost je velen malen meer dan de meeste ooit uit willen geven aan een hoofdstel. En dan heb ik het nog niet eens over de arbeidsuren.

Hiermee heb ik mijzelf ook wel een beetje (letterlijk en figuurlijk :D ) in de vingers gesneden. Voor bepaald werk is gereedschap te koop, maar heb ik niet gekocht omdat ik het te duur vond voor een misschien eenmalig project, en daarnaast ben ik te koppig en denk dat ik het ook wel zonder dat gereedschap kan. Nu kan je bepaalde dingen ook wel improviseren, maar dat kost dan nog meer tijd.

@Serena_Milco: Ik heb geen naaimachine, dus alles moet met de hand. Dat is ook wel het mooist.
De kanten snij ik rond af. Daarna verf ik het met speciale kantenverf. Dit is een beetje de normale procedure bij engelse hoofdstellen. In de westernwereld wordt het vaak helemaal doorgestikt. Dit komt ook omdat het vaak uit twee lagen leer bestaat. (Een die wat zachter is en getooled is, en een er onder die zorgt voor stevigheid.) Ik vind helemaal doorgestikte hoofdstellen wel echt wat toevoegen aan het uiterlijk, maar voor deze keer wilde ik het mezelf niet te moeilijk maken.

@tamery: Je hebt gelijk over het kopstuk. Deze heb ik eerst helemaal in mal gemaakt en op mijn paard gepast. Hij past dus perfect om zijn oortjes en manen. Mocht ik ooit wat gaan maken voor een ander paard zou ik het niet zo snel weer op deze manier doen omdat het wel echt goed moet passen voor deze vorm.

@ Zoe: Je kan leer kopen bij een looier of handelaar. In Nederland heb je bijvoorbeeld boomsma en in België Berten. Je kan dan bijvoorbeeld een halve huid kopen voor een paar honderd euro. Sommige verkopen kleinere stukken, maar daar betaal je dan relatief nog veel meer voor. Daarnaast moet je goed opletten wat je wil: het mag niet te veel rekken, moet dik genoeg zijn, mooie effe van structuur en kleur en dergelijke.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:17

Gaaf zeg, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:21

Ook ik ben benieuwd naar het eindresultaat

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:43

Gaaf om dit zelf te doen! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

lievenamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:52

Wow gaaf! Echt heel creatief _/-\o_

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:59

Heel gaaf, ik volg zeker! :j

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:00

Knap dat je dat kan.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:07

Heel erg leuk om te volgen!
Om al deze redenen ben ik dus van leren hoofdstellen maken overgestapt naar biothane hoofdstellen maken. Minder keus in bewerken, maar aan de andere kant hoef je je ook geen zorgen te maken over de afwerking + de kosten van alle tools die daarbij komen kijken. Die heb ik dus ook liggen, maar die doen dus niet meer zoveel. ;)
Het vervelende van leerbewerken is ook dat je voor elke handeling een apart stukje gereedschap moet kopen, er bestaat geen gereedschap waarmee je én de kantjes rond kunt maken, én gaatjes kunt prikken voor het naaien én wat de eindes dun kan schaven enz. Je blijft bezig en omdat leer behoorlijk stug is gaat je gereedschap ook al snel stuk. Dus ik heb er alle respect voor dat je ervoor gaat! :j

Ik vraag me trouwens wel af wat voor bit/bitloze neusriem je bij dit hoofdstel wilt gaan gebruiken? Als je een hackamore/stangbit gebruikt dan trekken de bakstukken het kopstuk namelijk naar voren als je aan de teugels trekt. Bij zo'n extreem gevormde anatomisch kopstuk ligt het bakstuk een volledige riemdikte (2cm?) voor het kopstuk, dus trek je het bakstuk ook 2 cm dichter naar het oog toe dan wanneer je een normaal, recht kopstuk gebruikt. Dan komt er misschien wat meer druk op de oren, maar dat is juist om de ogen veilig te houden. :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:18

wat gaaf! ben benieuwd wat het resultaat zal worden

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:03

Leuk, ik ben ook erg benieuwd!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 16:11

@xyutu2: Leuk! heb je ook voorbeelden van wat je hebt gemaakt?
Ik heb zelf qua gereedschap bijvoorbeeld geen uitdunmes, geen kantenmes, geen strapcutter. Eigenlijk alleen een scalpel en een groefsnijder. Ik snij dus alles uit de losse pols. Dit was in het begin echt heel lastig. Ik ben een tekenaar, dus mijn hand-oog coördinatie is best goed, maar wanneer je ook veel kracht moet zetten is het behoorlijk pittig een rechte lijn te trekken. Bij de bakstukken zie je dat ook wel.
Momenteel gaat dit al stukke beter. Het lukt me nu wel om een cm of 30 kaarsrecht te trekken, maar wanneer ik een stuk van boven de 50 heb zie je altijd wel ergens een kleine hapering.

Ik heb het probleem van de neusriem totaal vermeden: ik rij namelijk vrijwel altijd zonder neusriem en met trens. Ik heb het systeem van de bakstukken wel zo gemaakt dat er eventueel een losse neusriem door heen kan. (Zoals bij een men hoofdstel en veel spaanse hoofdstellen hebben. )

Ik ben een beetje vergeten of foto's te maken van het proces van de bakstukken. Maar hier vast het begin van de frontriem:
Afbeelding

En een bakstuk af:
Afbeelding
De bakstukken heb ik zo uit de losse pols getooled. Dat is ook wel te zien want hier en daar is het een beetje scheef. :D De frontriem ging al stukken beter. Maar daar moet de andere kant er nog op.
Je kan het bit er trouwens aan doen met de schroef, net zoals bij westernhoofdstellen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:14

Wat tof! Ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat, ziet er prachtig uit. :wow:

Maar wat een prutswerk zeg. :=

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:20

Wordt gaaf zeg! En inderdaad geef je groot gelijk hoor. Vind zelf de glitters en de lak mooi, maar om te zeggen dat het echt chic is en het 'rijke' en bevoorrechte gevoel van paardrijden geeft.. nee absoluut niet. En als je toch voor jezelf rijd kan je het lekker helemaal uitpakken +:)+ Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:23

Oeh ik ga volgen, wat gaaf! :D