Welk bit heb ik toch? (Sprenger/KK)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Welk bit heb ik toch? (Sprenger/KK)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:54

Ik ben op marktplaats een beetje aan het kijken voor een bit hetzelfde als mijn huidige bit zodat ik deze niet steeds om hoef te hangen (hoofdstel/kaptoom). Ik heb er twee, een oude van 18mm en degene die ik gebruik is 16mm. Althans, dat denk ik. Ik zie nu nl ineens dat ze wel heel verschillend zijn! Ook de bitten op marktplaats zijn verschillend. Hoeveel soorten heb je wel niet?! Ik zie KK Conrad en Ultra en Dynamic. En bij de ene heet het bit dynamic en bij de andere Ultra terwijl ze er hetzelfde uitzien. Ik zie het verschil vooral in de manier waarop het tussenstuk vast zit.

Nu mijn bit. Foto 1 en 2 is het bit dat ik gebruik, hier staat KK Ultra op. Het andere bit (foto 3) staat alleen 'aurigan' op. Ik zie nu dus dat ook deze bitten niet hetzelfde bevestigd zijn. Weet iemand wat nou precies het verschil is en welke bitten het precies zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ambre

Re: Welk bit heb ik toch? (Sprenger/KK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:05

De 1ste lijkt nog iets meer anatomisch gevormd.
Maar zoveel verschil zit er niet in hoor.
Je kunt gerust een dynamic kopen en HH heeft ook fijne anatomische bitten.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:41

De bovenste heeft een gedraaid tussenstukje, deze heb ik ook, alleen ik heb hem dan met zilverkleurige ringen. Super fijn bitje!
Die eronder is dikker, het tussenstukje is groter, dus heeft een andere werking.
Hoe ze allemaal precies heten weet ik ook niet. Ik zou kijken op welk bitje m'n paard het fijnst loopt, en die dan gaan zoeken.

Persoonlijk vind ik dat er best wel veel verschil in zit. Mijn paard loopt duidelijk beter op het kk bitje, als dat ik er een soortgelijke van HH in hang...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 23:47

Mijn paard loopt ook beter op het eerste bit. Ik dacht eerst dat het kwam omdat deze dunner is, maar het tussenstukje ligt dus ook anders merk ik nu op. En onderstaand bit dat op marktplaats staat, is dat dan weer een ander bit? Lijkt op mijn eerste bit maar ziet er meer anatomisch uit. Of is het hetzelfde bit?
Afbeelding

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:51

De laatste is een dynamic.
Ik heb nog nooit bij 1 paard veel verschil gemerkt.
Koop wel tegenwoordig altijd duurdere bitten vanwege de afwerking.
Het verschil in dikte kan wel veel invloed hebben.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:10

bij die laatste lijkt dat tussenstukje dan weer niet gedraaid te zijn.
Ik dacht paar jaar geleden ook dat mijn merrie misschien op een dynamic NOG wel beter zou gaan, maar ik kwam mooi van een koude kermis thuis. Ondanks dat het tussenstukje ook gedraaid is, net zoals de Ultra watertrens die ik heb, vond ze die dynamic dus niks...

Het ene paard is (gelukkig) het andere niet, mijne is met andere dingen dan weer heel makkelijk/koel, maar is wel duidelijk van het ene bit wel gediend, maar van de andere dus niet :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 06:09

De eerste is een ultra. Daar is het tussenstukje 45 graden van gedraaid.
De onderste geen idee. Is dat wel een sprenger?
Die van marktplaats de dynamic.

Mijn paard loopt heerlijk op de ultra, de dynamic vind hij verschrikkelijk. De vorm van dat bit vind hij niets.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 06:19

Waarom wil je een bit aan je kaptoom?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:40

Die laatste is een Sprenger, misschien een heel oud model? Ik heb hem ooit via mp aangeschaft. Mijn paard is erop gaan staan en daardoor is de bitring krom en dus heb ik in de winkel een nieuwe gekocht. Dat is dus de eerste.

Koper schreef:
Waarom wil je een bit aan je kaptoom?

Ik heb de Micklem en een 'gewoon' hoofdstel. Met de Micklem werk ik aan de hand (les) en daarna ga ik vaak ook nog rijden. Dan is het fijn als er een bit aan de Micklem zit zodat ik het hoofdstel niet om hoef te ruilen. Dan kan ik meteen met de Micklem rijden. Ze reageert overigens niet anders op de verschillende hoofdstellen. En met de Micklem mag ik geen wedstrijden rijden dus hou ik mijn 'gewone' hoofdstel.