Aanpasbaar zadel voor tinker

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Aanpasbaar zadel voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:43

Na vele topics door hebben gespit en zadels vergeleken zie ik door de bomen het bos niet meer...

Tinker
merrie
1.60 +
3,5 jaar (en nog steeds érg in de groei)
Nu ongeveer boommaat 35
Nu nog een schoft met 'kuiltjes' er naast maar dit zal aan de bespiering liggen dus ik verwacht dat dat langzaamaan ook wel bij gaat trekken
Budget is rond de 1000 euro
17,5-18 inch, ik ben 179 cm met vrij lange benen

Voorheen had ik een Kent en Masters dressuur voor haar maar hier zat ik zelf niet lekker in en het zadel drukte achter op haar rug. Ze had niet genoeg schoudervrijheid, dit kon ik merken omdat ze het moeilijk vond om te verruimen in de draf en ging snel over in galop.

Ik zoek voor haar een dressuurzadel dat makkelijk aanpasbaar is. Ik heb onder andere gekeken naar Ninon Schutte, haar ook al gemaild in hoeverre een zadel aan te passen is. Tweedehands Ninon Schutte zadels opgezocht maar helaas niet in de boommaat die ik nodig heb. Wel was er eentje met medium boommaat maar ze gaf aan dat dit niet aan te passen is naar XW, logisch natuurlijk. Ze heeft gezegd dat een type Kristal of Sentrix met keilkussens de meeste kans heb van slagen.

Daarnaast naar Sella zadels gekeken, deze spreken mij erg aan en ook een mailtje gestuurd maar die is in mijn spam terecht gekomen waardoor die weg is, hij zou nogmaals het mailtje even sturen dus dat is afwachten. Echter zijn ze bijna niet tweedehands te vinden en nieuw zijn ze ver boven mijn budget... Echter is er wel een mogelijkheid om in termijnen te betalen, heb hier ook even naar gevraagd.

Voor de rest heb ik gehoord dat Sommer, Zaldi, Anatomica en Custom wel aanpasbaar zijn naar het paard maar in hoeverre?
Plus het zadel moet ook nog eens goed liggen, zelfs met aanpassing van de boom kan het zadel nog niet goed liggen.
Wat zouden jullie aanraden? Ik wil niet over een jaar nog eens een ander zadel aanschaffen, dan liever iets doorsparen voor een zadel waar ik lang mee kan dan ieder jaar het gedoe om een andere aan te schaffen.

Een heel verhaal maar alvast bedankt voor het mee denken!

Ahryah

Re: Aanpasbaar zadel voor tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:43

Thorowgood al eens geprobeerd? Aanpasbaar en nieuw binnen jouw budget!
Massimo ligt ook erg goed op brede paarden, vooral als de boommaat nog wat breder gaat worden, zijn +/- 2 maten aanpasbaar geloof ik. Wel iets boven je budget nieuw maar volgens mij genoeg tweede hands te vinden

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:29

Thorowgood is de kunststof versie van kent en masters toch? Graag wil ik een lederen zadel

Massimo ook al naar gekeken, zou ook nog een optie zijn! Ben alleen bang dat mn paard breder wordt dan 2 maten... Heb ook naar mac rider gemaild maar kreeg te horen dat ze niet verder dan 2 cm kunnen vergroten.

Het is jammer dat er niet veel zadels zijn met de boommaat die ik nodig heb, haha. De zoektocht gaat verder....

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:05

Ja thorowgood is kunststof versie inderdaad :) Je hebt ook nog fairfax, is een stapje duurder dan kent & masters maar verder zelfde pasvorm en fabrikant.
Mac rider heb ik voor mijn paard toen ook gekeken, alleen mac rider zelf vult zadels vaak scheef op en levert gewoon scheve zadels dus daarom viel dat af voor mij.

Misschien iets richting fryso een idee? Staan tweedehands vaak in fit 5 te koop dus misschien is dat wat totdat het zadel te krap word. Ik weet niet in hoeverre hun boom aan te passen is.

Wat een gedoe is dat met die brede paarden he! Mijn merrie heeft boommaat 34 nodig, maar dan vaak is de pasvorm toch nog niet goed voor haar brede schouders :')

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:26

Ik heb een thorowgood t6 ,dat lijkt net leer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:33

(semi)boomloos kopen en pas met 8 als ze uitgegroeid en uitgezwaard is naar een permanent (leren) zadel kijken. Er is zeker met een ras wat zoveel massa gaat krijgen bijna geen zadel te vinden dat passend te maken blijft, zeker niet binnen je budget. Daarnaast is het blijven aanpassen ook niet zo goed voor je zadel, verbreden van de boom kan niet onbeperkt, ook niet qua aantal keren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:37

ik heb een tekna, de letek versie met lederen bovenkant. Echt een zalig zadel met aanpasbaar kopijzer. Wel vrij rechte kussens (wat voor mijn pard nodig was) dus ik weet niet hoe het op een andere ligt. maar je kan altijd proberen.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 17:58

Voor zover ik weet, is er een zadel wat 20 keer aangepast kan worden. Dit is eentje met metalen boom maar weet zo niet welk merk dit was. Het is idd zo dat vaak aanpassen niet goed voor het zadel is maar stel er is een zadel waarbij het dusdanig aangepast kan worden dat het niet nadelige gevolgen heeft.

Boomloos is geen optie ivm vlakke en brede zit. Ik heb verschillende boomloze zadels geprobeerd maar ik kan er niet lekker in zitten helaas.

Heb mail terug van Sella en de boom is zowel verwisselbaar als verstelbaar. Misschien dan toch maar even door sparen en in de tussentijd een zadel kopen dat tijdelijk past oid? Aangezien mijn kent en masters niet past, zal thorowgood waarschijnlijk ook niet heel fijn liggen tenzij het een cob versie is. Probleem is dat die zitvlakken weer zo vlak zijn en ik daar niet genoet steun aan heb...

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:59

En hoe is het kent & masters cob model ? zit dat beter?
Anders misschien voor tijdelijk toch wat richting fryso kijken, heb je in ieder geval de goede boommaat en die hebben vaak wat meer steun.

Tekna gaat sowieso niet passen. Die bomen gaan niet breed genoeg :o

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:12

Het cob model heeft een nog vlakkere zit waar ik dus weer niet goed in ga passen :( nouja, zal wel passen maar ik zit liever meer gedwongen...

Ik zat daar ook al aan te denken inderdaad, tijdelijk een fryso zodat ik over een tijdje een echt goed zadel kan kopen wat goed past. Hulsebos raden jullie niet aan? Heb wel gehoord dat er scheve bomen werden geleverd etc.

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:15

De nieuwe versie van Kent en Masters heeft de kniewrongen bovenop het zweetblad, erg fijn zadel hoor

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:46

Heb ik ook naar gekeken idd maar ik denk dat ik dan weer met hetzelfde probleem zit, namelijk dat de boom te driehoekig is en dus gaat knellen bij de schouders en achter gaat drukken. Het zadel lijkt inderdaad erg fijn! Had anders graag zo'n zadel willen hebben maar loop dan denk ik weer tegen dezelfde problemen aan

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:51

Wintec wide?

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:01

Een stalgenootje van mij heeft een hulsebos :) op een x Fries.
Vind het een erg mooi zadel om te zien en zit ook heerlijk! Ik weet verder niet of dat zadel goed ligt en hoe de boom is, maar ik denk dat dat ook een beetje aan de zadelmaker ligt.

Ik denk dat je op dit moment inderdaad beter voor een tijdelijk zadel kan kijken en dan sparen voor eentje als hij is uitgegroeid.
Ik denk als je echt een gedwongen zit wilt je beter naar een tweedehands fryso kan kijken ipv een massimo. Fryso heeft geloof ik meer modellen met een gedwongen zit.

Wintec (wide) raad ik je eigenlijk af := Je krijgt te snel het "past op ieder paard" idee terwijl, ondanks dat de boommaat breed genoeg kan op de wide" voor bijna geen een paard de vorm van de boom goed is..

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:12

Sommer (www.sattelmacher.com) claimt dat de bomen in hun zadels onbeperkt verstelbaar zijn (30 jaar garantie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:20

ilsexxx schreef:
Boomloos is geen optie ivm vlakke en brede zit. Ik heb verschillende boomloze zadels geprobeerd maar ik kan er niet lekker in zitten helaas.

Als je tot je een echt duur zadel kunt kopen op een goedkoop alternatief wilt rijden wat je ook makkelijk kunt verkopen, dan zou ik naar de Ghost kijken. Die heeft van alle zadels de smalste zit waardoor hij ook veel door mensen met heupproblemen gebruikt wordt. De zitting is bovendien niet plat maar heeft een kuipjesvorm, die je met zitversmallers voor je gevoel nog dieper kunt maken.

Het voordeel van op een in de groei zijnd paard even (semi)boomloos rijden tot je een boomzadel kunt betalen is bovendien dat je paard tot die tijd alle ruimte heeft om spieren te kweken zonder dat hij steeds tegen de grens van het zadel oploopt - want dat is de andere kant van steeds de boom bijwerken, je paard loopt er dus wel steeds een tijdje tegenaan voor je als ruiter beseft dat de boom niet meer helemaal 100% zit. Dan heb ik het trouwens wel over volledig boomloze zadels zoals de Ghost, en niet over zadel waarbij je een harde voor/achterboog hebt, want bij die zadels heb je hetzelfde probleem (je merkt pas dat zo'n harde voorboog niet meer lekker ligt als je paard minder begint te lopen).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:36

Mijn paard is rondgeribt, korte rug, erg terugliggende schouder en regelmatig een maat boller wegens weidegang. Ik ken je probleem dus goed. De meeste zadel schuiven naar voren of ze kan er niet onder wegkomen. Ik heb veel met verwisselbare boom al de revue laten passeren: zaldi, thorowgood, wintec, kent&masters en alles in diverse modellen: cob, gewone schoft enz. Lag allemaal bagger. Geen schoudervrijheid of het lag met drie passen op haar schouders. Ik heb vaste boomzadels laten aanpassen met een derde singelstoot zodat ik naar achteren kon aansingelen en haar schouder vrij kon laten, maar dan blijf je altijd moeite houden met de balans van het zadel, dat betekent veel aan laten passen. Ik heb het langs een Euroriding diamant er op gehad, die was nog het fijnste met echt goed schoudervrijheid door het singelsysteem en weinig wrong en spring tree, maar die zijn tweedehands bijna niet groter dan fit 3 te krijgen, en daar is ze toch echt uitgegroeid, en dan kom ik tijdens het weideseizoen alsnog in de problemen met dat maatje groter. Wat mijn paard het fijnste vindt zijn latex kussens, ze is erg gespierd en haar bespiering blijkt snel klem te lopen onder wol, latex past zich aan tijdens het rijden onder invloed van warmte. Ik ben ondertussen helemaal klaar met boomzadels, het heeft me een klein vermogen gekost en ik heb er geloof ik in de loop der jaren wel 30 geprobeerd, van op maat gemaakt tot goedkoop, en rij ondertussen boomloos, een goed merkzadel met latex kussens. En te breed: mijn zadel valt mee, dat verschilt per merk, moet je gewoon uitproberen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:18

Ik zie veel Irish Cobs. Identiek probleem. Soms heb ik mazzel en past de Wintec Isabel Werth of de Bates. Ook de oude 500 valt mooi op bredere Tinkers. Ik heb er van beide 1 liggen. Die mag je best uitproberen. Ik heb door mijn leverancier een zadel laten maken voor Irish Cobs. Die is gewoon aan te passen. Ik laat dat ivm garantie altijd doen door de fabriek. En de schouder ligt vrij. Ik heb het zadel laten ontwikkelen, omdat het voor mijn idee niet op de markt is. Mijn dressuurversie lag er ook behoorlijk goed op. Ik vond verder de veelzijdigheid van Kent en Masters beter liggen dan de dressuurversie. Maar de cobversie is een heel goed alternatief. De Thorowgood Cob past ook mooi op deze pony's.