Bitloos rijden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Djenga12

Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:13

Goedendag,

Ik rijd al een hele tijd bitloos maar nou zit ik met een vraag.
Waarmee kan je het beste bitloos rijden, zelf vind ik een touwhalster te dun snijdend touw hebben om bitloos mee te rijden.

Ik weet dat er F.R.A Hoofdstellen zijn, hoe duur zijn deze ?

Mvg.

madelaine

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:23

Bij epplejeck hebben ze wel F.R.A hoofdstellen dacht ik! (Www.ej.nl)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:26

Hoofdstel, bosal, halser... het ligt ook aan wat je voorkeur heeft, maar persoonlijk vind ik een hoofdstel beter zitten- met bosal heb ik echter geen ervaring

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:34

Per paard verschillend wat beste werjt. Touwhalster werkt prima voor buitenritjes zonder dat je vaak druk nodig hebt dus moet he pony al gewend zijn aan lichaamshulpen en lichte teugelhulp (en wellicht stemhulp)

Onzekere ponys hebben vaak baat bij een meer sluitend hoofdstel zoals kaak gekruist terwijl erg zekere ponys vaak beter reageren op zo min mogelijk insluiting dus is een bosal of side pull beter. Eigenlijk kun je met alle bitloze hoofdstellen een paard dressuur aanleren alleen met touwhalster is dat lastiger ivm erg veel ruis in je hoofdstel.

Er zijn zoveeeel plekken waar je ze kunt kopen denk o.ahorse top shop, epplejack, marktplaats etc.
succes!!

Djenga12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:40

Heel erg bedankt allemaal ;) Ik ga er mee bezig

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:48

Een touwhalster voldoet prima, maar inderdaad wel alleen als je met weinig druk rijdt. Ze zijn niet bedoeld om continue contact te houden.
Zelf gebruik ik voor meer contact een sidepull. Kan je zo duur maken als je zelf wilt, om uit te proberen kan je ook zoiets maken:
http://hobby-en-overige.infonu.nl/diver ... maken.html
Werkt prima en kost nog geen 5 euro. Ik heb er ooit een gemaakt voor een paard wat ik te leen had zonder spullen. Na 1,5 jaar gebruik ik hem nogsteeds :')

Maar er zijn zoveel verschillende soorten bitloze hoofdstellen, is ook een kwestie van uitproberen per combinatie denk ik wat fijn werkt.