[WN] zadel met diepe zitting gezocht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

zadel met diepe zitting gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:25

Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn quarter met een diepe zitting. Hiermee bedoel ik een "kuipje" en waarbij je de fenders recht onder je hebt als ruiter.

Ik kan maar geen zadel vinden die mij kan overtuigen. Beschik ook niet echt over zoveel kennis op het gebied van zadels. Het zadel mag nieuw of tweedehands zijn. Ik ben ook bereid om mij en mijn paard te verplaatsten.

Types zoals een wade spreken mij aan, maar ik zoek een zadel waarin ik even kan rijden. Wil vooral zeker zijn van mijn aankoop, dus uittesten lijkt me erg fijn. Hoeft niet perse dergelijk type zadel zijn, zolang de zitting maar goed is.

Hebben jullie dergelijke ideeën omtrent type zadels, zadelmakers, verkopers, enz ?

Hilary

Re: zadel met diepe zitting gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:27

Ik weet niet hoe ver je wilt rijden, maar: Country Mill in Nijkerk heeft veel keuze en goede mogelijkheid tot uitproberen (binnenbak). Vraag naar Herman, daar ben ik erg tevreden over :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:34

Hilary schreef:
Ik weet niet hoe ver je wilt rijden, maar: Country Mill in Nijkerk heeft veel keuze en goede mogelijkheid tot uitproberen (binnenbak). Vraag naar Herman, daar ben ik erg tevreden over :)

Ik wil gerust twee en half uur rijden :) heeft u zelf een zadel gekocht ?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:37

Custom zadels :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:41

KellyDV schreef:

heb je dan de kans om het uit te proberen ? Kan me inbeelden dat er niet zoveel custom voorbeelden ter beschikking liggen ?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:42

Australian stocksaddle?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:44

Malibaud zadel met of zonder skirt, dat maakt niet uit

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:46

SmartBH schreef:
KellyDV schreef:

heb je dan de kans om het uit te proberen ? Kan me inbeelden dat er niet zoveel custom voorbeelden ter beschikking liggen ?

Ja zeker, je kan op de testzadels proefrijden.
https://www.facebook.com/CustomZadels/?fref=ts
Hier staan veel foto's.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:48

Het gaat om een western zadel :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:04

2a54z6e45r6r schreef:
Het gaat om een western zadel :)

Oh :')

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:11

Zijn er ook meer typische westernzadels? Australisch stockzadel en malibaud komen erg dicht in de buurt van wat ik zoek, maar hebben een andere look om het zo te zeggen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:59

barrelrace zadels hebben een diepe zit !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:30

Waarom dan geen Wade? Die zijn ontworpen om zo'n beetje in te wonen. Daar heeft arthur wel een aantal van liggen om uit te proberen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:49

spicegirl schreef:

Maar ook naar voren geplaatste fenders.

Probeer eens een equitation (lady) seat

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:07

SmartBH schreef:
Hilary schreef:

Ik wil gerust twee en half uur rijden :) heeft u zelf een zadel gekocht ?

Ik heb daar twee keer een zadel gekocht (weliswaar beide dressuurzadels, maar ach) en ken meerdere mensen met goede ervaringen daar (zowel voor dressuur- als voor westernzadels).

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:34

troi schreef:
Waarom dan geen Wade? Die zijn ontworpen om zo'n beetje in te wonen. Daar heeft arthur wel een aantal van liggen om uit te proberen.

Heb geen ervaring met andere type zadels, maar misschien zit een ander model ook goed. Dit topic was vooral verkennend bedoeld. Kwestie van eens out of the box te denken dan enkel wades

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 22:35

hobbelheks schreef:
spicegirl schreef:

Maar ook naar voren geplaatste fenders.

Probeer eens een equitation (lady) seat

Zal hier wat meer informatie over opzoeken hartelijk dank

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:31

Een Barrelmodel heeft een hogere cantle en geeft een 'kuipje' gevoel. Ook de hoogte van een pommel kan daaraan bij dragen. Ook een iets oplopende zit draagt bij aan een kuip-gevoel.

De plaatsing van de fenderophanging is idd wel iets om naar te kijken, maar heus niet alle barrelmodellen hebben de beugels te ver naar voren zitten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:01

A-fork model, Old-Timer. Nadeel van de Wade vind ik de brede swell.
Een zadel op maat laten maken? Dan kan je alle opties, zoals jij ze wil, laten maken; diepe zit is dan op vrijwel alle modellen toe te passen.
Wij hebben mijn Ranch/ Trail zadel zelf verbouwd, de zit dieper gemaakt en het hele zadel wat korter en 5 kilo lichter! *\o/*
Maat zadel heeft veel voordelen, o.a. omdat het precies op de paardenrug passend te maken is, op je eigen zit helemaal passend te maken is, in je eigen kleur met je eigen tooling, etc. etc.
De prijs zal je heel erg meevallen :o :D
Bij handgemaakt kan je niet van te voren het zadel passen of er in rijden, maar gaandeweg kan het exact aangepast worden op jouw wensen, w.b.t. de seat.

A-fork model: http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 ... SY300_.jpg

Wade model/ type ( brede swell maar hier met hoge smalle knop) : Afbeelding

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:11

WellSaddle.nl, ik heb een zadel met diepe zit en ze komt ook op locatie.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:24

ElCid schreef:
A-fork model, Old-Timer. Nadeel van de Wade vind ik de brede swell.
Een zadel op maat laten maken? Dan kan je alle opties, zoals jij ze wil, laten maken; diepe zit is dan op vrijwel alle modellen toe te passen.
Wij hebben mijn Ranch/ Trail zadel zelf verbouwd, de zit dieper gemaakt en het hele zadel wat korter en 5 kilo lichter! *\o/*
Maat zadel heeft veel voordelen, o.a. omdat het precies op de paardenrug passend te maken is, op je eigen zit helemaal passend te maken is, in je eigen kleur met je eigen tooling, etc. etc.
De prijs zal je heel erg meevallen :o :D
Bij handgemaakt kan je niet van te voren het zadel passen of er in rijden, maar gaandeweg kan het exact aangepast worden op jouw wensen, w.b.t. de seat.

A-fork model: http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 ... SY300_.jpg

Wade model/ type ( brede swell maar hier met hoge smalle knop) : [ [url=m/nUDAOv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ergens is dit ook een beetje het dilemma, ik ken maar 2 bepaalde zittingen. Die dan nog eens enorm uiteenlopend zijn vandaar dat ik ook eens buiten hetgeen dat ik ken kijk. Misschien zijn er zittingen van andere type zadels die mij ook bevallen. Waarin ik zelf nog nooit heb in gereden.

Een zadel aanpassen aan je eigen wensen zoals jouw trail/ranch zadel klinkt interessant. Maar ik vermoed niet dat je van bijvoorbeeld mijn zadel (die te koop staat), dergelijk model kunt maken? Reining model.

http://myalbum.com/album/erulDite5S4W

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:27

princie1999 schreef:
WellSaddle.nl, ik heb een zadel met diepe zit en ze komt ook op locatie.

Bedankt maar zoek eerder meer western type zadels :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:26

@ElCid, prachtig zadel <3 , komen jullie ook met kale bomen om te passen? Of hoe gaat dat dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:21

mindful schreef:
@ElCid, prachtig zadel <3 , komen jullie ook met kale bomen om te passen? Of hoe gaat dat dan?

Ja, we komen passen met kale bomen en/of met pasmal. We kunnen de seat ook helemaal voor je op maat maken. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van een lichtgewicht kunststof boom ( oersterk van glasfiber en carbon) die we helemaal op maat van de paardenrug maken en zo dat er, indien nodig, ook nog aanpassingen mogelijk zijn.

Het zadel wat we verbouwd hebben was een ranch/ trail model waar de boom van in slechte staat was, de boom hebben we helemaal gerepareerd, bekleed met glasfiber en de cantle is helemaal vervangen door een van carbon. Door hier en daar wat leer weg te laten was het zadel na de "operatie" 5 kg lichter. De seat hebben we wat dieper gemaakt, o.a. door de cantle te verhogen.

Het gaat hier dus om een al wat ouder zadel van Colorado Saddlery, die we eigenlijk alleen uit elkaar haalden om te kijken of de boom nog goed op mijn paard lag; uiteindelijk hebben we dus bijna een nieuw zadel gebouwd!

De boom helemaal uit elkaar gehaald en wachtend op reparatie ( de cantle bleek helemaal los te zitten!)

Afbeelding

Boom weer netjes in elkaar en geschuurd

Afbeelding

Boom met de carbon cantle, geschuurd en in de glasfiber.

Afbeelding

Het zadel kort voor het opnieuw in elkaar zetten.

Afbeelding

Het zadel weer in elkaar, alleen de rand van de cantle ( daar zat een Cheyenne roll) moet nog afgewerkt worden.
Op de swell en achterzijde cantle zit geen leer, deze zijn "bekleed" met ivoorkleurige polyester. We vonden het wel mooi om dat zo te laten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-02-16 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:22

Mag ik vragen wat dat grapje gekost heeft ?? :D