Nieuwe inzichten over hefboomwerking schaarbitten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Nieuwe inzichten over hefboomwerking schaarbitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 02:53

Celine_Famke

Re: Nieuwe inzichten over hefboomwerking schaarbitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 03:33

Interessant artikel!
Mooi dat ze dat nog eens onderzocht hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:02

Kunnen we straks op stang en trens in de B starten. LOL. Je kunt met een stangbit natuurlijk ook veel kwaad doen.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:14

Men zegt dat je met een stang-en-trensoptoming fijnere hulpen kan geven. Betekent dat niet dat ze hoe dan ook relatief harder doorkomen voor het paard? Misschien dan niet op het kopstuk, maar op de lagen (of op de neus bij een bitloze optoming)? De natuurkunde van een hefboom is een feit: krachtvergroting.

Een paard reageert niet spontaan precies hetzelfde op een veel zachtere hulp. Op het oog, vanaf de grond gezien, zijn de hulpen fijner en zachter maar vanuit het paard bekeken zijn ze hetzelfde (ik wil niet zeggen harder, want dat zal niet zo zijn als de ruiter met kleinere hulpen rijdt dan met een trensoptoming).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:16

Zo zie ik het ook hoor Peelslowly. Hetzelfde is eigenlijk het met sporen rijden. Je moet dus echt wel weten wat je doet met stangbitten of sporen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:19

Wist ik al :o .
Ik rij al jaren en jaren met verschillende stangen. En als je een stang goed bekijkt dan is er maar weinig druk in de nek. Inderdaad een populaire gedachte.
Als we het toch over bitten hebben. Ik vind de enkelgebroken trens een rot bit, daar mogen de wetenschappers ook wel eens naar kijken.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:21

Wat ik mij dan afvraag is wat de resultaten bitloos zouden zijn? Als de mond een zwevend draaipunt is, wat is de neus dan en hoe bepaalt dat de werking van die scharen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:01

Caaatje schreef:
Wat ik mij dan afvraag is wat de resultaten bitloos zouden zijn? Als de mond een zwevend draaipunt is, wat is de neus dan en hoe bepaalt dat de werking van die scharen?

Het meest logisch zou zijn dat de neusriem van bij voorbeeld een hackamore meer druk uitoefent dan bij voorbeeld die van een sidepull omdat niet alleen de teugels worden aangenomen maar de neusriem van ene hackamore dan ook wat beweegt en de kinketting strakker om de onderkaak komt?

Ik ben het ook helemaal eens met peelslowly :j