peesbeschermers aanschaffen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

peesbeschermers aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 16:47

Ik wil dus peesbeschermers gaan aanschaffen. ik lees allerlei verschillende dingen over peesbeschermers, en ik snap er eigenlijk niet zo veel van..Hiervoor heb ik ze zelf niet gebruikt, nooit de behoefte aan gehad. Nu wil ik ze toch een keer gaan aanschaffen. Ik heb een aantal vragen, de vragen gaan echt echt over materiaal en meningen.
Ik wil wel goeie peesbeschermers, die verantwoord zijn voor het paard.
Hieronder op een rijtje de vragen die ik heb.
1. Waar moet ik op letten?
2. Welk materiaal moet er beter niet inzitten? En waarom niet?
3. Peesbeschermers met bond fijn?
4. Wat vinden jullie van peesbeschermers?
5. Wanneer gebruiken jullie Peesbeschermers?
6. Welke peesbeschermers hebben jullie?
Hele boel vragen, maar ik hoop op antwoorden die mij kunnen helpen. Foto's/linkjes zijn welkom. Alvast bedankt!

Weggebokt

Re: peesbeschermers aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:54

Mijn vraag is, waarom wil je peesbeschermers? Heeft je paard het echt nodig? Zo niet, lekker aflaten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:03

1. maat, pasvorm, materialen, waarvoor je ze wilt gebruiken, gevoeligheid van de huid van je paard
2. Vaak hoe beter het materiaal ademend hoe beter, leer, echt schapenwol, maar ook sommige synthetische materialen werken prima.
3. Peesbeschermers met echt Schapenbont kunnen fijn zijn, al kan dat extra bont wel voor extra warmte zorgen rond de pees.
4. Peesbeschermers zijn prima, zolang je ze maar op de goede manier gebruikt.
5. Ik gebruik ze alleen bij springen en crossen
6. Ik heb Hexa peesbeschermers, bestaat uit allemaal losse voeringen (zijn niet tot nauwelijks meer te krijgen). Kan kiezen tussen leer of neopreen met luchtgaatjes voor de springtraining en crossen. Ik wilde een goed ademende beschermer voor het vele gebruik tijdens de training. Voor springwedstrijd heb ik momenteel een simpel neopreen peesbeschermer om mijn setje compleet te maken. Aangezien ik niet veel op wedstrijd ben en het paard ze dan maar voor korte duur draagt, durf ik het aan.

Tip kijk is in het topic de ultieme peesbeschermer? daar wordt heel veel gesproken over de meeste prettige beschermers.

Voor je zoektocht, stel een rijtje met eisen en budget en ga op zoek naar de voor jouw beste beschermers

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:17

1. Waar je op let bepaal je zelf. Als je beschermers wil die niet te warm zijn, ga je bijvoorbeeld liever niet voor standaard neopreen beschermers, maar beschermers met speciale ventilatiegaten bijvoorbeeld. Het is maar net waar je voorkeur ligt.
2. Naar wat ik gelezen heb, wordt neopreen voering snel oververhit, wat de pezen beschadigt. Hangt denk ik wel af van het werk dat je ermee doet.
3. De beschermers met bont die ik had, gingen bij mijn pony shuiven. De pasvorm was ook niet ideaal voor mijn pony, daar lag het ook aan natuurlijk. (overigens zijn die beschermers te koop ;))
4. Ik heb Kentucky D30 beschermers over kunnen nemen van een bokker. Deze zijn echt perfect voor mij; ze hebben ventilatiegaten, zijn goed stevig, blijven zitten (!), en zijn niet te lang.
5. Alleen bij springen en intensieve buitenritten met een stuiterpony (dus als ik van plan ben te galloperen en ik merk dat pony heel graag heel hard wil).
6. De kentucky's dus. Ik heb ook een paar van BR gehad, op zich prima beschermers, maar wel met neopreen en dat vind ik niet zo'n fijn idee. De kentucky's bieden ook betere bescherming heb ik het idee. Daarna heb ik welgeteld 1 keer de Jos Lansink met bont voering geprobeerd, maar die zaten niet zo lekker en gingen draaien.

Er zijn een hoop beschermers die je beter af kunt laten, bijvoorbeeld bandages of andere beschermers die heel warm worden. Maar als je een paar beschermers hebt dat goed past, niet te warm wordt en je iets doet waarbij de kans op aantikken of klappen van buitenaf groot is, zie ik niet in waarom je geen bescherming om zou doen.