boomloos, semi boomloos of boomzadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

daniquend

boomloos, semi boomloos of boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:32

Hallo allemaal :)

Even een zadel kwestie ;)

Vorig jaar heb ik gereden met een barefoot londen maat 1 (bruin, kwijl kwijl...) Deze lag op mijn arabier x welsh van toen 4 jaar, alleen heb ik het idee dat het zadel aan de achterkant bij hem schuift.Ook had ik het idee dat het zadel voor mij te groot was.
Het is een paardje met schoft en natuurlijk ook smal gebouwd ;)

Afbeelding

Op dit moment ben ik opzoek naar een nieuw zadel, die voor ons beiden beter past. Zelf ben ik 1.78m en zeer smal gebouwd.

Na te kijken naar een boomzadel, boomlooszadel en semi boomloos, ben ik toch wel nieuwsgierig geworden.

Aangezien ik alleen zomers rij(winters slaan we nog over) zoek ik wel iets waarbij ik niet elke keer een nieuw zadel moet kopen ;)

Wat raden jullie aan voor de recreatie ruiter?
Zelf ben ik aan het oriënteren op Trekker zadels maar kan daar weinig ervaringen over vinden.
Ik sta open voor bijna alle soorten zadels! (Alleen geen western)
Mijn prijsklasse is tot rond de 1000 euro.

Ik ben opzoek naar tips/ervaringen/goede zadelpassers omgeving noord holland/ en bovenal een goed zadel!

Azmay

Re: boomloos, semi boomloos of boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:33

Zelf ben ik erg gelukkig met de Ghost zadels, zit erg stabiel.
Heb alleen eigenlijk een kleinere maat nodig dan dat ik nu heb.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:37

Is de ghost ook te combineren met een hogere schoft? En heb je daar nog verschillende types is, wat voor type heb je? Heb je eventueel een foto?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:39

De beste info kan je denk ik vinden op http://buitenzinnig.nl/.
Door de verstelbare kussens kan een Ghost op bijna alle paarden passend gemaakt worden.
Je hebt ze in modellen met korte en lange zweetbladen, met de laatste mag je ook starten.
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:40

Ik heb een trekker true talent op een arabier kruising(smal, hoge schoft) en hij bevalt mij super.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:42

Suzanne Gordijn van zadel en co is een fijne zadelpasser.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:43

Hey, heb je toevallig ook een foto van de trekker op je arabier? Wat vind je van de drukverdeling? Ben heel nieuwsgierig. Boomloos a semi boomloos vind ik heerlijk vanwege het makkelijke aanpassen. Dank je Azmay :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:48

Ik heb een barefoot cherokee met xl pommel erin.
Ik ben begonnen met boomzadel, maar na zadel nr 5 ivm leeftijd heb ik een boomloze gekocht. Het voordeel is dat ongeacht meer of minder bespiering/vet het zadel fijn ligt.
Mijn ervaring is ook dat het zadel achter wipt als er niemand opzit, maar met ruiter ligt het mooi stil. Een nadeel is dat springen minder prettig is juist door de pommel.

Maar als jij goed stabiel en recht zit is het een fijne manier om je paard te laten uitgroeien in maat en bespiering en later kan je altijd nog kijken voor een ander (boom)zadel.

edit: er zijn ook testzadels te huur van Barefoot van andere merken weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door BlueStar op 17-02-16 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:49

Ik heb een barefoot op mijn Arabier gehad, de cheynne. Was opzich fijn zadel alleen kon ik er niet goed in zitten door de beugelophang. Deze zat bij de oude zadels erg naar achter. Dat is bij de nieuwe verandert dacht ik. Maar ik ben uiteindelijk toch over gestapt naar een westernzadel. Stukken fijner en niet al te zware variant.

Probeer aantal zadels uit. Veel boomloos mag je testen :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:54

daniquend schreef:
Hey, heb je toevallig ook een foto van de trekker op je arabier? Wat vind je van de drukverdeling? Ben heel nieuwsgierig. Boomloos a semi boomloos vind ik heerlijk vanwege het makkelijke aanpassen. Dank je Azmay :)
Geen foto helaas. De drukverdeling is zover ik kan zien prima(ik rijd er endurance mee)
Ik heb ook barefoot's en soort gelijke zadels gehad maar vind dat echt slappe vaatdoeken vergeleken met de trekker.

Ik heb de trekker gekocht voor mijn vorige pony waarbij geen enkel(boom of boomloos) ander zadel passend te krijgen was. De trekker lag als een huis bij haar. De Xarabier heeft een compleet andere bouw maar ook daarop ligt hij super doordat hij zo aanpasbaar is.

het zadel op mijn vorige pony
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:58

Neem contact op met bokker teteltee (lillianne) zij heeft een passervice voor verschillende merken en modellen zadels. Kun je alles uit proberen en ze kan je ook heel goed helpen. www.boomlooszadelpasservice.nl

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:14

Wauw wat een reacties allemaal! Dank jullie wel!

Bluestar: ik heb nu al een barefoot maar wil niet weer een barefoot, omdat die aan de achterkant schuift en mijn pasvorm dus ook niet goed zit. Weet niet of dit met alle types zo is, maar ben ook aan het kijken voor iets anders.

Peca: dank je voor je reactie, passen ben ik ook zeker van plan, het liefst in combinatie met een zadelpasser. Hihi western zadels vind ik dan weer helemaal niet lekker zitten ;)

Van: dank je voor de foto! Lief bolletje wol trouwens :) Ik heb gelezen dat je de sitting ook kan aanpassen, maar is het niet zo dat als je een klein broekmaatje hebt, dat je een deel van je zadel overhoudt? Als ik het zo kan noemen?

Maartje1990: dank je! Ik ga morgen meteen kijken!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:20

ik heb de zitting ook wat smaller gezet en dat valt niet op(op de foto hier boven zat hij nog op de standaard maat) dus denk dat dat wel mee valt of je moet wel een heel klein broekmaatje hebben :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:52

Ik wil niet meer terug haha! Ik hoop dat je iets vind in combinatie met passen! :)