Zadel zakt scheef

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Zadel zakt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:15

Sinds een jaar lest er een meisje van 11 met haar 12 jarige pony bij mij. Leuke combi, maar de laatste tijd zakt het zadel steeds naar rechts. Dit was in het begin zeker niet zo.
Nu lijkt er op het eerste gezicht niks mis te zijn met het zadel, naar mijn idee is het zadel niet te ruim of verkeerd opgevuld etc. Maar ik ben natuurlijk geen zadelpasser. Uiteraard heb ik al meerdere keren aangegeven aan moeder dat er een zadelpasser moet komen, maar helaas zien zij daar niet echt de noodzaak van in.

Nu vraag ik me af of er dingen zijn waar ik niet aan gedacht heb? Waardoor het zadel ineens zo wegzakt?

Ik blijf ondertussen aandringen op een zadelpasser...

melissapupa

Re: Zadel zakt scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:18

Wat is de rede dat er geen zadelpasser mag komen? Een zadel moet elk jaar na worden gekeken is mij altijd gezegt

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:22

Ik lees even mee, want mijn zadel zakt ook naar rechts weg terwijl die net nieuw is en is aangepast..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:30

melissapupa schreef:
Wat is de rede dat er geen zadelpasser mag komen? Een zadel moet elk jaar na worden gekeken is mij altijd gezegt

Zij zien er niet de noodzaak van in, helaas. Ook al heb ik al tig keer aangegeven dat het enorm slecht is voor de rug van de pony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:32

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-02-16 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:34

Art_Ificious schreef:
kan dit ook niet komen door scheefheid van paard en/of ruiter?

Dat is ook mijn eerste gedachte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:35

Scheefheid in bespiering van paard, niet goed passend zadel met een scheefzittende ruiter. Beugels ongelijk met een scheef zittende ruiter. Zadel niet goed genoeg aangesingeld en te rond voor de pony. Een erg ronde pony met een scheefzittende ruiter waardoor zadel aan de wandel gaat. Oude tinker hier is helemaal rond zonder schoft. Als ik die niet genoeg aansingel en ga met iets meer beugeldruk aan een kant zitten gaat het zadel ook op een oor.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:36

Jawel denk dat het daar zeker mee te maken heeft. Maar dan nog zou een zadel niet zo scheef mogen zakken toch?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:40

karuna schreef:
Scheefheid in bespiering van paard, niet goed passend zadel met een scheefzittende ruiter. Beugels ongelijk met een scheef zittende ruiter. Zadel niet goed genoeg aangesingeld en te rond voor de pony. Een erg ronde pony met een scheefzittende ruiter waardoor zadel aan de wandel gaat. Oude tinker hier is helemaal rond zonder schoft. Als ik die niet genoeg aansingel en ga met iets meer beugeldruk aan een kant zitten gaat het zadel ook op een oor.

Logische redenen idd, maar het zadel wordt goed aangesingeld (ik controleer dat ook). Beugels zitten gelijk.
Pony is idd wel rond en de ruiter zit zelf wat naar rechts, maar ik heb het idee dat dat een beetje kip-ei verhaal is. Gaat ze scheef zitten omdat het zadel scheef gaat of gaat het zadel scheef omdat zij naar rechts zit? Als we beginnen zit ze redelijk recht (en het zadel ook).

Denk helaas toch dat het zadel gewoon niet (meer) past..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:41

Kan toch wel gebeuren - ook bij een overigens goed passend zadel - als het paard erg scheef is, en de ruiter daardoor ook "scheef zet" (waarna de ruiter dat weer in eigen lichaam gaat compenseren, wat eea nog verergert).

Mijn goed passend zadel zakte ook steeds scheef weg, paard moest rechtgericht worden,daarna was dit euvel verholpen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:41

Art_Ificious schreef:
kan dit ook niet komen door scheefheid van paard en/of ruiter?
http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-p ... -een-kant/

Eerste waar ik ook aan dacht. Het paard is dan sterk gebogen aan één kant, en gooit ruiter dan vaak op rechts.

Waar amazone eens op moet letten, dat zijn haar bovenbenen. Deze moeten gelijk afhangen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:46

Wat nog wel eens helpt. Zet het meisje zonder zadel op de pony. Als ze dan nog naar rechts zakt weet je dat het of scheefheid van de pony of van meisje is. Zit ze dan recht. Zadel erop, beugels eraf en hetzelfde nog een keer doen. Is er dan verschil in houding van ruiter of ligging van zadel? Dan weer zelfde verhaal met beugels eraan. Zet eventueel streepjes met vetkrijt op de pony waar billen van ruiter zitten, midden van zadel en eventueel het midden van de ruiter (zwaartepunt).

Daarna pony afzadelen en eens rustig alle streepjes bekijken of er verschil of een logica te vinden is.

En ligt zadel meteen scheef of pas na een tijd rijden! Gebeurt het ook bij alleen stappen of slleen na een lange draf oid?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:49

Jammer dat haar ouders er geen noodzaak in zien. Misschien gaan lesgeven zonder zadel, of zeggen dat je iemand met verkeerd passend zadel geen les geeft?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:04

Goede tips, Karuna, bedankt!

Voordat ze bij me is heeft ze zo'n 15 minuten gestapt en ligt het zadel nog goed. Het begint idd bij de draf.

Rechtrichten van de pony vind ik wel vrij lastig bij een meisje dat nog niet zo ver gevorderd is. Maar het is absoluut heel belangrijk.

Antje_vip, als dit zo door gaat dan ga ik het inderdaad maar op die manier doen. Heel jammer dat het dan zo moet, maar misschien mag er dan wel een zadelpasser komen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:21

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:54

Ik heb d'r nu een prolite onder gelegd. Zodat zijn rug wat verlichting krijgt.
Zie haar woensdag pas weer. Denk dat ik haar dan eens zonder beugels laat rijden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:01

De ruiter kan ook scheef zijn natuurlijk

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:04

Zadels zakken altijd wat aan. Het moet bijgehouden worden, waarschijnlijk moet het zadel dus bijgevuld worden. Het kan natuurlijk ook zijn wat Stamper zegt, dat de ruiter scheef is

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:15

karuna schreef:
Wat nog wel eens helpt. Zet het meisje zonder zadel op de pony. Als ze dan nog naar rechts zakt weet je dat het of scheefheid van de pony of van meisje is. Zit ze dan recht. Zadel erop, beugels eraf en hetzelfde nog een keer doen. Is er dan verschil in houding van ruiter of ligging van zadel? Dan weer zelfde verhaal met beugels eraan. Zet eventueel streepjes met vetkrijt op de pony waar billen van ruiter zitten, midden van zadel en eventueel het midden van de ruiter (zwaartepunt).

Daarna pony afzadelen en eens rustig alle streepjes bekijken of er verschil of een logica te vinden is.

En ligt zadel meteen scheef of pas na een tijd rijden! Gebeurt het ook bij alleen stappen of slleen na een lange draf oid?

idee is absoluut goed, maar zonder zadel gaan ze al snel 'recht' zitten omdat A. je eraf valt als je niet recht zit. B. scheef zitten vaak door ongelijke beugeldruk komt bij kinderen. C. zonder zadel kantelt het bekken snel naar achter waardoor heel de balans van de ruiter anders is

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:21

Mijn zadel zakte een tijdje terug ook scheef. Ik bleek uiteindelijk zelf een vrij fikse rugblessure te hebben waardoor ik onmogelijk nog recht kon zitten. Is vast ooit ontstaan door vallen oid maar langzaam (en ongemerkt) erger geworden totdat ik dus zodanig beperkt werd in mijn beweging dat ik scheef zakte.

Wat ik vooral wil zeggen is dat er zeker goede tips tussen zitten, maar zorg wel dat je het meisje niet gaat forceren. Recht gaan zitten is niet altijd meer een optie, ik was er zonder behandeling nooit vanaf gekomen denk ik.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:04

Ik heb gemerkt dat na verloop van tijd het zadel aan de rechterkant meer inzakt dan aan de linkerkant. Men zegt door het opstijgen.
Het kan ook te maken hebben met inderdaad de scheefheid van de ruiter en of de pony. Dus allebei kan.
Ik weet niet waar je zit? Ergens vind ik het raar dat de moeder dit advies niet serieus neemt. Een zadelpasadvies kan je op veel plekken krijgen. Sommige shops hebben zelfs pasdagen.