Ik wil binnenkort een eigen halster gaan kopen, en daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil een eigen halster hebben die ik op de manege kan gebruiken, en die dus zo veel mogelijk paarden past. Zelf dacht ik aan een halster maat Full. ( De maat van de meeste dieren daar) Maar het is ook belangrijk dat het halster goed past voor een Fjord. Aangezien mijn favoriete beestje op de manege een Fjord is . Kan ik beter een Full halster bestellen? Past zo'n halster bij een fjord? Of is dat niet te doen en moet ik voor een fjord echt maat cob hebben? Alvast bedankt...
De meeste Fjorden passen ook wel een full halster hoor. Zeker alls je er een koopt die ruim verstelbaar is. Alleen als hij echt een fijn hoofdje heeft zal het misschien niet passen.
elk paard zijn hoofd is iets anders. Je kan dus geen halster kopen dat iedereen past. Je hebt grote paarden voor wie ene full veel te groot is, terwijl je pony's hebt voor wie een full krap gaat zitten.
Bij ons staan zo'n c.a. 10 volwassen fjorden die bijna allemaal een Cob passen. Bij 5 daarvan zit een cob altijd gewoon goed. De andere 4 passen meestal cob, maar kunnen full ook prima hebben. En de laatste (degene die ik verzorg) heeft sowieso altijd Full nodig. Die is ongeveer 1,47 groot, maar ook redelijk breed. Heb nog me nog weleens vergist in de maat haha Het zit hem niet zozeer altijd in de lengte maar meer in de breedte (oren tot onderkant wang/ kin). Dus indien het een fjord is met een groot hoofd dan zou ik zeker een full kiezen En zeker als het een goed verstelbare full is zou ik daar voor gaan, omdat veel anderen paarden het dan ook zouden passen. Maar als het een wat kleinere fjord of fijner gebouwde fjord is past een Cob wellicht misschien beter.
Ik zou ook voor een full gaan, als die nog iets te groot blijkt kan je er desnoods nog gaatjes bij knippen om hem voor de fjord alsnog passend te maken
Ik zou een maat Cob doen. Zelf vroeger ook gehad en ik gebruik het halster nog steeds. Cob kan je zo klein maken dat het een pony past en zo groot dat het ook de meeste paarden past.
Full is vaak te groot voor kleinere paarden of koudbloeden of pony's en pony past meestal echt alleen op pony's.