Wie heeft er nog ervaring met Wintec Sport zadel?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Wie heeft er nog ervaring met Wintec Sport zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:20

Ben op zoek naar mensen die nog een oude Wintec Sport hebben of gehad hebben. Hoezo oud? Nu ja, Ze worden volgens mij allang niet meer geproduceerd.
Het waren van die stoffen lichtgewicht zadeltjes, met flexibele boom en de singelstoten vast aan het zadel (dus geen zweetblad). We kent die nog?

Alle info is welkom,o.a. welke beugelriemen er aan horen en hoe die ophanging precies gaat.

Het idee is er eventueel een zadelmakke D-pony van 1.38 schofthoogte tijdelijk mee verder te beleren/door te rijden totdat ze zover is dat er een maatzadel op aangepast kan worden.

Als hoofdstel daarbij heb ik een Micklem Multi Bridle voor haar.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:27

Die had de handelaar waar ik voor gereden had ook, voor Haflingers (die beleerd of gecorrigeerd moesten worden). Ik was altijd blij als het niet paste en er een ander zadel op ging, vond het geen super fijne zadels om op te zitten (de nieuwe dressuur vind ik wel fijn, dus ligt niet aan wintec).
Grootste gedeelte van de hafjes lag het wel ok op, zolang ze gemiddeld breed waren en een redelijk rechte rug hadden.

EDIT : bedenk me net dat ik misschien wel de wintec sport dressuur heb gehad voor mijn eigen pony. Ik zoek het nog even voor je op.

terpentijn

Re: Wie heeft er nog ervaring met Wintec Sport zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:33

Wat vond je er niet fijn aan zitten, als ik vragen mag (het blijft natuurlijk een persoonlijke beleving van ieder).
Ik rijd mijn andere paard al jaren met een Wintec 500 dressuur, maar die past absoluut niet op de veel kleinere pony natuurlijk.
Het schijnt dat het zadel nogal smal is, maar dat lijkt me naar aanleiding van jouw verhaal nu weer niet te kloppen me dat het op Haflingers over het algemeen ok lag. De pony is overigens geen Haflinger, maar een halve warmbloed tuiger (van vaderskant).

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:54

De Haflingers waarin gehandeld werd waren wel meer richting het moderne type. De bulldozer types/ obese pony's paste het zadel vaak niet. Ook waren het veel drie jarigen dus nog wat schraal. Als ik zo moet gokken was het wel iets wijder dan de standaard boom die je in een nieuwe wintec doet.

Wat ik vervelend vond voor de pony's was het relatief smalle tussenkanaal (mijn wintec 500 had ongeveer dubbel zoveel ruimte voor de ruggengraat dan de sport, en dat terwijl het twee inch maten kleiner was).
Verder vond ik het voor mezelf lastig om er netjes op te zitten. Gekke dingen uitzitten ging wel, maar ik schoof snel wat in de stoelzit door plek van de stijgbeugelhaak (en het naar achteren schuiven richting de lepel, maar dat kan aan mij hebben gelegen).

Ik twijfel een beetje of ik een sport of een tussen versie heb gehad voor mijn ukkie destijds. Iig geen los zweetblad en verwisselbare boom.
Dat was dressuur, zat zacht maar houding probleem was hetzelfde.
Mijn zadel:
Afbeelding

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:46

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:08

De zadels op de foto lijken helemaal niet op diegene die ik bedoel: ik bedoel een lichtgewicht Wintec, met enkel zweetblad, van deels bordeauxrode STOF,.o.a. over de gehele zitting.
Hebben we het wel over dezelfde Wintec Sport?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:16

De laatste foto van de Arabier is wel een wintec Sport, deze is ook een in het zwart geleverd.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:17

mijn foto is echt een wintec sport

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:18

Ik heb ook de winter sport gehad, was geheel zwart. Mijn favo zadel ooit :j helaas gesneuveld toen mijn paard met ruiter en al werd aangereden.

Welke beugelriemen? Ik had gewoon leren eraan gehangen. Al heb ik nu een winter 500 zadel en daar heb ik kunststof beugelriemen bij.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-02-16 14:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:19

Ik heb zo'n zadel (gewoon in het zwart overigens).
http://i46.servimg.com/u/f46/12/36/73/96/wintec15.jpg

Ik heb 'm op een arabier gehad (D-pony), op een flinke E-pony, op een Oldenburger van 1.70m, vanalles. Wel allemaal paarden met simpele rechte ruggen. Het zadel is heel flexibel dus het paste overal wel redelijk op. Het was wel mijn reserve-zadeltje, voor structureel rijden lijkt hij me niet ideaal. De steun voor de ruiter is trouwens echt minimaal dus een onafhankelijk zit is handig ;).

De beugelriemen van Wintec kunnen eraan maar ik heb er zelf gewone riemen aan en dan de gesp vanonder (dressuurzadel).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:20

Ah, de Wintec Sport.... héérlijke zadeltjes waren dat!! :+: Was echt een verademing toen de manegeponies die kregen op de manege waar ik dik 20 jaar geleden reed :P

De dressuur Sport versie was helemaal ge-wel-dig, dàt zat lekker!! En dan die Wintec Webbers beugelriemen met haakjes er aan...m'n hart gaat er nog sneller van kloppen hoe lekker dat allemaal zat.... ook al stelde het achteraf gezien helemaal niet zoveel voor natuurlijk :))

Maar ik heb vrij korte pootjes en alle zadels zijn al snel te groot, dat ik niet goed bij de kniewrong uitkom. Dat is ook zo bij de series die na de Sport kwamen, de 500 enzo... daar is de Wintec-magie echt verdwenen voor mij hoewel die zadels natuurlijk wel een stuk beter van kwaliteit zijn dan de Sport en de 100 en 200 series enzo :)

De Sport was het model met zitting en kniewrongen in verschillende kleuren stof (dus echt niet per-sé bordeaux maar kon ook allerlei andere kleuren hebben :j ) en dan zwart kunststof zweetbladen en van die heul erg kunststof singelstoten.... :=

De singelstoten gingen bij eigenlijk elk zadel na verloop van tijd wel kapot en de zweetbladen daar vielen ook vaak de gaten in....dat kunststof was niet zo goed tegen slijtage bestand als de huidige kunstleder soorten :P

Maar je hebt ook o.a. de Wintec 100 en 200 enzo, die waren nog helemaal van stof, zonder die kunstlederen zweetbladen. Deze worden vaak verward met de Sport versie :)

Verwisselbare boom hadden ze allemaal niet en ze waren inderdaad niet zo breed.
Maar de huidige Wintecs hebben ook geen verwisselbare boom ;)
(alleen een verwisselbaar kopijzer)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:23

Sow Dee_Es, die ziet er nog goed uit! +:)+

Jeugdsentiment hoor, dat is precies het Wintec Sport dressuurzadeltje dat ik bedoel, fijnste boomzadeltje aller tijden voor mij :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-02-16 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:23

Die op de Arabier is inderdaad zeker de wintec sport. Zo een werd ook gebruikt op de Haflingers waar ik het over had.

Die op mijn foto, dressuur versie, is een twijfel geval. Kan ook de versie tussen de sport en huidige modellen zitten. Maar dichter bij de sport iig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:32

pmarena schreef:
Sow Dee_Es, die ziet er nog goed uit! +:)+

Jeugdsentiment hoor, dat is precies het Wintec Sport dressuurzadeltje dat ik bedoel, fijnste boomzadeltje aller tijden voor mij :P

Deze foto is van internet, die van mij is in een meer erbarmelijke staat :o Kunststof is iets gaan plooien waar de singelstoten vast zitten. En de overgang zitting-zweetblad is heel scherp geworden. Is echt een oud beestje inmiddels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:41

Ah, ja zo zie je ze eigenlijk altijd...àls je ze al nog eens tegenkomt :(:)
Hoewel er ongetwijfeld nog wel ergens een paar in schuurtjes en op zolder zullen liggen die er in prima staat terecht gekomen zijn en daar maar liggen te wachten tot iemand eens flink op gaat ruimen :P

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:46

Ik zag ze bij de lokale ruitershop toch nog best regelmatig langskomen voor inruil. Meeste met leren singelstoten. Ik heb nog de originele eraan zitten maar die zien er ook niet meer zo goed uit, doe er ook niks aan want gebruik het zadel eigenlijk al jaren niet meer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:47

@Dee-Es:, ja die van de foto is het, maar dan ipv zwarte een soort bordeaux rode stof. Dus idd. zo'n Wintec Sport zadeltje als waar Pmarena het over heeft. Met zwart kunstlederen (nou ja, plasticachtig) zweetblad-midden. En enkelvoudig zweetblad. Dat het niet zo lang mee zou gaan is geen ramp: het is alleen even voor in/doorrijden tot de spierontwikkeling zodanig is dat er een maatzadel kan komen.

Ik kende dit soort zadeltjes helemaal niet, nu begrijp ik waarom niet: het is dus een modelletje uit de oude doos!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-02-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:50

als ik de foto's zie, denk ik dat ik idd vroeger ook met een springversie gereden heb op mijn verzorgponies. Ik dacht alleen dat deze versies vervangen werden door de closcontact uitvoeringen (enkelvoudig zweetblad)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:01

Ik weet het niet precies maar denk dat de Sport al minstens zo'n 20 jaar niet meer gemaakt wordt :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:07

Ik kan 'm van iemand overnemen (de bordeauxkleurige Wintec Sport die ik hierboven in m'n posts beschijf), die ziet er nog netjes uit. Moet er alleen beugelriemen/beugels bij scoren. Als-ie past!
Moet (tijdelijk!) op deze merrie (zie foto) : moeder Fries x Haflinger kruising, vader: KWPN bonte tuiger, merrie is bijna 7 jaar en 1.38 schofthoogte, licht zadelmak en licht aangereden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-02-16 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:10

Ik heb en ook nog in zeer goede staat liggen. Vind em nog steeds lekker zitten. Zadel is van onze oude pony maar wordt niet meer gereden. Maar zadel ligt nog steeds netjes in een zadelhoes :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:11

Als je op marktplaats op wintec zoekt bij alle advertenties zie ik er 1 in Berkel en roderijs

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:11

Wat voor soort pony was dat, @Kletskousz?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:17

terpentijn schreef:
Wat voor soort pony was dat, @Kletskousz?

Een Duits rijpony van 1,43 ong. Normaal gebouwd. Zal eens foto zoeken in goede glorie. Nu is het een oud pakhuis ;)

Edit geen foto's van 'vroeger' op m'n telefoon

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 18:03

Dank voor alle info, iedereen! Daar heb ik echt wat aan!

Net het in grote doos het overgenomen Wintec Sport zadeltje met drie verschillende singels er bij binnen gekregen. Morgen op de merrie passen! En dan nog beugels er bij versieren (zitten er niet bij nl.)
Als het lijkt te passen eerst even hangen om te zien hoezeer het onder het ruitergewicht inzakt, en ga ik haar er eerst mee longeren, kan ze er even aan wennen (ze is al aan zadel gewend, dus ik verwacht geen bokkensprongen).

Het is trouwens geen bordeauxrood, maar een nogal fancy cyclaamkleur, die stof... oeioei, beetje Barbiekleurtje... hahaha. Maar goed ''t is ook niet forever, natuurlijk. Het is wel heerlijk licht, wel prettig voor het soort merrie dat Khavanna is.
Spannend!