zoveel bitten, welk is geschikt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

zoveel bitten, welk is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 16:43

Hallo,

Ik rijd met een 9 jarige Colandro, een erg heet paardje.
We rijden M2 dressuur en krijg dan ook zeer goede begeleiding, zowel dressuur als springen.
In het springen (1.10) ervaren we echter wat problemen op wedstrijd. Hij wordt
zeer sterk als hij een hindernis ziet en kan hem niet goed regelen in de afstanden, hij vliegt er naar toe.

Op training oefenen we zeer vaak op lijntjes, leren wachten, wisselen tussen 5-6 galoppassen tussen hindernissen, stilzetten wanneer hij gaat trekken etc. dit lukt vrij goed, maar vanaf hij op het wedstrijdparcours zelf komt dan is hij dit alles vergeten.

Wat is nu de oplossing? Sommige mensen adviseren mij een hackamore maar daar ben ik niet zo een voorstander van.

Hij is zeer zacht in de mond, kan zeer goed schakelen, maar op wedstrijdparcours heb ik er niets meer aan te zeggen.
We hebben eerst gereden met een enkelgebroken pessoa maar dat vond ik niet zo fijn.
Nu rijd ik met een dubbelgebroken pelham met 2 teugels. Inrijden doe ik enkel met de gewone teugel, als ik het parcours binnen ga neem ik de andere teugel er ook bij. Echter kan ik hem nog niet goed houden, hij is té enthousiast.

Welke oplossing hebben jullie?
Ik hoef geen antwoorden zoals 'dressuurles volgen etc', paard is dressuurmatig zeer goed gereden.

dieseltje09

Re: zoveel bitten, welk is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:44

Sommige worden stomweg over enthousiast van al dat hout in de baan, tel daar een stukje spanning van de ruiter bij op > het is immers een wedstrijd en je weet dat door ervaringen uit het verleden hij gigantisch zal aantrekken op de sprong, waardoor je toch (on)bewust anders gaat rijden.

Ik zou het dan ook niet zo zeer zoeken in een ander bit maar ik zou eens (een of meedere) wedstrijd(en) HC starten en dan wat je thuis doet om controle te krijgen ook op wedstrijd te gaan doen.
Dus gewoon als het echt niet gaat midden in het parcours eens stil zetten.
Zo leren ze ook te luisteren op ander terrein in een andere omgeving, daarbij rij jij iets anders als je weet dat het mogelijk is om te doen wat je thuis doet om zo voor een stuk ontspanning te zorgen.

De truc bij mij is juist om niet te gaan hangen aan de teugel om hm terug te rijden, hij is al enthousiast en wordt wanneer daar zeer in geremd stomweg boos en gaat juist nóg harder.
Als ik met mn zit afrem en er aan de voorkant niet aankom gaat het een stuk beter(hij is dan nog steeds wel enthousiast maar is niet meer boos omdat ik hm belemmer waardoor hij stuurbaar blijft)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:48

Ik ben geen springer, maar ben het helemaal met dieseltje09 eens.

Ik gok ook dat hij in zijn enthousiasme door elk bit heen rent. Immers, thuis is het geen enkel probleem.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:56

Je rijd niet officieel hè? Gezien je de pelham al op 2 teugels rijd (mag niet bij het KNHS).

Inderdaad op wedstrijd rijden zoals thuis is mijn enige advies, misschien ergens weten te regelen dat je voor een wedstrijd mag oefenen met de hindernissen zonder dat je meedoet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:57

xSlvna schreef:
Je rijd niet officieel hè? Gezien je de pelham al op 2 teugels rijd (mag niet bij het KNHS).

Inderdaad op wedstrijd rijden zoals thuis is mijn enige advies, misschien ergens weten te regelen dat je voor een wedstrijd mag oefenen met de hindernissen zonder dat je meedoet.

Er staat Oost-Vlaanderen... :+

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 17:59

Ik rijd wel officieel maar ik woon in België; daar mag dat wel.
Ja inderdaad dat is een oplossing, weet wel een adresje waar ik eens kan inrijden en vervolgens een wedstrijdparcours kan rijden alsof het echt is.
Veel echte oefenwedstrijden hebben we anders niet in de buurt. Ookal start je officieel maar dan buiten wedstrijd bvb dan nog gaan ze je uitbellen als je 2 voltes rijd (= 2 weigeringen)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:03

En er is geen wedstrijdterrein waar je ook zelf kan oefenen? :) Wij kunnen hier dichtbij de hele week een mooi springparcours tegen betaling gebruiken (open voor iedereen) en daar worden ook wedstrijden in ge organiseerd. Dat zou misschien handig zijn, je bent niet thuis, wel een wedstrijdparcour, maar hebt ook de druk niet :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:05

Als je vooraf belt, uitlegt hoe je paard is en waarom je meerijd valt er genoeg te regelen. Qua uitbellen etc. :)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:09

Ik heb ook zo'n racekonijn :+ Zodra ze snapt welke hindernis ze moet hebben, racet ze er knetterhard op af, en dan is het op hoop van zegen dat het past.. Vaak is het en hard, en op groot, en ook nog heel hoog.
Heb er nu op dit moment een ongebroken pelham in, met korte scharen en kleine tongboog. Met een vorkje naar de teugel. Het is niet wat ik zou willen zo'n scherp bit, maar ook in het gewone rijden zijn mijn armen ongeveer 3meter langer als ik klaar ben.. Op dit bitje niet meer hoor. De eerste dag was ze wat boos op me, maar nou een paar weken verder en ze loopt als een zonnetje. Gaan rennen haalt ze niet meer in haar hoofd, en blijft nu keurig op me wachten.
Als je wilt kan ik wel een pb doen met de link naar die site. Ik kon maar 1 (web)shop vinden waar ze deze verkopen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:13

prugelpiet schreef:
En er is geen wedstrijdterrein waar je ook zelf kan oefenen? :) Wij kunnen hier dichtbij de hele week een mooi springparcours tegen betaling gebruiken (open voor iedereen) en daar worden ook wedstrijden in ge organiseerd. Dat zou misschien handig zijn, je bent niet thuis, wel een wedstrijdparcour, maar hebt ook de druk niet :D

Ja dat ga ik proberen! Weet een plaatsje zijn :) Echter weet ik niet of dit opgelost gaat zijn, maar kan maar proberen !

En van dat bellen ja dat hebben we al gevraagd maar het is zo dat de reeks 1.10 altijd +100 combinaties telt en vaak een druk tijdsschema is en dan geven ze je echt niet de tijd die je nodig hebt :n

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:14

zelmago4it schreef:
Ik heb ook zo'n racekonijn :+ Zodra ze snapt welke hindernis ze moet hebben, racet ze er knetterhard op af, en dan is het op hoop van zegen dat het past.. Vaak is het en hard, en op groot, en ook nog heel hoog.
Heb er nu op dit moment een ongebroken pelham in, met korte scharen en kleine tongboog. Met een vorkje naar de teugel. Het is niet wat ik zou willen zo'n scherp bit, maar ook in het gewone rijden zijn mijn armen ongeveer 3meter langer als ik klaar ben.. Op dit bitje niet meer hoor. De eerste dag was ze wat boos op me, maar nou een paar weken verder en ze loopt als een zonnetje. Gaan rennen haalt ze niet meer in haar hoofd, en blijft nu keurig op me wachten.
Als je wilt kan ik wel een pb doen met de link naar die site. Ik kon maar 1 (web)shop vinden waar ze deze verkopen.

heb wat schrik dat een ongebroken bit hem hard zal maken in de mond, of zie ik dit verkeerd?
In het gewone rijden is hij lekker licht en dit wil ik graag zo houden omwille van de dressuurproefjes :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:16

Ik vind een enkelgebroken pelham verschrikkelijk liggen in de mond hoor, dan kun je IMO beter voor een stang gaan.

Heb zelf de gebroken... maar wat een verschrikking.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:27

Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld, maar op een gewoon gebroken trens/gewone stang/gebroken pelham (heb ik allemaal geprobeerd) daar sleur ik me eigen helemaal verloren aan, omdat ze zo lomp sterk is. Ik denk dat ze daar harder van word in haar mond, dan dit scherpe bitje waarmee ik haar op 2 vingers kan rijden.

Mijn andere paard rijd ik op een Dtrens stang, omdat alles wat beweeglijk is haar een hele onrustige aanleuning geeft. Ik rijd daar dressuur/springen en eventing mee, en ze is heerlijk licht en zacht in haar mond.
Ik denk dus echt dat dat per paard verschilt, en beter iets scherpers kan rijden met een lichte hand, dan wat vriendelijkers met 50kg in je hand, bij wijze van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:31

Ik denk zelf over een trust flexi soft baby pelham. Ik heb ook zo'n springracekonijn. Ik rijd op hetzelfde mondstuk maar dan watertrens dressuur en dat wil aardig, maar regelmatig met galoperen dat hij voor zijn idee richting eem hindernis trekt, helaas staat s winters altijd wel iets van hindernissen in de baan. Ijzer in zn mond werkt niet, op dat zachte spul reageert ie super tot er een hindernis staat :D
Hackamore heb ik ook even gereden, liep die fijn op maar of hij rustig het parcours rond te sturen was daarmee?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:55

Wij hebben het opgelost met een andere neusriem op concours. Normaal wordt hij getraind met een lage neusriem, op wedstrijd liep hij met de mexicaan aangesnoerd. Toen het kwartje eenmaal viel dat luisteren op concours ook best praktisch is, hebben we de neusriem losser kunnen doen en inmiddels loopt hij op concours ook met lage neusriem.