Gewoon hoofdstel vs anatomisch hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Gewoon hoofdstel vs anatomisch hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 13:51

hallo Bokkers,

Met mijn zoektocht naar een nieuw hoofdstel heb ik mij vooral verdiept in de Rambo Micklem, een anatomisch hoofdstel met zoveel mogelijk comfort voor het paard.
Dit is wat ik zoek, en hoop dat mijn paard wat stiller en constanter in zijn aanleuning wordt.

Eigenlijk vind ik de ' normale ' hoofdstellen rond die prijsklasse mooier en geef de voorkeur aan een hoofdstel
met een brede aansnoer neusriem.

Wat zijn nu de grootste verschillen tussen een gewoon hoofdstel en een anatomische?
Onder gewoon valt dus voor mij;
Met aansnoer neus riem
of lage neusriem

Merken bokkers ook daadwerkelijk veel verschil?

Dabo

Re: Gewoon hoofdstel vs anatomisch hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:54

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:59

Ik heb een Döbert, anatomisch gevormd achter de oren, en een bredere (maar niet heel breed) aansnoerneusriem. Bevalt mij super, en past heel mooi. Maar merk niet veel verschil met het goedkope, niet anatomische hoofdstel daarvoor, vind het gewoon mooier staan, en fijner leer.
Met de Micklem heb ik zelf geen ervaring, voor sommigen is het een wereld van verschil, maar paarden die minder gevoelig voor zulke dingen zijn heeft het volgens mij weinig ander effect dan een 'normaal' hoofdstel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:01

Ik heb voor mijn jonge snaak een rambo micklem gekregen van mijn man. Het is niet het mooiste hoofdstel maar kwa communicatie was het een wereld van verschil. :)
Het is ook bijzonder fijn leder. Ik heb duurdere hoofdstellen gezien met veel minder kwalitatief leder.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:44

Ik heb een Micklem gehad. Na 3 maand weer weggedaan. Bedroevend slechte kwaliteit leder voor die prijs... Nu heb ik een BR Adlington en daar loopt ze veel fijner op dan de Micklem.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:14

Heb dit hoofdstel idd ook overwogen! Toch leek de micklem comfortabeler

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:22

Ik heb een micklem gehad, mijn merrie vond het helemaal niks, terwijl mijn vorige paard er super op liep.
Ik heb nu een BR eston meen ik, mooi leer, anatomisch kopstuk en we zijn er allebei blij mee

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:24

xLes schreef:
Ik heb een Micklem gehad. Na 3 maand weer weggedaan. Bedroevend slechte kwaliteit leder voor die prijs... .

Hier dezelfde ervaring :n
Ik heb hem nu bewaard om makkelijk bitloos te kunnen rijden. Paard liep er niet beter op en het kwaliteit van het leer viel erg tegen :(

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:39

Hier ook de Micklem. Twee van de drie paarden lopen er ontzettend fijn op, en de ander loopt er super slecht op. Een van mijn merries schuimt met dit hoofdstel veel meer dan bij andere hoofdstellen. Verschilt in mijn geval dus erg per paard.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:52

Wat apart dat er zoveel wisselende ervaringen zijn wat betreft de kwaliteit van het leer.
Ik heb zelf nl wel hele goede ervaring ermee. Ik heb hem ruim een half jaar in gebruik en na een poetsbeurt is het gewoon als nieuw! En de gespjes maken weinig van die streepjes in het leer (je begrijpt wat ik bedoel :') )

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:55

Ik heb 2 Micklems momenteel, hard aan het sparen voor een 3e zodat ze allen hun eigen hebben. Alle 3 lopen ze zo veel beter op de Micklem. Nu moet ik zeggen, ik reed voorheen altijd met lage neusriem.

Ik ben juist zeer te spreken over het leer, weinig onderhoud eraan, ze blijven gewoon netjes.