Bitten vraag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Bitten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 18:13

Hallo bokkers,

mijn pony heb ik wat problemen mee om het juiste bit te vinden. Hij is relatief gevoelig of 'sensibel'; jonge pony.

Hij is beleerd met een liverpool dubbel gebroken door prof beleerder:

Afbeelding

Echter vind ik hem veelste gevoelig voor dat bit, hij loopt er voor geen meter op, vind ik.

ooit ook gewoon een utrechts stangetje erin gehad en dat was nog veeeel erger, veelste heftig.

Toen heb ik een filet baucher bit aangeschaft:
Afbeelding

Dit bit kauwt hij veel meer op, houd zijn mond wel dicht(er). En dus heb ik daar paar maandjes op gereden.

Echter bij de laatste maakt hij zich soms wel erg sterk (hengstje) of gaat er op hangen,
Instructie geeft aan dat zij er wel iets sterkers in had gehangen, en dus heb ik laatst weer naar de Liverpool gewisseld.
Echter was dit dramatisch. Hij heeft giga zijn mond open en was zwaar onrustig in zijn hoofd, uiteindelijk gooide die ook zijn tong over het bit. Dit gedrag is gewoon niets voor hem

Dit bit komt er dus niet meer in.

Maar wat zit hier nou tussen in?

Enkelgebroken? Kinriempje aan die filet baucher doen? ophaal trens? stangetje? Ik weet het niet meer...

Bowen

Re: Bitten vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:17

Een bitfitter laten komen zodat er een bit gekozen wordt die bij dit paard past. Kijk zelf ook eens in die mond, hoeveel ruimte is er? Is er een laag verhemelte, een dikke tong, of juist erg veel ruimte?

Het grijpen naar een "sterker" bit omdat het paard te "sterk" wordt vind ik een slecht idee, dat kan je beter op andere manieren, opvoeding dus, oplossen. Een instructeur die een "scherper" bit adviseert ipv werken aan het probleem zou bij mij gelijk mogen gaan.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:21

Ik zou kiezen voor een simpel bitje, gewoon een dubbelgebroken bustrensje bijvoorbeeld. Het sterk maken en hangen op het bit lijkt me meer iets wat je rijtechnisch op moet lossen, door voorwaarts te rijden en hem bezig te houden. Een scherper bit er in hangen vind ik geen oplossing daarvoor. Je kunt ook een bitfitter langs laten komen om te kijken welk bit goed bij de mond van het paard past.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:28

Wat heb je voor neusriem erbij?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:35

Een gebroken liverpoolbit is een "martelwerktuig". Niet gebruiken.
Gewoon een recht ongebroken liverpoolbit moet voldoende zijn, eventueel een klein tongboogje, scherper is echt nooit nodig. Afhankelijk van je voorkeur, vaste scharen of pompwerking.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:00

Ongebroken kan bij mijn pony gewoon echt niet, dat doet hem echt zeer.

Voor de wagen is het wel nodig genoeg invloed te hebben met het bit, het is het enige wat je hebt, dus ik begrijp mijn instructrice zeker wel. Echter idd voel ik me niet prettig hierbij.

Bitfitter tja, evt een optie ja.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:19

Een nep myler? Van de minihorseshop? Ik heb daar wel goede ervaringen mee.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:45

mooist zou natuurlijk zijn als ik die zou kunnen testen eerst.... Ik heb geen idee hoe hij daar op zou reageren (welke heb jij trouwens, die halve knevels?)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:47

misschien last van zijn tanden of kiezen...

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:01

Waarom allemaal bitten met hefboom?

Ik zou zeker kijken naar een Myler bit, zijn er in vele gradaties/maten/diktes noem maar op.
Zelf zeer tevreden over, met een hele hete pony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:27

Ik heb zo een neppert met halve knevels. Ik heb ook zo een lastige die ik na volgend weekeind op een ander bit wil testen. Dan is de mijne even werkeloos.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:46

Ik ben alleen bang dat jij een hele andere maat hebt :D Kyano heeft groot hoofd, bitmaat 11,5

MHS heeft er wel 1 in 11 cm, maar eens nameten of hij dat past....

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:50

Lein_ schreef:
Waarom allemaal bitten met hefboom?

Ik zou zeker kijken naar een Myler bit, zijn er in vele gradaties/maten/diktes noem maar op.
Zelf zeer tevreden over, met een hele hete pony.

Zover ik begrijp loopt pony in het span...

Ik zou zeker iets myler achtig proberen! Echte myler bitten kun je uittesten bij diverse zaken, weet alleen niet of ze ook geschikte hebben voor het mennen. Je hebt wel met sleuven in de bitring en zodat je wel een kleine hefboom werking kunt creëeren

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:01

Ik vind het wel een goede hoor, waarom hefboom. Tja omdat dat 'normaal' is aangespannen. Maar nodig? weet niet...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:06

Ik heb er twee op de nep mylers van mhs lopen, allebij nogal gevoelige typjes. Ze lopen er prima op, vind ze wel wat dun en ik heb er een gecombineerde neusriem bij dan liggen ze het mooiste vind ik.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:10

Ik ben het met Albert eens. Als je zegt dat dat niet kan, zou je eens naar ene Myler mondstuk kunnen kijken en dan de Liverpool. Level 1 is een zeer vriendelijk bitje voor smallere mondjes. Echter blijft altijd gelden dat een bit zo scherp is als de ruiter/ menner hand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:14

Ook ik heb ooit geleerd dat je met hefboom nooit een gebroken bit mag gebruiken.

Toch ben ik daar met mijn huidige paard vanaf gestapt.
Zowel onder de man als voor de wagen. Met en zonder hefboom vind hij ongebroken niet fijn.
Myler, dun kunststof, gewone bustrens.
Liverpool met boog. Zonder. Alles geprobeerd.

Met rijden liep hij altijd al fijn op dubbel gebroken.
En nu ook maar als menbit.
En eindelijk loopt hij ontspannen met gesloten mond.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:16

Ik hoor wel veel positief over mylertjes iig! Ik ga daar zeker naar kijken. MHS levert alleen wel tot 11 cm en ik heb nu 11,5 dus ik hoop wel dat dat past dan.

En wat vinden jullie van kunststof flexibele stangetjes? Zoiets bijv?:
http://www.ems-webshop.com/a-42578190/b ... ony-stang/

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:34

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:05

ik heb een echt myler bit level 1 bustrens voor mijn eigen jonge paard. welke ook gevoelig is en en veel kauwt en klepperde met zijn vorige bit. Het zijn dunne bitten dus fijn voor kleine mondjes en knevelt niet. Mijne loopt er veel rustiger op maar reageert wel altijd. Je kunt ze vaak uitproberen als je ze haalt bij bv Divoza, en bevalt het niet kun je hem terug brengen.
Ik heb maat 12,5, let op met myler, deze hoort ruim een cm uit te steken aan beide kanten! anders is hij te klein. (aan de binnenkant zitten streepjes waar je kunt zien waar de mond ong moet zitten)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:10

Ik men mijn pony,s in enkel en dubbelspan op een ongebrokentrens.
waarom kan jou pony geen ongebroken bit? Want dit gaf je aan.
ik wacht even jou antw af want ongebroken is enorm zacht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:24

Ongebroken is veelste scherp voor hem. Dan wordt hij angstig, mond wagenwijd open en blokkeert volledig. Hij kan blijkbaar op zijn lagen niet veel hebben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:48

Toydoll schreef:
Ongebroken is veelste scherp voor hem. Dan wordt hij angstig, mond wagenwijd open en blokkeert volledig. Hij kan blijkbaar op zijn lagen niet veel hebben.

Ongebroken werkt op de tong.als hij op de tong niet prettig vind krijg je met een tongboog.en ongebroken is minste scherp. Jij rijd ook nog met ketting en hefboom.
bij myler staat ook de uitleg je begint bij jong paard met de werking op de tong omdat ze dit beter kunnen hebben dan op de lagen.ga je maar eens in lezen.misschien vind hij de druk op de tong minder fijn dat kan dan moet je naar een gebogen stangetje of met beetje tong vrijheid.maar dat een ongebroken juist scherp is is enorm achterhaald.
http://www.paardenschuur.nl/myler-bitten/ maar dat geld ook voor andere bitten.bij hun kun je myler opproef hebben

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:51

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:53

keona thanx voor de input!
Ik ga het zeker meenemen. Miss is zo'n kimblewick iets wat ik ergens kan lenen en testen idd!

En wat denk jij dan van zo'n ongebroken-flexibel-kunststof stangetje?